ارائه الگوی جامعه شناختی ابعاد و مؤلفه های شکل دهنده الگوی مصرف اقتصادی از دیدگاه اسلام با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: شهروندان شهر قم، 1401) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه و اهداف پژوهش: یکی از چالش های اساسی در جوامع مدرن، مدیریت الگوی مصرف اقتصادی و تأثیر آن بر توسعه پایدار است. الگوی مصرف اقتصادی به عنوان شاخصی مهم، نشان دهنده نگرش و رفتار مردم نسبت به منابع و سرمایه های موجود در جامعه است. رفتار نادرست خرید و مصرف مردم، آثار و پیامدهایی دارد که بخش مهمی از آنها منفی است و معمولاً در دو دسته پیامدهای عمومی و فردی جای می گیرند. موضوع مصرف، در دو حیطه «سطح مصرف» که کمیت و میزان آن را نشان می دهد و نیز «ترکیب مصرف» که اختصاص آن به کالاهای تولید داخل و خارج را نشان می دهد، قابل طرح است. در ایران، مسئله مصرف گرایی و انحراف از الگوی بهینه مصرف، به ویژه تحت تأثیر فرهنگ مصرف گرایی مدرن، موجب نگرانی هایی درباره اتلاف منابع و پیامدهای اقتصادی شده است. اسلام به عنوان یک دین جامع، اصول و ارزش هایی را برای تنظیم رفتارهای اقتصادی فردی و اجتماعی ارائه کرده است. ازسوی دیگر، مفهوم سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر تعاملات اقتصادی و اجتماعی، نقش مهمی در شکل دهی به الگوی مصرف دارد. این پژوهش به دنبال بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و الگوی مصرف اقتصادی از دیدگاه اسلام، با تأکید بر شهروندان شهر قم است. اهداف این پژوهش عبارت اند از: شناسایی ابعاد و مؤلفه های الگوی مصرف اقتصادی از دیدگاه اسلام، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در اصلاح الگوی مصرف شهروندان، ارائه مدل جامعه شناختی برای تبیین رابطه میان سرمایه اجتماعی و الگوی مصرف، تحلیل پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از تغییر الگوی مصرف مبتنی بر ارزش های اسلامی. این پژوهش با بهره گیری از نظریه داده بنیاد، سعی در استخراج یک مدل نظری دارد که نشان دهد چگونه مؤلفه های سرمایه اجتماعی مانند اعتماد، مشارکت اجتماعی و تعهد به ارزش های اسلامی می توانند به اصلاح الگوی مصرف اقتصادی کمک کنند. روش تحقیق: پژوهش حاضر بر آن بوده است که عوامل و مؤلفه های شکل دهنده و اثرگذار بر الگوی مصرف اقتصادی در بین شهروندان شهر قم از دیدگاه اسلام را با تأکید بر سرمایه اجتماعی شناسایی، استخراج و صورت بندی نماید؛ ازاین رو از روش شناسی کیفی و روش نظریه داده بنیاد یا زمینه ای برای اجرای عملیات پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری شامل استادان و متخصصان حوزه مالی و جامعه شناسی در شهر قم است. به منظور گردآوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با ۱۵ نفر از متخصصان ازطریق روش نمونه گیری گلوله برفی انجام شد. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و داده ها با استفاده از کدگذاری سه مرحله ای (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. در فرآیند کدگذاری، ۵۰ مقوله فرعی و ۱۶ مقوله اصلی شناسایی و در قالب شش بُعد ارائه شدند: پدیده محوری: مصرف اقتصادی از دیدگاه اسلام و سرمایه اجتماعی از دیدگاه اسلام؛ شرایط علّی: مشارکت اجتماعی، اعتماد، عضویت در نهادهای مدنی، تعهد به ارزش های جامعه، عضویت در شبکه های اجتماعی؛ شرایط زمینه ای: برنامه های حمایتی دولت، شرایط اقتصادی و اجتماعی؛ شرایط مداخله گر: عوامل محیطی و اجتماعی، تبلیغات و رسانه ها؛ راهبردها: اعتمادسازی بین نهادهای دولتی و مردم، حمایت از مشارکت های مدنی، آگاهی بخشی و نظارت مداوم؛ پیامدها: بهبود مصرف براساس نیاز، حمایت از تولیدات داخلی. برای افزایش اعتبارپذیری پژوهش، از روش هایی مانند اجماع داده ها، کنترل اعضا و خودبازبینی محقق استفاده شد. در این پژوهش از تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته[1] برای گردآوری داده ها استفاده شده است. مدت زمان هر مصاحبه بین 45 تا 65 دقیقه بود. داده های گردآوری شده ازطریق فرایند کدگذاری مبتنی بر طرح نظام دار نظریه برخاسته از داده های استراوس و کوربین[2] (۱۹۹۸) طی سه مرحله کدگذاری باز،[3] کدگذاری محوری[4] و کدگذاری انتخابی[5] تحلیل شدند. نتایج پژوهش: نتایج نشان می دهد الگوی مصرف اقتصادی از دیدگاه اسلام، تأثیرپذیری بالایی از سرمایه اجتماعی دارد. بنابر مؤلفه های پژوهش می توان گفت: سرمایه اجتماعی، بر تغییر الگوهای مصرف با دیدگاه های اسلامی تأثیری بسزا دارد. مصاحبه شوندگان تأکید داشتند که مؤلفه هایی مانند اعتماد اجتماعی، تعهد به ارزش های اسلامی و مشارکت مدنی، تأثیر مستقیم بر نحوه مصرف و حمایت از تولید داخلی دارند. مهم ترین یافته ها نشان می دهد مصرف کنندگان تمایل دارند که در صورت اعتماد به کیفیت کالاهای داخلی و سازوکارهای نظارتی، الگوی مصرف خود را به سمت خرید کالاهای داخلی تغییر دهند. تأثیر مشارکت اجتماعی افراد، در گروه های اجتماعی و شبکه های مذهبی، رفتارهای مصرفی یکدیگر را تحت تأثیر قرار می دهند. سیاست های اقتصادی و نظارتی دولت می توانند مشوق یا بازدارنده در تغییر الگوی مصرف باشند. رسانه ها در شکل دهی به نگرش مصرف کنندگان نقش مهمی دارند و تبلیغات می توانند انگیزه مصرف گرایی یا مصرف بهینه را تقویت کنند. حمایت از تولید داخلی، افزایش کیفیت کالاهای داخلی، کاهش وابستگی اقتصادی به خارج، کاهش اسراف و بهینه سازی مصرف. درمجموع، پژوهش نشان می دهد افزایش سرمایه اجتماعی و ترویج ارزش های اسلامی در جامعه، می تواند به اصلاح الگوی مصرف اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی منجر شود. براساس نتایج این پژوهش، سرمایه اجتماعی تأثیر قابل توجهی بر الگوی مصرف اقتصادی دارد و می تواند موجب تغییر نگرش مصرف کنندگان به سمت مصرف بهینه و حمایت از تولید داخلی شود. سرمایه اجتماعی در جامعه اسلامی ازطریق اخلاق اسلامی، اخوت، تعاون و تعهد به ارزش های جمعی تقویت می شود و این عوامل می توانند در کنترل مصرف گرایی و جلوگیری از اسراف نقش ایفا کنند. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد دولت می تواند با اجرای سیاست های مناسب، مانند اعمال استانداردهای کیفی برای کالاهای داخلی و پرداخت تسهیلات برای تولیدکنندگان داخلی، اعتماد عمومی را به محصولات داخلی افزایش دهد. استفاده از رسانه های عمومی برای تبلیغ ارزش های اسلامی در مصرف، ترویج الگوی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف ضروری است. سازمان های مردم نهاد و نهادهای دینی می توانند نقش مهمی در آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ مصرف صحیح ایفا کنند. دولت باید بر تبلیغات تجاری و نحوه عرضه محصولات نظارت بیشتری داشته باشد تا مصرف کنندگان به سمت خریدهای غیرضروری سوق داده نشوند. اگر تولیدکنندگان داخلی کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، اعتماد عمومی به کالاهای داخلی افزایش می یابد و الگوی مصرف به طور طبیعی به سمت حمایت از تولید ملی سوق پیدا می کند. به طورکلی، نتایج این پژوهش نشان می دهد که ارتقای سرمایه اجتماعی و ترویج ارزش های اسلامی می تواند به اصلاح الگوی مصرف اقتصادی کمک کرده و درنهایت، به بهبود شرایط اقتصادی کشور منجر شود. پژوهش حاضر نشان می دهد الگوی مصرف اقتصادی متأثر از سرمایه اجتماعی است و افزایش اعتماد عمومی، تعهد به ارزش های دینی و مشارکت اجتماعی، می تواند به مصرف بهینه و حمایت از تولید داخلی کمک کند. ازاین رو، سیاست گذاران اقتصادی و فرهنگی می توانند با تقویت سرمایه اجتماعی و اجرای برنامه های آگاهی بخشی، به بهبود وضعیت مصرف و توسعه پایدار اقتصادی کمک کنند. همچنین، الگوی مصرف اقتصادی به صورت مصرف اقتصادی از دیدگاه اسلام و سرمایه اجتماعی از دیدگاه اسلام از مؤلفه های سرمایه اجتماعی، تأثیر پذیرفته و بالا بودن سرمایه اجتماعی در حوزه اقتصاد به بهبود شرایط اقتصادی کمک می کند.A Sociological Model for the Dimensions and Components Shaping Economic Consumption Patterns from the Islamic Perspective with an Emphasis on Social Capital (Case Study: People of Qom, 2022)
Introduction and Research Objectives: One of the fundamental challenges in modern societies is managing economic consumption patterns and their impact on sustainable development. Economic consumption patterns are a crucial indicator of people's attitudes and behaviors toward available resources and assets. Improper purchasing and consumption behaviors have significant consequences, many of which are negative and generally fall into two categories: public and individual consequences. The issue of consumption can be discussed in two dimensions: The "level of consumption", indicates the quantity and extent of consumption. The "composition of consumption", determines the allocation of consumption between domestically and internationally produced goods. In Iran, consumerism and deviation from optimal consumption patterns—especially under the influence of modern consumer culture—have raised concerns about resource waste and economic repercussions. Islam, as a comprehensive religion, provides principles and values to regulate both individual and social economic behaviors. Additionally, the concept of social capital plays a crucial role in shaping consumption patterns by influencing economic and social interactions. This study aimed to examine the relationship between social capital and economic consumption patterns from an Islamic perspective, with a particular focus on the people of Qom. The objectives of this research were: identifying the dimensions and components of economic consumption patterns from the Islamic perspective, examining the role of social capital in modifying citizens' consumption patterns, developing a sociological model to explain the relationship between social capital and consumption patterns, and analyzing the social and economic consequences of changing consumption patterns based on Islamic values. Using Grounded Theory, this research seeks to develop a theoretical model that illustrates how elements of social capital—such as trust, social participation, and commitment to Islamic values—can contribute to the improvement of economic consumption patterns. Research Methodology: This study aimed to identify, extract, and structure the factors and components shaping and influencing economic consumption patterns among the citizens of Qom from an Islamic perspective, with an emphasis on social capital. To achieve this, the research employs a qualitative methodology and utilizes Grounded Theory as the primary research method. Population and Sampling: The statistical population consists of experts and specialists in finance and sociology located in Qom. Data collection was conducted through semi-structured interviews with 15 experts using the snowball sampling technique. The interviews continued until theoretical saturation was grasped. Data Analysis: The collected data were analyzed using a three-stage coding process based on Strauss and Corbin’s (1998) systematic approach to Grounded Theory, including Open Coding, Axial Coding, and Selective Coding. During this coding process, 50 subcategories and 16 main categories were identified and structured within six analytical dimensions: Core Phenomenon: Economic consumption from the Islamic perspective and Social capital from the Islamic perspective. Causal Conditions: Social participation, Trust, Membership in civil institutions, Commitment to societal values, and Membership in social networks. Contextual Conditions: Government support programs and economic and social conditions. Intervening Conditions: Environmental and social factors, advertisements and media influence. Strategies: Creating trust between government institutions and citizens, supporting civil participation, raising awareness and ensuring continuous monitoring. Outcomes: Improving consumption based on actual needs and supporting domestic production. Reliability and Validity Measures: To enhance the credibility and reliability of the research findings, The following validation techniques were applied: Data triangulation: Member checking (validation by interview participants). Self-review by the researcher: The duration of each interview ranged between 45 and 65 minutes, and the collected data were systematically analyzed through coding procedures. The findings provide a comprehensive sociological model that explains the relationship between social capital and economic consumption patterns from an Islamic perspective. Research Findings: The findings of this study indicateed that economic consumption patterns from an Islamic perspective are significantly influenced by social capital. The results showed that key components of social capital, such as social trust, commitment to Islamic values, and civic participation play a direct role in shaping consumption behaviors and supporting domestic production. Interviewees emphasized that consumers are more likely to shift towards purchasing domestic products if they trust the quality and regulatory mechanisms. Additionally, social participation in groups and religious networks influences individuals' consumption behaviors, while government policies and regulations can act as either incentives or barriers to consumption pattern changes. The role of media and advertising was also highlighted as a major factor in shaping consumer attitudes, either encouraging consumerism or promoting more balanced consumption habits. The study further demonstrates that increasing social capital and reinforcing Islamic values in society can lead to improved economic consumption patterns and overall economic stability. By enhancing public trust, religious commitment, and community participation, economic policies can be directed toward optimal consumption behaviors and greater support for domestic production, ultimately contributing to sustainable economic development. Discussion and Conclusion: The results of this study highlighted that enhancing social capital and promoting Islamic values can play a crucial role in improving economic consumption patterns and overall economic conditions. The findings suggested that government policies should focus on establishing quality standards for domestic products and providing support to local producers to increase public trust in domestic goods. Additionally, public media should be utilized to promote Islamic consumption values, encourage balanced consumption, and discourage wastefulness. Non-governmental organizations (NGOs) and religious institutions can also play a significant role in raising awareness and fostering a culture of responsible consumption. Moreover, greater regulatory oversight of commercial advertising and product distribution is necessary to prevent excessive and unnecessary consumerism. The study emphasized that if domestic producers improve product quality, public trust in local goods will increase, naturally leading to a shift in consumption patterns toward supporting national production. Overall, the research demonstrates that economic consumption patterns are highly influenced by social capital, and strengthening elements such as public trust, commitment to religious values, and social participation can significantly contribute to optimal consumption behaviors and domestic economic growth. Therefore, economic and cultural policymakers should focus on reinforcing social capital and implementing awareness programs to improve consumption behaviors and promote sustainable economic development. Conflict of interest: The authors of this manuscript declare their agreement with the statements. The authors also state separately that they have all read the manuscript and have no conflict of interest. We confirm that neither the manuscript nor any parts of its content are currently under consideration or published in another journal.