آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۴

چکیده

اینستاگرام به عنوان پلتفرم شبکه اجتماعی نقش مهمی در بازنمود خود دارد. معلولان با استفاده از اینستاگرام می توانند به بازنمود خود و کاهش انگ اجتماعی دست بزنند. هدف پژوهش حاضر شناخت نحوه بازنمود خود زنان معلول در اینستاگرام است. این پژوهش بر مبنای نظریه گافمن در زمینه مدیریت تأثیر و انگ اجتماعی و دیدگاه پسا فمینیستی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. تصاویر و کپشن های پست های اینستاگرامی شانزده زن معلول ایرانی که در اینستاگرام فعال بودند، تحلیل شده است. بر اساس نتایج، زنان معلول برای مدیریت تأثیر و کاهش انگ معلولیت، از تصاویری با محتوای آراستگی، حضور و فعالیت خارج از منزل، مهرورزی و عشق ورزی استفاده می کنند. در محتوای کپشن ها بیشتر به رابطه خود با جهان (دیگران، خدا، طبیعت و اشیا) توجه شده و کمترین تأکید روی ماهیت جهان بوده است. در معرفی خود، تم های مربوط به قدرتمندی، توانمندی، قوی بودن و شادی تکرار شده است. بلاگرها با استفاده از ترکیب تصویر و متن به انتقال پیام "زن معلول، ناتوان نیست" مبادرت می ورزند. 

Iranian Women with Disabilities: Self-representation on Instagram

Instagram, as a social networking platform, plays an important role in self-representation. People with disabilities can use Instagram to represent themselves and reduce social stigma. This study aims to understand how disabled women represent themselves on Instagram. This study is based on Goffman's theory on managing social influence and stigma and a post-feminist perspective, and uses a qualitative content analysis method. The images and captions of Instagram posts of sixteen Iranian disabled women who were active on Instagram were analyzed. The results showed that disabled women use images with the content of grooming, presence, and activity outside the home, kindness, and love to manage the influence and reduce the stigma of disability. The content of the captions focuses more on their relationship with the world (others, God, nature, and objects), and the least emphasis is placed on the nature of the world. In introducing themselves, themes related to power, empowerment, strength, and happiness are repeated. Bloggers use a combination of images and text to convey the message "a disabled woman is not incapable."  

تبلیغات