مطالعه اعتماد و اعتبار اخبار رسانه ملی در بین «نسل زد» از نظر خبرگان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش، ارائه الگویی برای اعتماد و اعتبار رسانه ملی در «نسل زد» است. این مطالعه، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، کیفی است، یافته های آن، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته به دست آمده و با تحلیل محتوا و کدگذاری مقوله ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. خبرگان تحقیق، شامل استادان حوزه ارتباطات، سردبیران و خبرنگاران و کارشناسان حوزه نسل Z با نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. یافته های پژوهش در کدهای محوری اعتبارزایی و اعتمادزایی در این نسل، دسته بندی شده اند. نتایج نشان می دهند که نسل زد، مخاطبانی دوجهانی هستند که از ابتدا به اینترنت و رسانه های مختلف دسترسی داشته اند و اگر چه رسانه ملی گام هایی را در جهت جذب مخاطب در میان این نسل برداشته، اما لازم است با ارائه محتوای موردعلاقه آنها، همچنین با ایجاد بخش های خبری ویژه این نسل و حضور در سکوهای برخط که این نسل در آن حضور دارد، در جهت جذب مخاطب نسل زد و اعتماد و اعتبار رسانه ملی اقدام نماید.Study of the Trust and Credibility of IRIB News Among Generation Z From the Experts’ Point of View
The aim of this research is to present a model for the trust and credibility of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) among Generation Z. This study is applied in terms of purpose and qualitative in nature. Its findings were obtained through semi-structured interviews and analyzed through content analysis and codification of categories. The research experts, including communication professors, editors and journalists, and experts in the field of Generation Z, were selected through purposeful sampling. The research findings were categorized into the axial codes of credibility creation and trust building among this generation. The results show that Generation Z is an ambivalent audience who has had access to the Internet and various media from the very beginning and although the IRIB has taken steps to attract an audience among this generation, it is necessary to attract the Generation Z audience and the trust and credibility of the IRIB by providing their favorite content, creating special news sections for this generation and being present on online platforms where this generation is present.