جُستاری در دانش و هنر بومی دستبافته های کُرمانج (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دست بافته های ایلی و عشایری، بخشی از نظام بافندگی و نمودی برجسته از هنرهای بومی این قشر است که در ساحت هنری و تجسمی، قابل توجه است. در این میان، دست بافته های کرمانجی در شمال خراسان بخشی از این نظام است که در بُعد زیباشناختی(طرح و نقش و رنگ)، از ظرفیت و قابلیت های دیداری(بصری) برخوردار است. از این رو، فرآیند آراستن متن دست بافته ها در پرتو مفهوم ساده بافی، ذهنی بافی، به سامان می رسد و دست آورد آن شکل گیری نقوشی است با ماهیت هندسی و شکسته. به واسطه نوع و ریخت نقش، سبک و قالب بیانی از اشکال و فرم ها به وجود می آید که از منظر تجسمی و دیداری می توان آن ها را در دو سبک انتزاعی و تجریدی، تعریف نمود. این رهیافت برای تمامی نقوش دست بافته های عشایری قابل تبیین است. از این رهگذر، پرسش مطروحه این است که انواع نقوش دست بافته های کرمانج کدام است و ویژگی های شاخص و معیارهای اطلاق سبک های انتزاعی و تجریدی به نقش ها و طرح های مذکور چیست؟ شناسایی، طبقه بندی و تحلیل انواع نقوش انتزاعی و تجریدی در دست بافته های کرمانج، هدف این پژوهش است. تحقیق پیش رو از نوع کیفی و توسعه ای و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. هم چنین شیوه گردآوری داده ها از نوع کتابخانه ای است. تحقیق پیش رو از نوع کیفی و توسعه ای و روش تحقیقA research on the local knowledge and art of Kormanji braids
                            
                                Ili and nomadic braids are a part of the weaving system and an outstanding example of the native arts of this layer, which is remarkable in the artistic and visual field. in the meantime, kormanji weavings in north Khorasan are a part of this system, which has visual capacity and capabilities in terms of aesthetics (design, pattern, and color). therefore, the process of decorating the text of the weaves is done in the light of the simple concept of weaving, mental weaving, and the result is the formation of patterns with a geometric and abstract nature. due to the type and form of the pattern, the style and format of expression of shapes and forms are created, which can be defined in two abstract and abstract styles from a visual and visual point of view. this approach can be explained for all motifs of nomadic weaves. from this point of view, the question is, what are the types of kormanj woven motifs and what are the characteristics and criteria of applying abstract styles to the said motifs and designs? the aim of this research is to identify, classify and analyze all kinds of abstract motifs in kormanj weavings. the upcoming
                            
                        
                        






