چکیده

تفاوت ها و تشابهات محیطی عامل محرک سفر و گردشگری هستند؛ قاره افریقا با تنوع بسیار زیاد در جاذبه های گردشگری به خصوص طبیعی و تاریخی یکی از مقاصد عمده گردشگران در آینده خواهد بود؛ آمارهای موجود این واقعیت را به خوبی نشان می دهد. همه اینها می تواند فرصتی مناسب برای توسعه روابط فی مابین ایران با کشورهای افریقایی باشد؛ لذا ضروری است نسبت به شناسایی و معرفی آن ها برای تدوین برنامه های راهبردی اقدام شود. گردشگری عرصه مناسبی برای توسعه همکاری هاست و توجه به گردشگری و قراردادن آن در برنامه ها و مناسبات دیپلماتیک کمک شایان توجهی به گسترش روابط و رفع موانع خواهد نمود؛ لذا در روابط دیپلماتیک بایستی برنامه ریزی جدی برای شناخت دقیق تر آفریقا از جمله بازار گردشگری آن در دستور کار قرار گیرد. هدف اصلی در این نوشتار معرفی توان های محیطی آفریقا در حوزه گردشگری با اشاره به برنامه-های آن قاره در این خصوص است و پاسخ به این پرسش که چگونه گردشگری می تواند یک عنصر مؤثر در توسعه روابط بین کشورها باشد. روش پژوهش مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و مراجعه به آمار و ارقام مربوط به گردشگری برای ارائه راهکارهای توسعه همکاری های دو و چندجانبه است. نتیجه کلی پژوهش حاضر نشان دهنده عدم وجود برنامه مدون از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه گردشگری با آفریقاست. پیشنهاد ویژه در این خصوص اولویت قرار دادن گردشگری به عنوان پدیده ای با ابعاد اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی در برنامه های کلان است.

Tourism and the unknown capacities of Africa: Recommendations for the development of cooperation

Environmental differences and similarities are the driving factor of travel and tourism; The Africa will be one of the main destinations for tourists in the future, with a great variety of tourist attractions, especially natural and historical. Available statistics show this fact well. All this can be a good opportunity to develop relations between Iran and African countries; Therefore, it is necessary to identify and introduce them to formulate strategic plans. Tourism is a suitable field for the development of cooperation, and paying attention to tourism and including it in diplomatic programs and relations will help to expand relations and remove obstacles; Therefore, in diplomatic relations, serious planning for a more detailed understanding of Africa, including its tourism market, should be put on the agenda. The main purpose of this article is to introduce Africa's environmental capabilities in the field of tourism with reference to the continent's plans in this regard and to answer the question of how tourism can be an effective element in the development of relations between countries. The research method is documentary and library studies and referring to statistics and figures related to tourism to provide solutions for the development of bilateral and multilateral cooperation. The general result of the present research shows the absence of a written program from the I.R. Iran for the development of tourism with Africa. A special suggestion in this regard is to prioritize tourism as a phenomenon with socio-cultural, economic and even political dimensions in the macro plans.
tourism industry,Africa,Iran,cultural relations,

تبلیغات