بررسی معیارهای مکان یابی بار انداز عبوری با روش ANP وFuzzy DEMATEL (مطالعه موردی: شرکت آرتا پروفیل اردبیل) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در اکثر محیط های تولیدی، ارسال مستقیم از سازنده به مشتری دشوار است. بنابراین یک نقطه میانی برای ارتباط تولید کنندگان و مشتریان ضروری است. انبار سنتی به دلیل هزینه های نگهداری موجودی و هزینه های کار پر زحمت انتخاب سفارش، ذخیره سازی و سفارش گیری مورد پسند شرکت های کنونی نیست. بنابراین، تکنیک های لجستیکی که می توانند به کاهش هزینه های موجودی کمک کنند و در عین حال جریان کالا را افزایش دهند و چرخه حمل و نقل را کوتاه کنند، به عنوان یک رویکرد قابل توجه این شرکت ها هستند. بار انداز عبوری نوع خاصی از انبار است که در آن محصولات دریافتی بلافاصله ظرف 24 ساعت به درب اسکله خروجی بارگیری می شود. در نتیجه، فعالیت های انتخاب و ذخیره سازی سفارش می تواند به حداقل برسد یا حذف شود. هدف این تحقیق بررسی معیارهای مکان یابی بار انداز عبوری (مطالعه موردی: شرکت شرکت آرتا پروفیل اردبیل) می باشد. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه مهندسان صنایع، برنامه ریزان تولید مستقر در شرکت آرتا پروفیل اردبیل می باشند. نمونه آماری طبق نظر توماس ساعتی 10 نفر از خبرگان صنعت انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته می باشد. در این تحقیق برای ارجحیت مکان یابی بار انداز عبوری و اولویت بندی آن از روش ANP و جهت شناسائی شدت روابط علت و معلول مکان یابی بار انداز عبوری از روشFuzzy DEMATEL استفاده شده است. برای این منظور 28 معیار طبق نظر خبرگان صنعت انتخاب شده اند. نتایج بدست آمده حاصل از روش تجزیه و تحلیل شبکه نشان می دهد معیار اول مسئله مسیریابی وسیله نقیله با مقدار 0.34 نسبت به بقیه ابعاد مقدار بیشتری می باشد. نتایج حاصل از روش دیمتل فازی نشان می دهد که مراکز توزیع در رتبه اول،کاهش عملیات تحویل/توزیع در رتبه دوم و .... هزینه دیرکرد و زودکرد در رتبه آخر قرار گرفته است.Examining the criteria for the location of passing load gauges with ANP and Fuzzy DEMATEL methods (Case study: Arta Profile Ardabil Company)
In most manufacturing environments, it is difficult to ship directly from the manufacturer to the customer. Therefore, a middle point is necessary for the communication between manufacturers and customers. The traditional warehouse is not favored by current companies due to the cost of maintaining the inventory and laborious labor costs of order selection, storage and order taking. Therefore, logistics techniques that can help reduce inventory costs while increasing the flow of goods and shortening the transportation cycle are a significant approach for these companies. A transit loader is a special type of warehouse where the received products are immediately loaded to the exit dock door within 24 hours. As a result, order picking and storage activities can be minimized or eliminated. The purpose of this research is to investigate the location criteria of transit load (case study: Ardabil Arta Profile Company). The statistical population of this research includes all industrial engineers, production planners based in Arta Profile Company, Ardabil. According to Thomas Saati, 10 industry experts have been selected as a statistical sample. The tool used in this research is a researcher-made questionnaire. In this research, the ANP method is used to prioritize the location of the transit load and to prioritize it, and the Fuzzy DEMATEL method is used to identify the severity of the cause and effect relationships of the transit load location. For this purpose, 28 criteria have been selected according to the opinion of industry experts. The results obtained from the network analysis method show that the first criterion of the vehicle routing problem with a value of 0.34 is higher than the rest of the dimensions. The results of the Fuzzy Dimetal method show that the distribution centers are in the first place, the reduction of delivery/distribution operations is in the second place, and the cost of lateness and early delivery is in the last place.







