نویسندگان: ملیحه مهدوی نژاد

کلیدواژه‌ها: حافظ عشق چشم نگاه دیدار

حوزه‌های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۹ - ۱۲۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۳

چکیده

عاشقی روایتی ازلی و نامکرر است که هر چشمی به وجهی ابعاد بی پایان آن را بسته به بینش خویش می کاود و برگی دیگر بر این کتاب بی انجام می افزاید. حافظ که از صنادید اصیل و بی مثال ادب پارسیست از راویان درخشان این داستان بوده و این پژوهش در صدد تحلیل ساختار نگرش عاشقانه وی است. گستره تاثیر ادراک دیداری به دلیل ساختار صوری و فیزیکی آن و ارتباط وثیق با مغز و پردازش ذهنی و همچنین تاثیرات عمیق در ابعاد گوناگون اندیشه بسیار وسیع بوده و در ایجاد بینش انسانی موثر است. در باب ارتباط نظر و نگاه در سطوح مختلف حسی و فراحسی پژوهشهای شایانی موجود است. شرح حافظ از ساختار نظر خود به مدد ابیاتش نشانگر آن است که همه وجوه دید، نظر و نگرش حافظ اعم از حسی و فراحسی، منغمر در معشوق است و تمامی ارکان و اجزای ایجاد و بقای ساختار سازوار دیدار او حول محور معشوق گرد آمده اند. بررسی ابیات حافظ و تطبیق آن ها با امور متعدد مترتب بر ادراک دیداری نشان می دهد که ساختمان چشم و لوازم لازم در عملکرد عالی و صحت بینایی، مصالح ضروری در ارتقا و بهبود دیدار و نیز، سطح و سعه بینش و مراتب رسوخ دید در جوانب جهان، بنا بر روایت شاعر در ابیات، جملگی در ید اراده و تحت اشراف و استیلای کمال و جمال و جلال معشوق بوده و نمایانگر نظرگاه حافظ درباره شرایط چشم و نگرش عاشق است.

The conditions of the lover's eye in Hafez's attitude

Love is an eternal and singular narrative, which every eye explores according to its own insight, adding another leaf to this perpetual tome. Hafez, a peerless pillar of Persian literature, is a brilliant narrator of this tale, and this research analyzes the structure of his amorous perspective. The influence of visual perception is vast due to its physical structure, profound link to cognitive processing, and deep impact on thought, making it crucial to human insight. Much research exists on the connection between sight and gaze at sensory and extrasensory levels. Hafez's verses illustrate that all facets of his vision—sensory and transcendent—are immersed in the Beloved. All elements of his coherent structure of "vision" converge around the Beloved's axis. Examining his couplets shows that, for Hafez, the eye's structure, the requisites for visual acuity, the components for refined vision, and the very depth of insight are all subject to the volition and supreme authority of the Beloved's perfection. This embodies his view on the lover's sight and perception.

تبلیغات