آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۳

چکیده

مقدمه:  امروزه در بازار رقابت گردشگری در جهان، نمادسازی در شهرها عامل موفقی در جذب گردشگر به حساب می آید و می توان بارزترین نقش نمادها و سمبل های شهری را در تقویت گردشگری شهری دانست. بخشی از بزرگترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری در شهرهای معروف دنیا، بناها و نمادهای باستانی، ملی و مذهبی آنهاست. تمام شهرهای بزرگ و معروف دنیا با یک نماد خاصی شناخته می شوند و این موضوع جهان شمول می باشد. هدف:  هدف این تحقیق بررسی نقش نمادها و المان های شهری در توسعه گردشگری و جذب بیشتر گردشگر برای شهر مراغه می باشد. روش شناسی:  تحقیق از منظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت روش توصیفی تحلیلی بوده و گردآوری داده های مورد نیاز با استفاده روش اسنادی و میدانی بدست آمده است. در این راستا با استفاده از ابزار پرسشنامه، با روش نمونه گیری تصادفی ساده از گردشگران و بازدیدکنندگان برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون ها و روش های آماری نظیر فراوانی، میانگین، آزمون فریدمن، رگرسیون گام به گام و نرمال سازی انجام شده است. قلمرو جغرافیایی پژوهش:  شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی است. یافته ها و بحث: یافته های کلی پژوهش حاکی از تایید جایگاه شاخص های مورد نظر در رونق و توسعه گردشگری شهری دارد. به گونه ای که نتیجه آزمون معناداری فریدمن کمتر از 5 صدم (00/0) بوده و همچنین تمام شاخص های تحقیق بوسیله این آزمون مورد سنجش قرار و مقایسه شدند، تحلیل ها نشان می دهدکه بین مولفه های انتخابی برای المان ها و جذب گردشگر رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: در بحث برندسازی گردشگری شهری، رصدخانه و گنبد سرخ به عنوان نمادهای گردشگری شهر مراغه معرفی شده و برای توسعه صنعت گردشگری شهر مراغه می توان از این دو اثر تاریخی ارزشمند بهره مند شد.

Urban Tourism Development strategies of Maragheh with Emphasis on Urban symbols and signs

Introduction: Today in the world tourism market, symbolizing cities is a successful factor in attracting tourists and can be considered the most prominent role of urban and symbols in enhancing urban tourism.The ancient, national and religious buildings and symbols, are Part of the largest and mostin the world famous cities. All the big cities of the world are known with a special symbol, and this is a universal theme Objectives: The purpose of this study is to the role of urban symbols and elements in tourism development and attracting more tourists to Maragheh city.Methodology: The research is applied in terms of purpose and in terms of the nature of the descriptive-analytical method. Required data were collected using documentary and field method. For this purpose, using questionnaire tools, simple random sampling of tourists and visitors was used to collect information. Data were analyzed at both descriptive and inferential levels using SPSS software and statistical tests and methods such as frequency, mean, Friedman test, stepwise regression and normalization were used. Geographical Context: Maragheh city in East Azarbayjan Provinc. Results The overall findings of the study confirm the position of the indicators in the boom and development of urban tourism The Friedman test was less than five hundred were measured and compared.The analyzes indicate that there is a significant relationship between the components selected for the elements and the tourist attraction. Conclusion: in the discussion of urban tourism these two valuable historical monuments can be used for development of tourism industry in Maragheh.

تبلیغات