بررسی «تأثیر ادراک از مفید بودن مرور آنلاین» بر «نگرش و تصویر برند» (مورد مطالعه: خوانندگان مرورهای آنلاین سایت دیجی کالا) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ادراک مشتری از مفید بودن مرور آنلاین بر نگرش و تصویر برند است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی است. همچنین دارای رویکردی کمّی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را افراد بالای 18 سال تشکیل می دهند که تجربه خرید اینترنتی از سایت دیجی کالا را داشته اند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد که با فرض سطح اطمینان 95%، حجم نمونه 384، با روش نمونه گیری در دسترس، برآورد شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه که از پیشینه پژوهش بدست آمده بود، استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید خبرگان رسید. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS بیشتر از 7/0 برای تمام متغیرهای تحقیق بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS24 و Smart PLS2 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که دانش محصول بر ادراک از مفید بودن مرور آنلاین تاثیرگذار است؛ ادراک از مفید بودن مرور آنلاین بر نگرش نسبت به برند تاثیر گذار است؛ و ادراک از مفید بودن مرور آنلاین بر تصویر برند تاثیر گذار است (P-value<0.05). اعتبار منبع بر ادراک از مفید بودن مرور آنلاین تاثیرگذار نیست؛ تأثیر اجتماعی بر ادراک از مفید بودن مرور آنلاین تاثیر گذار نیست؛ و اعتماد ادراک برند بر ادراک از مفید بودن مرور آنلاین تاثیر گذار نیست (P-value>0.05).The Impact of Perceived Usefulness of Online Reviews on Brand Attitude and Brand Image (Case Study: Readers of Online Reviews on Digikala Website)
                            
                                The purpose of this study was to examine the impact of customers' perception of the usefulness of online reviews on brand attitude and brand image (case study: Digikala website). The research method was survey-based, adopting a quantitative approach and classified as applied research in terms of its objective. The statistical population consisted of individuals over 18 years old who had experienced online shopping from the Digikala website. To determine the sample size, Cochran's formula for infinite populations was employed, estimating a sample size of 384 individuals with a 95% confidence level, using convenience sampling. Data collection was conducted through a questionnaire developed based on prior research. The face and content validity of the questionnaire were confirmed by experts. The reliability of the questionnaire was assessed using Cronbach's alpha coefficient, which exceeded 0.7 for all variables of the study, as determined using SPSS software. Data analysis was performed using structural equation modeling (SEM) with the statistical software SPSS24 and Smart PLS2.The findings revealed that product knowledge significantly affects the perception of the usefulness of online reviews; the perception of the usefulness of online reviews significantly impacts brand attitude and brand image (P-value<0.05). However, source credibility does not significantly influence the perceived usefulness of online reviews; social influence does not significantly affect the perceived usefulness of online reviews; and perceived brand trust does not significantly impact the perception of the usefulness of online reviews (P-value>0.05).
                            
                        
                        






