به کارگیری روش دلفی در شناسایی ابعاد و شاخص های موثر بر توسعه نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش خودرو با رویکرد اکوسیستم نوآوری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
به دنبال تقویت نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش خودرو، این پژوهش از رویکرد اکوسیستم نوآوری برای شناسایی و کشف عواملی که بر پویایی نوآوری تأثیر می گذارند، بهره گرفته است. این پژوهش بر بخش خودروسازی ایران متمرکز است و نقش حیاتی خدمات پس از فروش را در افزایش رقابت پذیری و رضایت مشتری برجسته می سازد. ازطریق بررسی دقیق ادبیات و فرایند دلفی، 64 شاخص کلیدی در پنج بُعد شامل زیرساخت، سرمایه، دانش، فرهنگ و تعامل بازیگران شناسایی شد. خبرگان این حوزه، ازجمله مدیران عامل و کارشناسان کلیدی صنعت، در نظرسنجی مبتنی بر روش دلفی برای ارزیابی اهمیت این شاخص ها شرکت کردند. این یافته ها توافق نظر خبرگان را درمورد بیشتر شاخص ها نشان داد و تأثیر آن ها را بر نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش نشان داد. این پژوهش بینش های ارزشمندی را برای رهبران صنعت، سیاست گذاران و محققان ارائه می-دهد. با سرمایه گذاری بر این بینش، سازمان ها می توانند به طور راهبردی قابلیت های نوآوری خود را افزایش دهند، کیفیت خدمات را بهبود بخشند و درنهایت رضایت مشتری را افزایش دهند. این پژوهش همچنین بر ظرفیت کاربرد گسترده تر این بینش ها در خارج از ایران تأکید می کند و بر ارتباط اکوسیستم های نوآوری در شکل دهی آینده خدمات پس از فروش در صنعت خودروسازی جهانی تأکید می کند.Utilizing the Delphi Method to Identify Effective Dimensions and Indicators for Innovation Development in the Automotive After-Sales Service Industry within an Innovation Ecosystem Approach
To enhance innovation in the automotive after-sales service sector, this research applies the innovation ecosystem approach to identify and examine factors influencing innovation dynamics. Specifically, the study concentrates on Iran's automotive industry, emphasizing the pivotal role played by after-sales services in elevating competitiveness and bolstering customer satisfaction. Conducting an extensive literature review and employing the Delphi method, the research identifies 64 key indicators distributed across five dimensions: infrastructure, capital, knowledge, culture, and actor interaction. Eminent experts, including CEOs and industry leaders, actively engage in a Delphi-based survey to assess the significance of these indicators. The results reveal a consensus among experts, underscoring the substantial impact of these indicators on fostering innovation within the after-sales service sector. This research offers invaluable insights for industry captains, policymakers, and scholars. Organizations can strategically harness these insights to bolster their innovation capabilities, enhance service quality, and ultimately elevate customer satisfaction levels. Importantly, this study highlights the potential for the widespread application of these insights beyond the boundaries of Iran, underscoring the global relevance of innovation ecosystems in shaping the future trajectory of after-sales services in the automotive industry.







