آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

کلیشه، تصویر ذهنی ثابتی از گروه های اجتماعی مختلف مانند نژاد، مذهب و جنسیت است. رواج کلیشه های جنسیتی در جامعه، پیامدهای زیان باری همچون پیش داوری، تبعیض و نابرابری جنسیتی، نسبت به هر دو جنس، به ویژه زنان دارد. سینما با بازنمایی کلیشه های جنسیتی، سبب بازتولید و تثبیت آن ها در جوامع مختلف، من جمله جامعه ما، می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل، نحوه طرح و میزان حضور کلیشه های جنسیتی زنانه در بازنمایی شخصیت اصلی زن در فیلم های برنده جایزه اسکار بهترین فیلم و تحولات آن طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲، به انجام رسیده است. برای دستیابی به این هدف از چهارچوب نظری نظریه بازنمایی استوارت هال و رویکرد کلیشه های جنسیتی آندره میشل و همچنین از روش تحلیل محتوای کیفی (قیاسی - استقرایی) استفاده شده است. داده های پژوهش با استفاده از چک لیست گردآوری و تجزیه وتحلیل شده اند. جامعه تحقیق این پژوهش ۲۰ فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ (دو دهه نخست قرن ۲۱) بوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شخصیت های اصلی زن در محتوای فیلم های دهه اول دوره موردمطالعه با ۱۴ و در دهه دوم با ۹ کلیشه جنسیتی بازنمایی شده اند. همچنین در هر دو دهه کلیشه های ساده، کم رنگ تر و کلیشه های پیچیده، پررنگ تر هستند. ازاین رو می توان نتیجه گرفت که با وجود حضور کلیشه های جنسیتی عموماً پیچیده در فیلم های برنده جایزه اسکار بهترین فیلم، درگذر زمان، بازنمایی کلیشه ای شخصیت زن در این فیلم ها روندی کاهشی را طی کرده است.

The evolution of the representation of the main female character in Oscar-winning movies and its relationship with female gender stereotypes

A stereotype is a fixed mental image of different social groups such as race, religion and gender. The spread of gender stereotypes in society has harmful consequences such as gender prejudice, gender discrimination and gender inequality towards both sexes, especially women. Cinema, by representing gender stereotypes, causes the reproduction and reinforcement of them in various societies, including our own. Therefore, the current research has been carried out with the aim of investigating and analyzing female gender stereotypes in the representation of the main female character in the films that have won Oscar for best picture and its changes during the years 2002 to 2022.To achieve this goal, the theoretical framework of Stuart Hall's representation theory and Andre Michel's gender stereotypes approach were used, as well as the qualitative content analysis method (Deductive and Inductive), whose data was also collected and analyzed using a checklist. The research population of this investigation is 20 Oscar-winning films during the years 2002 to 2022 (two decades of the 21st century).The findings of research indicate that the portrayal of the main female characters of the first decade of the studied period are represented with 14 gender stereotypes and in the second decade with 9. Also, in both decades, simple stereotypes are less prominent, while complex stereotypes are more pronounced. Therefore, it can be concluded that despite the presence of mostly complex gender stereotypes in Oscar-winning films, over the time, the stereotypical representation of the female character in these films has gone through a downward trend.

تبلیغات