آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۷

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف معرفی ایستارهایی برای کنترل کارکنان بدقلق از نظرگاه امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام انجام شد. روش: پژوهش پیش رو، از نظر ماهیت داده ها، در زمره پژوهشهای کیفی تعریف می شود. محققان به منظور کاوش عمیق در متنِ نامه ها، خطبه ها و حکمتهای حضرت علی(ع) در کتاب گرانمایه نهج البلاغه، از روش تحلیل مضمون و راهبرد شبکه مضامین بهره بردند. یافته ها: از بین 88 کد شناساشده، 22 مضمون پایه و شش مضمون سازمان دهنده در قامت مضمون فراگیر «ایستارهای کنترل بدقلقان»، شبکه مضامین پژوهش پدیدار شد. نتیجه گیری: از آنجا که حضور بدقلقان آفتی برای رشد و ترقی سازمانها به شمار می رود، آگاهی مدیران نظام اداری از شش ایستار سیاق حسنه اخلاق تعاملی، قانون گرایی و قانون مندی، چتر نظارت مدیریتی، سیاق حسنه رفتار سازمانی، مدیریت تعارض و رهبری اثربخش، منجر به کنترل آنها در بدنه سازمانها شده، زمینه هدایت و توسعه کارکنان بدقلق و تبدیل آنها به کارگزارانی سودمند فراهم می شود.

Control components of restless employees; Studying the text of letters, sermons and wisdom of Amir al-Mu'minin Ali (peace be upon him).

Objective: The present study was conducted with the aim of introducing the dimension of controlling restless employees from the perspective of the Commander of the Faithful, Imam Ali (AS), to managers and policymakers of the Iranian administrative system. Method: In terms of the nature of the data, this research is defined as a qualitative research, in which the researchers found the method of content analysis and the strategy of the theme network desirable for the purpose of deep exploration of the text of the letters, sermons and wisdoms of the Holy Prophet (PBUH) in the precious book of Nahj al-Balagha. Findings: From the results of 88 identified codes, 22 basic themes, 7 organizing themes emerged as the overarching theme of "Stands for Controlling Restless Employees" of the research theme network. Conclusion: Therefore, the presence of restless employees is considered a scourge for the growth and progress of organizations; The awareness of administrative system managers of the seven pillars of good ethics, interactional ethics, legality and legality, the umbrella of managerial supervision, good organizational behavior,

تبلیغات