چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عواملی که بر قصد استفاده مشتریان از برنامه وفاداری هدیه نقدی در خریدهای آنلاین شرکت دیجی کالا مؤثر می باشد، صورت گرفته است که بدین منظور از تئوری یکپارچه پذیرش و استفاده از تکنولوژی 2 بهره گرفته شده است.روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی و به لحاظ این که تا چه حد می توان نتایج مورد انتظار را در حوزه بازاریابی در دنیای واقعی بسط داد، کاربردی خواهد بود. گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان شرکت دیجی کالا در شهر تهران است که با توجه به عدم دسترسی به لیست مشتریان دیجی کالا، از روش نمونه گیری تصادفی ساده (از مخاطبان شبکه های اجتماعی دیجی کالا) استفاده شده است. در نهایت، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه گردید.یافته ها: براساس نتایج پژوهش، از 14 فرضیه ای که در این پژوهش مطرح شده است، 9 فرضیه (باتوجه به موقعیت جغرافیایی انتخاب شده برای پخش پرسشنامه) مورد تأیید واقع شده است.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که انتظار عملکرد، انتظار تلاش، تأثیر اجتماعی، انگیزه طلبی، عادات، سهولت در استفاده، توانایی شخصی، ریسک درک شده، جنبه های رفتاری و شرایط تسهیلاتی بر قصد استفاده مشتریان از برنامه بازپرداخت نقدی در خریدهای آنلاین تأثیر دارد. همچنین، شرایط تسهیلاتی، عادات و قصد استفاده بر رفتار استفاده مشتریان از برنامه بازپرداخت نقدی در خریدهای آنلاین مؤثر است.

Factors Affecting Customers' Intention to Use the Cash Gift Loyalty Program Based on the Integrated Model of Acceptance and Use of Technology in Online Shopping (Case Study: DigiKala)

Objective: The present study was conducted to investigate the effect of factors that affect the intention of customers to use the cash gift loyalty program in the online purchases of DigiKala company, and for this purpose, the integrated theory of acceptance and use of technology 2 was used.Method: This research will be practical in terms of survey data collection method and in terms of how far the expected results can be extended in the field of marketing in the real world. The collection of information in the current research was done by library and field methods. The statistical population of this research includes the customers of the esteemed company DigiKala in Tehran, and due to the lack of access to the list of DigiKala customers, a simple random sampling method was used (from the audience of DigiKala social networks). Finally, the sample size was calculated using Cochran's formula of 384 people.Results: Based on the results of the research, out of the 14 hypotheses proposed in this research, 9 hypotheses (according to the geographical location chosen for the distribution of the questionnaire) have been confirmed.Conclusions: The results show that performance expectation, effort expectation, social variables, motivation, habits, ease of use, personal ability, perceived risk, behavioral aspects and facility conditions affect customers' intention to use the cash refund program in online purchases. Also, facility conditions, habits and intention to use are effective on customers' behavior of using the cashback program in online purchases.

تبلیغات