دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با جنگ شناختی؛ چالش ها و فرصت ها
آرشیو
چکیده
جنگ شناختی به عنوان یک رویکرد نوین در نبردهای معاصر، به تسلط بر افکار و ادراکات جامعه هدف می پردازد و به ویژه در فضای سایبری تأثیرگذار است. جمهوری اسلامی ایران با چالش های جدی در این زمینه مواجه است، چرا که جنگ شناختی می تواند به تغییر هنجارها و باورهای اجتماعی منجر شود. این مقاله به بررسی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با این جنگ و چالش ها و فرصت های آن می پردازد. هدف اصلی، شناسایی و تحلیل چالش ها و فرصت های دیپلماسی عمومی ایران در برابر جنگ شناختی است. همچنین، این تحقیق به دنبال ارائه راهکارهایی برای تقویت دیپلماسی عمومی به منظور مقابله با تهدیدات ناشی از جنگ شناختی می باشد. این پژوهش از نوع کاربردی-توسعه ای است و از روش توصیفی- تحلیلی بهره می برد. داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسنادی جمع آوری شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که دیپلماسی عمومی ایران نیازمند یکپارچه سازی نهادها و استفاده از مفاهیم نوین برای مقابله با جنگ شناختی است. همچنین، یافته ها حاکی از آن است که استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری کلیدی در مدیریت افکار عمومی و تقویت قدرت نرم کشور بسیار مؤثر است. در نهایت، یافته های پژوهش نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران باید با تدوین راهبردهای مؤثر در دیپلماسی عمومی، به تقویت تاب آوری اجتماعی و فرهنگی خود بپردازد تا بتواند در برابر تهدیدات جنگ شناختی مقاومت کند.Public diplomacy of the Islamic Republic of Iran in the face of cognitive warfare; Challenges and opportunities
Cognitive warfare, as a new approach in contemporary battles, deals with dominating the thoughts and perceptions of the target society and is especially effective in the cyber space. The Islamic Republic of Iran is facing serious challenges in this field, because cognitive warfare can lead to changes in social norms and beliefs. This article examines the public diplomacy of the Islamic Republic of Iran in the face of this war and its challenges and opportunities. The main goal of this research is to identify and analyze the challenges and opportunities of Iran's public diplomacy against cognitive warfare. Also, this research seeks to provide solutions to strengthen public diplomacy in order to deal with the threats caused by cognitive warfare. This research is of applied-developmental type and uses descriptive-analytical method. Data were collected through library and document studies. The results of the research show that Iran's public diplomacy requires the integration of institutions and the use of new concepts to deal with cognitive warfare. Also, the findings indicate that using cyberspace as a key tool in managing public opinion and strengthening the country's soft power is very effective. Finally, the article concludes that the Islamic Republic of Iran should strengthen its social and cultural resilience by formulating effective strategies in public diplomacy in order to resist the threats of cognitive warfare.