مطالعه تطبیقی شعر فروغ فرخزاد و نادیا انجمن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش پیش رو، کوششی است در چارچوب مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی در راستای معرفی نادیا انجمن و نشاندادن رابطه تاریخی شعر او با شعر فروغ و نشاندادن تأثیرپذیری وی از شعر فرخزاد. این پژوهش با روش تحلیل محتوا و با رویکرد تطبیقی، مضمونهای فمینیستی شعر فروغ فرخزاد و نادیا انجمن و تلاش آنها را در به تصویر کشیدن هویت زنانه در شعرشان واکاوی کرده است. یافته های پژوهش حاکی است که زن و مسائل مربوط به آن موضوع محوری در شعر این دو شاعر است و مضمونهای مختلفی هم چون ستیز با مردسالاری، ، نابرابری حقوق زنان و ظلم به آنها، حسرتهای زنانه و...مورد توجه آنان بوده است. این مضمونهای مشترک و توجه به ادبیات فیمینستی در شعر شاعر افغان از تأثیرپذیری او از شعر و اندیشه فروغ فرخزاد نشان دارد. این شاعر با پیروی از فروغ تلاش کرده است تا صدای زنان افغان در دوران کنونی باشد. صدق عاطفه یکی از مهمترین اشتراکات شعری دو شاعر است که بی تکلف، دردهای زنان را فریاد زدند. تفاوت این دو شاعر علاوه بر بعد زبانی و تصویرسازی، که فروغ را بسیار متمایز کرده، بیان صریح فرخزاد در سخن گفتن از مسائل زنانه و هنجارشکنی اوست و در مقابل محیط اجتماعی بسته افغانستان باعث شده است، زبان شعری نادیا انجمن همچنان از صراحت و هنجارشکنی به دور باشد.متن
A Comparative Study of the Poetry of Forough Farrokhzad and Nadia Anjuman
The present study adopts the French School of Comparative Literature methodology to introduce Anjuman and to explore the historical and thematic relationships between her poetry and that of Farrokhzad. Using content analysis and comparative approaches, the research examines feminist themes in their works and their portrayals of female identity.
The findings suggest that Anjuman was well-acquainted with Farrokhzad's poetry and philosophical outlook, which profoundly influenced her creative expression. Her work reflects themes central to feminist literature, including the assertion of women's love and identity, resistance to patriarchy, critiques of social inequalities, and the articulation of women's desires and aspirations. These shared concerns highlight Anjuman's intellectual and poetic engagement with Farrokhzad's legacy. However, significant differences emerge in their approaches: Farrokhzad openly addressed women's issues, challenging societal norms with bold language. By contrast, Anjuman's poetic expression, constrained by Afghanistan's restrictive social context, remains comparatively reserved and avoids directly challenging established norms. Nonetheless, her work symbolizes the voice of Afghan women striving for representation in a challenging socio-cultural landscape.
Nadia Anjuman,Forough Farrokhzad,contemporary Afghan Persian poetry,French school of comparative literature,