آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۸

چکیده

هدف پژوهش «ارایه مدل بهره گیری از ظرفیت رسانه های اجتماعی  در مدیریت بحران محیط زیستی خشک سالی استان سیستان وبلوچستان» است. روش تحقیق پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و به منظور دستیابی به پاسخ های عمیق از روش تحقیق کیفی مبتنی بر مصاحبه عمیق استفاده شد. جامعه آماری را 14 نفر از متخصصان و کارشناسان مجرب حوزه محیط زیست و رسانه در سطح استان سیستان و بلوچستان تشکیل داده اند که به روش در دسترس و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. جهت تحلیل مصاحبه های اکتشافی و داده های کیفی از روش تحلیل مضمون  و از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبه ها استفاده شد. همچنین، اعتبار برای هرکدام از مراحل انتخاب موضوع، طراحی، مصاحبه، نسخه برداری، تحلیل، تأیید و گزارشگری موردتوجه قرار گرفت؛ و نتایج به دست آمده به تأیید خبرگان رسید تا موثق و قابل اتکا باشند. یافته های حاصل از تحلیل مصاحبه با خبرگان شامل 150 کد جزیی که در 10 کد کلی دسته بندی شد، نشان داد؛ فرهنگ و باورهای محیط زیستی، تأثیرات اجتماعی-سیاسی، عوامل اقتصادی و اجتماعی به عنوان ادراکات و دغدغه های محیط زیستی تحت تأثیر رسانه های اجتماعی و تجربیات ناشی از بحران های قبل، نگرش هایی تحت تأثیر هنجار ها و عادت ها ایجاد می کند که با توجه به عوامل درونی کنش ها و رفتارها و عوامل بیرونی مشوق ها و بازدارنده ها منجر به اقدامات محیط زیستی می شود.

Presenting a Model for Utilizing the Capacity of Social Media in Managing the Environmental Crisis of Drought in Sistan and Baluchistan Province

The main goal of this research is to provide a model for utilizing the capacity of social media in managing the environmental crisis of drought in Sistan and Baluchistan. The research method is applied in terms of purpose and follows a qualitative approach based on in-depth interviews. The statistical population consists of 14 experts in the fields of environment and media in the province of Sistan and Baluchistan, selected using the convenience sampling method until theoretical saturation was reached. To analyze the exploratory interviews and qualitative data, the thematic analysis method was used. Test-retest reliability and inter-coder agreement methods were employed to ensure the reliability of the conducted interviews. Moreover, validity was considered at each stage, including topic selection, design, interviews, transcription, analysis, confirmation, and reporting, with the results verified by experts to ensure their credibility and reliability. The findings from the expert interviews, including 150 sub-codes categorized into 10 main themes, revealed that environmental culture and beliefs, socio-political influences, and economic and social factors shape environmental perceptions and concerns under the influence of social media and past crisis experiences. These perceptions and concerns contribute to the formation of attitudes influenced by norms and habits. Ultimately, internal factors (actions and behaviors) and external factors (incentives and deterrents) drive environmental actions.

تبلیغات