چکیده

پژوهش حاضر، به دنبال ارائه الگوی نشان دهنده ی جریان پربازدید شدن ویدئو ها در رسانه های اجتماعی است. در اختیار داشتن این الگو می تواند تولیدکنندگان ویدیو و بنگاه های رسانه ای فعال در این زمینه را به سمت تولیدات موثرتر و باکیفیت تر سوق دهد. این پژوهش از نوع کیفی و روش گرآوری اطلاعات آن مطالعات اسنادی و مصاحبه عمیق و روش پردازش داده ها تحلیل مضمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 10 مدیر رسانه است که در حوزه ی ویدیوی کوتاه فعالیت داشته اند. روش گرداوری اطلاعات، مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته بود و حجم نمونه از طریق اشباع نظری مشخص شد. داده های مصاحبه ها در قالب 31 مضمون سازمان دهنده به دست آمد که با تجمیع آنها 10 مضمون فراگیر یافته های اصلی پژوهش است. یافته های پژوهش نشان داد عوامل توجه به معیارهای انتخاب موضوع، پیام و سوژه متناسب با مخاطب؛ به کارگیری ویژگی های ایده ی خوب در جهت خلق ایده ای قوی؛ دسترسی به شبکه ی انتشار وسیع و متنوع یا خلق آن؛ انتخاب صحیح و شناخت کافی از مخاطب، رفع نیازهای وی و برگزاری تعامل سازنده با او؛ تسلط بر تکنیک و فرم و به کارگیری صحیح از آن در خدمت محتوا؛ شناخت کافی پلتفرم، انتخاب صحیح آن متناسب با مخاطب مورد نظر و رعایت قواعد و محدودیت های آن؛ استفاده از تکنیک های کپشن و تیتر نویسی؛ تشکیل تیم متخصص و قوی تولید؛ انجام پیش تولید مناسب به منظور رسیدن به سناریو قوی؛ اعتبار تولیدکننده یا انتشار دهنده نزد مخاطب اصلی ترین عناوین تشکیل دهنده ی این الگو پربازدید شدن ویدیوها در رسانه های اجتماعی از منظر مدیران رسانه ها می باشند.

Presenting the model of producing popular short videos in social media from the perspective of media managers

The current research seeks to provide a model showing the flow of the most visited videos in social media. Having this model can lead video producers and media companies active in this field to more effective and high-quality productions. Therefore, the calculation of the components that can make a video popular in social media and presenting a model based on it is the special task of this research.The conceptual framework of this research has been formed by using self-motivated communication theory, expectancy model, satisfaction usage theory, guided behavior theory and media richness theory.The current research is of a qualitative type and the data collection method is documentary studies and in-depth interviews and the data processing method is thematic analysis. The statistical population of this research includes 10 media managers who have worked in the field of short video. The data collection method was a semi-structured interview and the sample size was determined through theoretical saturation. The data of the interviews were obtained in the form of 31 organizing themes, which, by combining them, are 10 overarching themes of the main findings of the research.The findings of the research showed that the factors of attention to the selection criteria of the topic, message and subject are suitable for the audience; Applying good idea features to create a strong idea; access to a wide and diverse distribution network or its creation; Correct selection and adequate understanding of the audience, meeting his needs and holding constructive interaction with him; Mastery of technique and form and its correct application in the service of content; Adequate knowledge of the platform, choosing it correctly according to the target audience and complying with its rules and restrictions; using captioning and captioning techniques; Forming a strong and expert production team; Conduct proper pre-production in order to achieve a strong scenario; The credibility of the producer or publisher with the audience are the main topics that make up this pattern of the most visited videos in social media from the perspective of media managers.

تبلیغات