چکیده

یکی از پربسامدترین پرسش های اعتقادی هماره سوال از تفاوت انسان ها هنگام ایجاد است. بر اساس آیات و روایات خداوند انسان را در نهایت کمال ممکن آفریده است لکن در مقام ثبوت مشاهده می گردد که برخی انسان ها با نقص متولد شده اند پژوهش حاضر با هدف خوانش تطبیقی مبانی کلامی خلق کودکان معلول از منظر امامیه و اشاعره در پرتو عدل الهی در صدد است تصویر روشنی از چگونگی ایجاد این افراد ارائه دهد و چالش های پیش رو را پاسخ دهد. روش پژوهش تحلیلى- استنتاجی است، داده هاى تحقیق از طریق بررسى اسنادى، فیش بردارى و با رویکرد استدلالی تحلیل شده است. منابع متکلمین امامیه و اشاعره، جامعه تحقیق و سایر منابع ناظر به اهداف پژوهش، به عنوان منابع تبیینی و تکمیلی مورد استفاده قرارگرفته است. یافته ها: از منظر متکلمین اشعری، خلقت فعل مستقیم الهی است و موجودات دیگر مداخله اختیاری ندارد و عدالت نیز چیزی جز فعل الهی نیست، لکن امامیه قائل به سلسله طولی فاعلان بوده، نقش مهمی برای انسان در خلق و ایجاد قائل هستند بنابراین ساحت الهی را از خلق ناقص منزه برمی شمرد.

A Comparative Reading of the Theological Basis of the Creation of Disabled Children from the Imamiyyah and Ash'arite Perspectives in the Light of Divine Justice

One of the most frequent questions of belief is always the question of the difference between humans at the time of creation. According to the verses and narrations, God created humans with the utmost perfection possible, but it is observed as proof that some humans are born with defects. The present study aims to provide a comparative reading of the theological foundations of the creation of disabled children from the perspective of the Imamiyyah and the Ash'arites in the light of divine justice, and aims to present a clear picture of how these people were created and to answer the challenges ahead. The research method is analytical-deductive, the research data was analyzed through documentary review, case study and with an argumentative approach. The sources of the Imamiyyah and Ash'arite theologians, the research community and other sources regarding the objectives of the research were used as explanatory and supplementary sources. Findings: From the perspective of Ash'ari theologians, creation is a direct divine act and other beings have no voluntary intervention, and justice is nothing but a divine act. However, the Imamiyya believes in a longitudinal series of agents and believes in an important role for humans in creation and creation, therefore they consider the divine sphere to be a pure and imperfect creation.

تبلیغات