چکیده

      هدف از پژوهش حاضر شناسایی و بررسی تاثیر عوامل و ابعاد موثر بر طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه در صنعت بانکداری ایران( مورد مطالعه بانک توسعه تعاون در استان تهران) بود. روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. شرکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان منتخب در صنعت بانکداری و  اعضای هیئت علمی رشته مدیریت در گرایش کار آفرینی با سابقه مدیریت و سیاست گذاری جهت اتفاق نظر در روش تحلیل مضمون بودند، حجم نمونه  در بخش کیفی به صورت نمونه گیری هدفمند به تعداد 19 نفر تعیین شد. و در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شعب بانک توسعه تعاون در استان تهران  بود. در بخش کمی حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به شکل تصادفی طبق های به تعداد 303 نفرتعیین شد. روش جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای، و ابزار اندازه گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته، که سؤالات آن برگرفته از داده های حاصل از مصاحبه بود. تعیین روایی پرسشنامه تحقیق حاضر به دو روش 1. صوری و 2. محتوایی انجام شد، در روش صوری پرسشنامه در اختیار گروهی از خبرگان قرار گرفت و در روش محتوایی محاسبات مربوط به ضرایب AVE و CR مربوط به روایی گویه های پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. همچنین ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ نیز مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش مدل یابی معادلات ساختاری از نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. یافته ها با توجه به نتایج حاصل از بخش کیفی و کمی پژوهش نشان داد که مدل بازاریابی کارآفرینانه در صنعت بانکداری با رویکرد ارزش آفرینی شامل چهار تم اصلی بشرح: 1. عوامل محیطی، 2.عوامل فردی،3. عوامل نهادی،4. عوامل سازمانی می باشد با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد شد که بانک توسعه تعاون در راستای تحقق این مقولات گام به گام و به تدریج با توجه به نقشه راه و برنامه استراتژیک درازمدت عمل نمایند و به منظور جامه عمل پوشاندن آن تدوین یک برنامه عملیاتی ضرورت دارد.

Identifying and investigating the impact of factors and dimensions on the design of entrepreneurial marketing models in the Iranian banking industry (case study of Tose Tawon Bank)

The purpose of this study was to identify and investigate the impact of factors and dimensions affecting the design of an entrepreneurial marketing model in the Iranian banking industry (the case study of the Cooperative Development Bank in Tehran province). The research method was a combination of a mixed exploratory research design (qualitative-quantitative). The participants in the qualitative part of the research included selected experts in the banking industry and faculty members of the management field in the entrepreneurship orientation with a background in management and policy-making to reach a consensus in the content analysis method. The sample size in the qualitative part was determined as 19 people through purposive sampling. And in the quantitative part, the statistical population included managers and employees of the Cooperative Development Bank branches in Tehran province. In the quantitative part, the sample size was determined as 303 people using the Cochran formula in a random stratified manner. The method of collecting information was a library method, and the measurement tool in the qualitative part was a semi-structured interview, and in the quantitative part, it included a researcher-made questionnaire, the questions of which were derived from the data obtained from the interview. The validity of the questionnaire of the present study was determined in two ways: 1. formal and 2. content. In the formal method, the questionnaire was provided to a group of experts, and in the content method, the calculations related to the AVE and CR coefficients related to the validity of the questionnaire items were approved. The reliability coefficient was also approved using the Cronbach's alpha test. In order to analyze the data in the qualitative part, the content analysis method was used, and in the quantitative part, the structural equation modeling method was used using SPSS and LISREL software. Findings According to the results of the qualitative and quantitative parts of the research, the entrepreneurial marketing model in the banking industry with a value creation approach includes four main themes as follows: 1. Environmental factors, 2. Individual factors, 3. Institutional factors, 4. Organizational factors. According to the results obtained, it was suggested that the Cooperative Development Bank should act step by step and gradually in order to realize these categories according to the roadmap and long-term strategic plan, and in order to implement it, it is necessary to develop an operational plan.

تبلیغات