نقش جنگ شناختی در بحران های اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران
آرشیو
چکیده
همگام با پیشرفت فناوری ها، پیچیده شدن جنگ ها نیز امری طبیعی است. جنگ شناختی، پدیده ای نوین در علوم شناختی و راهبردی و به عنوان بٌعد پنجم جنگ تعریف می شود که انسان امروزی با استفاده از آن، سعی می کند با کمترین هزینه، بیشترین مطلوبیت های راهبردی را به دست آورد یکی از صحنه های این جنک را می توان در بحران های سال های اخیر در ج.ا.ایران بخصوص از بحران سال 78 به بعد مشاهده نمود. پژوهش حاضر با هدف «تبیین نقش جنگ شناختی در بحران های اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران» نگارش شده است. همچنین محقق تلاش دارد به پرسش اصلی پژوهش؛ نقش جنگ شناختی در بحران های اجتماعی در ج.ا.ایران چیست پاسخ دهد. این تحقیق از نوع کاربردی و توسعه ای و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و گردآوری اطلاعات به صورت ترکیبی (کمی و کیفی) بوده که با استفاده از روش تحلیل- محتوا در بخش کیفی و روش آماری در بخش کمی تحلیل گردیده است جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی 60 صاحب نظر و در بخش کیفی از روش گلوله برفی تا اشباع نظری که با 10 صاحب نظربه اشباع رسید می باشد. برخی نتایج از پژوهش حاضر، نتایج مطالعات گوناگون نشان می دهند بحران هاى اجتماعى در جوامع گوناگون یکسان نبوده و تحت تأثیر متغیرهاى کلانى چون عوامل درونی کشورها، مثل آستانه تحمل مردم و عوامل بیرونی مثل دخالت دولت های مخالف بوده و در اساس عملى پیچیده و تا حد زیادى زمینه محور و حاصل نظام ادراکى نخبگان، سلبریتی ها و سایر اقشار مردم کشورها مى باشد. در این مقاله تلاش شد تا با نگاهى به بحران هاى اجتماعی دهه های گذشته در ایران، مشخصه ها و نقش متغیرهاى جنگ شناختی مؤثر بر این بحران هاى شناسایى و معرفى گردند.The Role of Cognitive Warfare in Social Crises in the Islamic Republic of Iran
With the advancement of technologies, the complexity of wars naturally increases. Cognitive warfare, a novel phenomenon in cognitive and strategic sciences, is defined as the fifth dimension of warfare, where modern humans attempt to achieve maximum strategic benefits at minimal cost. One can observe this warfare in the social crises of recent years in the Islamic Republic of Iran, particularly since the 1999 (1378) crisis onwards. This research aims to "explain the role of cognitive warfare in social crises in the Islamic Republic of Iran." The researcher also seeks to answer the primary question of the study: What is the role of cognitive warfare in social crises in the Islamic Republic of Iran? This study is applied and developmental in nature, conducted using a descriptive-analytical method, and data was collected using a mixed method (quantitative and qualitative). In the qualitative part, content analysis was employed, while statistical methods were used in the quantitative section. The statistical population in the quantitative part includes 60 experts, and in the qualitative part, the snowball method was used until theoretical saturation, which was reached with 10 experts. Some findings from this research indicate that social crises in different societies are not identical and are influenced by major variables such as internal factors within countries, like the public's tolerance threshold, and external factors, such as interference by opposing governments. These crises are fundamentally complex, context-dependent, and largely shaped by the cognitive frameworks of elites, celebrities, and other social groups. In this article, an attempt was made to examine social crises over the past decades in Iran and identify and introduce the key characteristics and cognitive warfare variables affecting these crises.