نویسندگان: ابراهیم بازرگانی

کلیدواژه‌ها: محاکات شعر شناخت علم حصولی منطق

حوزه‌های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۴۱ - ۱۶۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۳

چکیده

روش شناسی فیلسوفان مسلمان بر آن بوده که شعر را از مقوله شناخت بیرون بدانند. از دیدگاه آنان شعر کارکرد روان شناختی دارد و نه شناختی. از این رو به مرور از بررسی فلسفی آنان حذف می شود. حذف بررسی فلسفی شعر از إشارات ابن سینا آغاز می شود؛ هر چند در میان پیروان منطق نه بخشیاو بدون هیچ ابداعی گاه به گاه فن شعر به صناعات خمس افزوده می شود. با چشم پوشی از این رخداد منطقی در لابه لای گفتار ایشان دلایلی وجود دارد که بر اساس آنها شعر نیز عامل شناخت انسان از واقع است ولی نوع شناختی که ایجاد می کند تفاوت دارد. این جستار بر آن است دیدگاه ایشان را درباره چیستی شناخت بررسی کند و نشان دهد گفتار آنان این قابلیت را دارد که شعر نیز عامل شناخت باشد و برای فاعل شناسا شناخت حاصل کند. روش بررسی، تحلیل و تبیین است و نتیجه حاصل آن است که شعر فرآیند شناختی است با این تفاوت که نوع شناخت و آثار آن با آنچه فیلسوفان مسلمان انتظار داشته اند تفاوت دارد.

Cognitive nature of poetry from the point of view of Muslim philosophers

Muslim philosophers do not consider poetry to be cognitive. In their view, poetry has a psychological function and not a cognitive one. Ibn Sina removed the poem from his philosophical study in his book Al-isharat and his idea remains among his followers. Of course, some logicians have added the poetry to the al-Sanaat al-Khams without any innovation.By ignoring this logical occurrence , in their words there are reasons to suggest that poetry has cognitive function but that the type of cognition it creates is different. This essay seeks to examine their view of what cognition is and to show that their speech has the potential to be considered poetry as a means of cognition. The method of study is analysis and description, and the result is that poetry is a cognitive process with the difference that the type of knowledge and its effects are different from what Muslim philosophers expected.

تبلیغات