بررسی فقهی جرم انگاری حقوق نجومی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حقوق نجومی هزینه های هنگفتی را بر جامعه تحمیل می کند و درعین حال به لحاظ شکل پیچیده اغلب آن ها کشف و تعقیب آن ها دشوار است. لذا سیاست کیفری قاطعی را می طلبد. این پژوهش با روش کتابخانه ای و پاسخ به سؤال اصلی: جرم انگاری حقوق نجومی در فقه اسلامی چگونه است؟ درصدد تبیین جرم انگاری حقوق نجومی از منظر فقهی است. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی است و گردآوری اطلاعات به صورت فیش برداری بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش، در حقوق اسلام قرار گرفتن اجرت در مقابل کار است. در منابع اسلام در خصوص پرداخت حقوق کارمند و کارگر سه مقوله معیشت – کارکرد – نیازهای مادی، اجتماعی و روانی مطرح است. حرمت اکل مال به باطل و حرمت تعاون بر اثم، از مهم ترین مبانی شرعی جرم انگاری حقوق نجومی در عصر حاضر بوده و بر اساس این مبانی هرگونه کار حرامی به موجب قاعده «التعزیر لکل حرام» حرام بوده و مجازات که حاکم اسلامی با توجه به شرایط و حساس بودن موضوع اعمال می کند از آثار وضعی دریافت حقوق نجومی است عقل انسان ورود هرگونه ضرری را نهی نموده این گونه نهی با توجه به مُفاد قاعده لاضرر در نهی حقوق نجومی تسری داشته به طوری که عقل انسان در کنار انصاف حقوق نجومی را خارج از عرف و مغایر با کارکرد نجومی بگیران دانسته و چنین دریافت هایی را جرم قلمداد نموده است و از آنجا که قاعده عدالت، حرمت اختلال نظام، اصل امانت داری با خیانت، ظلم و بی نظمی مبارزه می نمایند، حقوق نجومی را از مصادیق خیانت، ظلم و اختلال در نظام دانسته و نجومی بگیران را خائن و مخل امنیت اقتصادی و سیاسی جامعه محسوب می کنند.Jurisprudential Study of the Criminalization of Astronomical Laws
Astronomical rights impose huge costs on society and at the same time, due to their complex form, most of them are difficult to detect and prosecute. Therefore, they require a decisive penal policy. This research, using a library method and answering the main question: How is the criminalization of astronomical rights in Islamic jurisprudence?, seeks to explain the criminalization of astronomical rights from a jurisprudential perspective. The research method is descriptive and analytical, and the information was collected in the form of receipts. According to the findings of the research, in Islamic law, wages are in return for work. In Islamic sources, three categories of livelihood - function - material, social and psychological needs are discussed regarding the payment of salaries to employees and workers. The prohibition of taking all wealth for nothing and the prohibition of cooperating in sin are among the most important religious principles of criminalizing astronomical rights in the present era. Based on these principles, any forbidden act is forbidden according to the rule of "al-ta'zir lakal haram" and the punishment that the Islamic ruler applies, considering the circumstances and sensitivity of the issue, is one of the situational effects of receiving astronomical rights. Human reason prohibits any harm. This prohibition has been extended to the prohibition of astronomical rights, considering the principles of the principle of no harm, in such a way that human reason, along with fairness, considers astronomical rights to be outside the custom and contrary to the astronomical function of the recipients and considers such receipts to be a crime. Since the rule of justice, the prohibition of disruption of the system, and the principle of trustworthiness fight against betrayal, oppression, and disorder, astronomical rights are considered examples of betrayal, oppression, and disruption in the system, and astronomical recipients are considered traitors and disruptors of the economic and political security of society.