چکیده

هدف: کاهش افسردگی مبتنی بر ذهن آگاهی برنامه ای گروهی به شمار می آید که با رویکرد اسلامی مبتنی بر آیات و روایات صورت می پذیرد. پژوهش های بسیاری اثربخشی ذهن آگاهی را در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار داده اند، اما مساله اصلی این است آیا آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر آیات و روایات بر کاهش افسردگی موثر است؟ پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر اساس آیات و روایات بر کاهش افسردگی دانش آموزان انجام شده است.مواد و روش ها: این پژوهش با روش تحقیق نیمه آزمایشی از راه پیش آزمون و پس آزمون و آزمون پیگیری با دو گروه، آزمایش و گواه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1399-1400 بود و با روش نمونه گیری تصادفی تعداد 50 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای گذاری شدند و در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. شیوه ی مداخله به صورت 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی براساس آیات و روایات بود. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که ذهن آگاهی براساس آیات و روایات موجب کاهش افسردگی دانش آموزان گروه آزمایش شده و این تأثیر تا مرحله پیگیری هم چنان ادامه داشت (01/0p<). بحث و نتیجه گیری: می توان برای کاهش افسردگی در بین دانش آموزان دختر از ذهن آگاهی براساس آیات و روایات استفاده کرد.

The effectiveness of mindfulness training based on verses and narrations on reducing depression in female first-year high school students in Khorramabad city

Mindfulness-based depression reduction is a group program that is carried out with an Islamic approach based on verses and narrations. Many studies have examined the effectiveness of mindfulness in various fields, but the main issue is whether mindfulness training based on verses and narrations is effective in reducing depression? The present study was conducted with the aim of investigating the effect of mindfulness training based on verses and narrations on reducing depression in students. This study was conducted using a semi-experimental research method through pre-test, post-test, and follow-up test with two groups, experimental and control. The statistical population of the study included all female high school students in Khorramabad in the academic year 2010-2011, and 50 people were selected as a statistical sample using a random sampling method and randomly placed in two experimental and control groups, and were evaluated in three stages: pre-test, post-test, and follow-up. Beck Depression Inventory was used to collect data. The intervention method was 8 sessions of mindfulness training based on verses and narrations. The data obtained were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results of this study showed that mindfulness based on verses and narrations reduced depression in the experimental group students and this effect continued until the follow-up stage (p<0.01). Mindfulness based on verses and narrations can be used to reduce depression among female students.

تبلیغات