چکیده

بررسی ابعاد مختلف جریان های اندیشه ای فرهنگ ساز امامان معصوم(ع) در هر دوره زمانی می تواند بخشی از تاریخ سیاسی و فکری آن دوره را کامل تر تبیین نماید؛ از این رو شناخت اندیشه، گفتمان و راهبردهای فکری امام هادی(ع) به عنوان رهبر شیعیان امامی در ایران و سایر سرزمین های اسلامی امری ضروری است. راهبردهای فرهنگی یکی از مولفه های اساسی در پیشبرد اهداف میباشند زیرا از این طریق میتوان باورها و شیوه حیات انسانی مناسب را به جامعه مننتقل نمود. خشونت بیرحمانه و استبداد خلافت عباسی موجب چالش های متعدد فکری و فرهنگی جوامع اسلامی از جمله ایران شده بود؛ امام هادی(ع) با وجود شرایط دشوار عصر خود از طریق راهبردهای اندیشه محور و اثرگذار فرهنگی و با هدایت متفکران شیعه در ایران به خصوص در قم، اهواز، ری و خراسان به گفتمان سازی، جنبش نرم افزاری و ایجاد جریان جریان-سازی فرهنگی پرداخت. این پژوهش با رویکرد توصیفی تحلیلی انجام پذیرفت و نتایج آن بیانگر این نکات مهم است که امام تمرکز خود را بر جنبش نرم افزاری با پرورش و هدایت نیروهای فکری مستعد و کارآمد و رشد فکری جامعه قرار داد و جریان فکری پیروان اهل بیت(ع) در ایران و سایر سرزمین های اسلامی را حفظ و تقویت نمود؛ به سوالات مردم مستقیما یا از طریق شاگردانش پاسخ داد، با مخالفان مناظره نمود و اصحاب و شاگردانش را تشویق به انواع فعالیت فرهنگی در میان جامعه از جمله شاگردپروری، رفع ابهامات مردم، تالیف کتاب، مناظره و افشای افکار انحرافی نمود.

Imam Hadi (AS) addressed the cultural challenges faced by Shiites in Iran through various strategies.

Examining the various dimensions of the culturally-forming intellectual currents of the infallible Imams (AS) in each period can more fully explain part of the political and intellectual history of that period; therefore, it is essential to understand the thought, discourse, and intellectual strategies of Imam Hadi (AS) as the leader of the Imami Shiites in Iran and other Islamic lands. Cultural strategies are one of the essential components in advancing goals because in this way, beliefs and a proper human way of life can be transferred to the society. The ruthless violence and tyranny of the Abbasid Caliphate had caused numerous intellectual and cultural challenges for Islamic societies, including Iran; despite the difficult conditions of his era, Imam Hadi (AS) engaged in discourse-building, software movement, and the creation of a cultural current-building movement through thought-centered and culturally-influential strategies and with the guidance of Shiite thinkers in Iran, especially in Qom, Ahvaz, Rey, and Khorasan.This research was conducted with a descriptive-analytical approach, and its results indicate the following important points: Imam focused on the software movement by cultivating and guiding talented and efficient intellectual forces and the intellectual growth of society, and preserved and strengthened the intellectual flow of the followers of Ahl al-Bayt (AS) in Iran and other Islamic lands; he answered people's questions directly or through his students, debated with opponents, and encouraged his companions and students to engage in various cultural activities within society, including disciple-making, dispelling people's ambiguities, writing books, debating, and exposing deviant thoughts.

تبلیغات