تحلیل تحقق رخداد در نمایشنامه های فعل و فرشته تاریخ، از منظر «آلن بدیو» (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آلن بدیو به عنوان یکی از اصلی ترین مباحثش به موضوع رخداد محال پرداخته و شرایطی برای تحققش برشمرده است؛ ازجمله: مکان رخدادی، سوژه و عملکردش که منجر به تبدیل رخداد به حقیقت یا توهم می شود. از نظر او سوژه از قبل وجود ندارد یا به بیان دیگر، این هویت زمانی به شخص داده می شود که رخدادهای به وقوع پیوسته را به مثابه حقیقت بپذیرد و باورش کند. در این پژوهش با رویکردی توصیفی - تحلیلی و جمع آوری داده های کتابخانه ای ابتدا جنبه های مختلف نظریه آلن بدیو در ارتباط با مفهوم رخداد و تحقق رخداد بررسی می شود در ارتباط با مفهوم رخداد و تحقق رخداد بررسی می شود و سپس در تحلیل متن نمایشنامه های فعل و فرشته تاریخ ، برای پی بردن به چگونگی روند وقوع رخداد از ابتدا تا انتها، به این سؤالات پاسخ داده شده است که رخداد محال با استفاده از چه عناصر و امکاناتی به وقوع پیوسته و چه تأثیری بر شخصیت ها گذاشته است؟ از نتیجه این مقاله چنین برمی آید که علاوه بر بازی با زمان و مکان، درگیرکردن خیال، دگرگو ن کردن چارچوب روایت برای تحقق این رخدادها، رویکرد بدیو نسبت به رخداد می تواند با معرفی نگاهی تازه به موقعیتی تکراری و خلق ایده هایی ناب به نویسندگان، بر ادبیات نمایشی و پیشرفتش کمک کند.Analyzing the Realization of the Event in the Plays Action and The Angel of History from the Perspective of Alain Badiou
Alain Badiou, as part of one of his main discussions, addresses the concept of the “impossible event” and identifies the conditions for its realization. These include the eventual site, the subject, and the subject’s actions, which lead to transforming the event into either a truth or an illusion. According to Badiou, the subject does not pre-exist; in other words, this identity is granted to the individual only when they accept and believe in the events that have occurred as truths. In this study, adopting a descriptive-analytical approach and utilizing library-based data collection methods, the various aspects of Badiou’s theory regarding the concept of the event and its realization are first examined. Subsequently, the texts of the plays Action and The Angel of History are analyzed to investigate the process of the event’s occurrence from beginning to end. The study aims to answer the following questions: What elements and means facilitate the occurrence of the impossible event? What impact does it have on the characters? The findings of this article suggest that, in addition to playing with time and space, engaging the imagination, and transforming the narrative framework, Badiou’s approach to the event can introduce fresh perspectives on repetitive situations. By generating novel ideas, this approach has the potential to contribute to dramatic literature and its advancement.