آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۷

چکیده

استان خراسان جنوبی به عنوان خاستگاه زرشک بیش از 95 درصد زرشک دنیا را تولید می کند  و به عنوان یک محصولی که دارای ویژگی های منحصر به فرد است ؛ از مزیت های رقابتی ایران و استان خراسان جنوبی بشمار میرود. این استان به دلیل کمبود میزان بارندگی سالانه و محدودیت منابع آبی، برای تولید بسیاری از محصولات راهبردی مناسب نیست، اما جهت کشت زرشک بسیار مناسب است و توجه به توسعه کیفی و کمی این محصول منجر به افزایش رقابت پذیری صنعت زراعت و تولید زرشک در این استان می گرد. همچنین این محصول نقش بسزایی در حفظ و توسعه منابع بومی و محلی دارد و این موضوع بر مزیت نسبی و رقابتی این محصول می افزاید. لذا این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سوال است که عوامل موثر بر تحقق مزیت رقابتی محصول زرشک با تاکید بر ظرفیت بومی محلی دراستان خراسان جنوبی کدام است روش این پژوهش مبتنی بر روش  کیفی از استراتژی داده بنیاد و طرح سیستماتیک اشتراوس و کوربین به منظور طراحی الگو استفاده شده است.جهت جمع آوری اطلاعات از منابع علمی و کتابخانه ای و پایگاههای اطلاعاتی  و از ابزار مصابحه ساختار یافته جهت جمع آوری داده های میدانی از 25 نفر از خبرگان استفاده شده است. نتایج مصاحبه ها با استفاده  از نرم افزار  maxqida تحلیل گردید و منتج به شناسایی  418کد اولیه، در قالب 100مقوله است. مقوله های همگرا در دسته بندی بزرگتری تحت عنوان "مولفه" با یکدیگر ادغام شدند و 22 مولفه استخراج شدند و در قالب 5 کد محوری تقسیم بندی گردید. برگزاری دوره های آموزشی موثر برای کشاورزان در زمینه روش های کاشت، داشت ارائه تسهیلات مالی و اعطای تسهیلات اعتباری با شرایط مناسب به کشاورزان و تجار زرشک و  انجام تحقیقات بازار جهت شناخت نیازهای مشتریان و رقبا، بهبود استراتژی های بازاریابی و شرکت در رویدادها، نمایشگاه ها و فستیوال های صنعت مورد نظر برای افزایش شناساندن این محصول در کشور و در سطح بین المللی پیشنهاد می گردد.    

Identifying the Factors Influencing the Achievement of Competitive Advantage in the Production of Barberry in South Khorasan: A Qualitative Approach

South Khorasan, as a major producer of barberry, accounts for more than 95% of the world's barberry production. With its unique features, this product is considered one of the competitive advantages of Iran and South Khorasan. Due to the region's climatic conditions and water resource constraints, this province is not suited for cultivating several strategic crops. However, it provides optimal conditions for barberry cultivation. Enhancing the quantitative and qualitative development of this product can improve the competitiveness of the barberry farming and production industry in the region. This product plays a crucial role in preserving and developing local and indigenous resources, further strengthening its comparative and competitive advantages. Therefore, this study seeks to identify the key factors underpinning the competitive advantage of barberry production, emphasizing local and indigenous capacities in South Khorasan Province. This qualitative research employs the grounded theory strategy and the systematic design of Strauss and Corbin to develop a conceptual model. Data were collected from scientific and library sources, databases, and structured interviews with 25 experts in the field. The interview data were analyzed using MAXQDA software, providing 418 initial codes categorized into 100 sub-themes. The consistent sub-themes were further integrated into 22 key components and then classified into five main codes. The findings suggest that holding effective training programs for farmers on cultivation and maintenance techniques, providing financial support and credit facilities to barberry farmers and traders, and conducting market research to understand customer needs and competitors, improving marketing strategies and participating in industry-related events, exhibitions, and festivals are recommended to further introduce this product to national and international markets.

تبلیغات