کودکی جنسی شده: مطالعه ی نشانه شناختی روایت کودکان دختر از خود در شبکه ی اجتماعی آپارات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
خودجنسی سازی زمانی اتفاق می افتد که فرد، ایده ی اصلی جنسی کردن یعنی اهمیت به ویژگی های ظاهری و جذابیت های جنسی را در خود درونی کند. توجهات عمومی و پژوهشی عمدتا محدود به جنسی سازی آن از سوی دیگران بوده و به ورود فاعلیت کودکان در فرایند خودجنسی سازی توجهی نشده است؛ این در حالی است که اینترنت فضاهایی جدید برای مسیر جنسی سازی و خودجنسی سازی کودکان پدید آورده است که از آن جمله مشارکت کودکان در تولید متن در شبکه های اجتماعی است. تحلیل پست های بخشی از کودکان دختر فعال در شبکه اجتماعی ایرانی آپارات با روش نشانه شناسی فیسک نشان می دهد این کودکان با «اجرا»هایشان با یک واسطه متنی در تلاش ا ند تا خود را به شکلی ایده ال برای دیگری همیشه موجود ارایه دهند و ایده زن جنسی یک صورتبندی ایدئولوژیک در پرکتیس روزمره این کودکان در این شبکه اجتماعی است. این صورتبندی از طریق کنار هم آیی چندان دال اساسی شامل ترجیح زنانگی جنسی به مثابه ی امر ایده آل در برابر دخترانگی، زیبایی در چارچوب استانداردهای جنسی، اغواگری، زیست روزمره جنسی شده و کارگزاری در بازار جنسی سازی شکل می گیرد.Sexualized Childhood: A Semiotic Study of Iranian Girls’ Narratives of Self on social media
Self-sexualization occurs when individuals internalize the primary concept of sexualization, namely the significance placed on physical appearance and sexual attractiveness. Public and research attention has primarily focused on the sexualization imposed by others, largely overlooking the active role of children in the process of self-sexualization. However, the internet has created new arenas for the sexualization and self-sexualization of children, including their participation in content creation on social media platforms. Analyzing posts from a subset of active girls on the Iranian social media platform Aparat using Fisk’s semiotic method reveals that these girls, through their “performances,” strive to present themselves as an ideal for an ever-present Other through a mediated textual framework. The concept of the sexualized woman emerges as an ideological formation in the everyday practices of these children within this social network. This formation arises through the confluence of several fundamental signifiers, including the preference for sexualized femininity as an ideal over girlhood, beauty within normative sexual standards, seductiveness, a sexualized daily life, and participation within the sexualization market.