مقایسه تطبیقی شاخص های رفاه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه و اهداف: رفاه دارای مفهومی گسترده و پیچیده است که برای نظریه پردازی درباره آن، نیازمند توجه وسیعی به فرآیند ها و فعالیت های اجتماعی در سطوح مختلف خانواده، دوستان، بازار کار، مؤسسات دولتی و غیردولتی و فعالیت های آموزشی، تفریحی و... می باشد. رفاه از مفاهیم بنیادین علم اقتصاد و از مباحث مهم اقتصادی- اجتماعی می باشد که از گذشته تاکنون در مکاتب علمی، متون اقتصادی مجامع و سازمان ها مطرح شده است. ازسوی دیگر، در کشورهای توسعه یافته، یکی از هدف های مهم سیاست گذاران اقتصادی ارتقای کیفیت، استاندارد و سطح رفاه زندگی در جامعه است. در کشور های درحال توسعه فقط رشد اقتصادی هدف تلقی نمی شود؛ بلکه این کشورها همگام با کشور های توسعه یافته، افزایش رفاه اجتماعی را یکی از هدف های اصلی و از معیارهای توسعه یافتگی در نظر می گیرند (صادقی و همکاران، 1389، ص 144). اندازه گیری رفاه، از پایه های سیاست عمومی جوامع به شمار می رود و همچنین، یکی از ویژگی های توسعه یافتگی قلمداد می شود. وضعیت شاخص رفاه و روش های اندازه گیری آن می تواند در تشخیص انطباق آن با واقعیت جامعه نقشی بسزا داشته باشد و ازطرفی، کنار هم قرار دادن دیدگاه های مختلف صاحب نظران موجب آشکار شدن هرچه بیشتر تفاوت ها و شباهت های آنان در مبحث رفاه و اندازه گیری شاخص آن می شود. بررسی پیشینه پژوهش نشان می دهد اگرچه تاکنون مطالعاتی درزمینه روش های اندازه گیری شاخص رفاه صورت پذیرفته است؛ ازقبیل پژوهش شارپ در سال 1999 که پنج شاخص ترکیبی رفاه را با 22 متغیر بررسی کرده است؛ اما تاکنون مطالعه ای در گستره زبانی فارسی درخصوص مقایسه تطبیقی روش های اندازه گیری شاخص رفاه و تعیین نقاط قوت، ضعف و طبقه بندی آنها انجام نشده است. پژوهش حاضر به بررسی 9 شاخص ترکیبی رفاه با 46 متغیر پرداخته که از تفاوت های آن با مطالعات قبلی از این حیث می باشد. روش: اقتضای مسئله و سؤال اصلی این مقاله، مطالعه ای تحلیلی و مقایسه ای - تطبیقی است که با روش کتابخانه ای و اسنادی ضمن مروری جامع بر ادبیات رفاه و شاخص، به مقایسه مؤلفه های شاخص های ترکیبی و یافتن نقاط اشتراک و افتراق بین آنها و فراوانی نقاط تلاقی پرداخته است که از مقایسه تطبیقی می توان برای جهت گیری های سیاستی و زمینه سازی برای فراهم کردن داده های لازم ملی جهت اتخاذ سیاست های عمومی مناسب توسط متخصصان استفاده کرد. به منظور یافتن نقاط اشتراک و افتراق شاخص های ترکیبی اندازه گیری رفاه، ابتدا به معرفی جداگانه هریک می پردازیم و سپس با تمرکز بر متغیر های شاخص ها گستردگی مؤلفه ها را با یکدیگر در بوته بررسی قرار می دهیم. نتایج: نتایج نشان دهنده این است که شاخص رفاه لگاتوم بیشترین مؤلفه را در بین شاخص های مقایسه شده داراست و آموزش، بهداشت، بیکاری، توزیع درآمد، بدهی خارجی و آلودگی از مؤلفه های پرتکرار در بین شاخص های ترکیبی بوده اند و متغیرهایی مانند تحریم در اندازه گیری رفاه نادیده گرفته شده اند. همچنین، استاندارد های تعریف شده برای شاخص های رفاه دچار کاستی هایی بوده و دارای پیش داوری های ارزشی ذهنی است. بحث و نتیجه گیری: ازآنجایی که هدف پژوهش مقایسه تطبیقی روش های اندازه گیری شاخص رفاه بوده است، مهم ترین شاخص های ترکیبی معرفی شده است که شامل شاخص رفاه اقتصادی، شاخص میزان رفاه اقتصادی، شاخص پیشرفت واقعی، شاخص سلامت اجتماعی، شاخص استاندارد زندگی، شاخص توسعه انسانی، شاخص کیفیت زندگی، شاخص پیشرفت اجتماعی و درنهایت شاخص لگاتوم می باشند. پس از بیان شاخص ها معیارهایی مانند هدف سیاست عمومی، دارای پایه و اساس مناسب از نظر تئوری اقتصادی و اجتماعی، امکان تفکیک پذیری، توانایی سازگاری با سری های زمانی، اطمینان و اعتبار شاخص ترکیبی و اجزا و سودمندی برای سیاست گذاران برای ارزیابی شاخص های ترکیبی بهکار گرفته شده که براساس نظر شارپ، از نظر میانگین رتبه بندی، شاخص رفاه اقتصادی به عنوان شاخصی معرفی می شود که شش معیار مورد بحث را به بهترین وجه رعایت می کند و پس از آن شاخص سلامت اجتماعی، شاخص پیشرفت اجتماعی، شاخص میزان رفاه اقتصادی و درنهایت شاخص استاندارد زندگی در رتبه های بعدی قرار دارد. شاخص لگاتوم که در مؤسسه لگاتوم ایجاد شده بیشترین دربرگیرندگی از جهت ابعاد رفاه را داراست. به همین جهت در جدول شماره 11 با 46 متغیر به مقایسه شاخص های ترکیبی یادشده پرداخته شد که شاخص لگاتوم، شاخص رفاه اقتصادی رتبه های نخست و شاخص توسعه انسانی در رتبه انتهایی قرار گرفته است. آموزش و سلامت از مهم ترین متغیرهایی بودند که بیشترین فراوانی را در بین شاخص های یادشده داشتند که نشان از اهمیت آنان در سنجش رفاه دارد و همچنین، متغیر هایی مانند تحریم در روش های اندازه گیری شاخص رفاه دیده نمی شود. اعلامیه تعارض منافع: نویسندگان هیچ گونه تضاد منافعی برای اعلام موارد مرتبط با محتوای این مقاله ندارند. قدردانی ها: ما از داوران ناشناس برای نظرات مفیدشان که تا حد زیادی به بهبود کار ما کمک می کنند، تشکر می کنیم.Comparative Study of Welfare Indexes
Introduction and objectives: Well-being has a broad and complex concept, which in order to theorize about it, requires extensive attention to social processes and activities at different levels of family, friends, labor market, governmental and non-governmental institutions, and educational, recreational activities, etc. Welfare is one of the fundamental concepts of economics and one of the important socio-economic issues that has long been raised in scientific schools, economic texts, communities, and organizations. On the other hand, in developed countries, one of the important goals of economic policymakers is to improve the quality, standard, and level of well-being of life in society. In developing countries, economic growth is not the only goal; rather, these countries, along with developed countries, consider increasing social welfare as one of the main goals and criteria for development (Sadeghi et al., 2010, p. 144). Measuring well-being is one of the foundations of public policy in societies and is also considered one of the characteristics of development. The status of the welfare index and its measurement methods can play a significant role in determining its compliance with the reality of society. However, comparing the different perspectives of experts will further reveal their differences and similarities in the topic of welfare and measuring its index. A review of the research background shows that although studies have been conducted on methods for measuring well-being indices, such as Sharp's research in 1999, which examined five composite well-being indices with 22 variables; but, no study has been conducted in the Persian language on the comparative study of methods for measuring the welfare index and determining their strengths, weaknesses, and classification. The present study examined 9 composite indicators of well-being with 46 variables, which is one of its differences from previous studies in this regard. Method: The necessity of the problem and the main question of this article was an analytical and comparative study that, using a library and documentary method, has compared the components of composite indicators and found commonalities and differences between them and the frequency of intersections, while conducting a comprehensive review of the literature on welfare and indicators which, by means of comparative study, can be used for policymaking and groundwork to provide the necessary national data for experts to adopt appropriate public policies. In order to find the commonalities and differences between composite indicators of well-being measurement, we first introduced each one separately and then, by focusing on the variables of the indicators, we examined the breadth of the components together. Results: The results indicate that the Legatum Welfare Index has the most components among the compared indices, and education, health, unemployment, income distribution, external debt, and pollution are among the most frequent components among the composite indices. Variables such as sanctions have been ignored in measuring well-being. Also, the standards defined for well-being indicators have shortcomings and are subject to subjective value biases and prejudices. Discussion and Conclusion: Since the aim of the study was to compare and contrast methods for measuring the welfare index, the most important composite indicators have been introduced, which include the economic welfare index, the economic welfare index, the real progress index, the social health index, the standard of living index, the human development index, the quality of life index, the social progress index, and finally the Legatum Prosperity Index. After stating the indicators, criteria such as public policy objective, having a proper basis in terms of economic and social theory, possibility of separation, ability to adapt to time series, reliability and validity of the composite index and its components, and usefulness for policymakers were used to evaluate the composite indicators. According to Sharpe's opinion, in terms of average ranking, the economic welfare index is introduced as the index that best meets the six criteria discussed and then the social health index, the social progress index, the economic well-being index, and finally the standard of living index are in the next ranks. The Legatum Index, developed by the Legatum Institute, is the most comprehensive in terms of well-being dimensions. For this reason, in Table 11, a comparison of the aforementioned composite indices was made with 46 variables, with the Legatum Index and the Economic Welfare Index ranking first and the Human Development Index ranking last. Education and health were among the most important variables that had the highest frequency among the aforementioned indicators, which indicates their importance in measuring well-being. Also, variables such as sanctions are not seen in the methods of measuring the well-being index. Conflict of interest declaration: The authors have no conflicts of interest to declare related to the content of this article. Acknowledgements: We thank the anonymous referees for their helpful comments, which greatly helped to improve our work.