چکیده

آشنایی زدایی که همان ناآشنا ساختن و بیگانه نمودن آنچه آشناست، از ارکان مکتب فرمالیسم روس است. این اصطلاح یکی از ارکان زیبایی شناسی و برجستگی هر اثر ادبی است. ارتباط آشنایی زدایی با مبحث (ایراد کلام برخلاف اقتضای ظاهر) برای بیان بهره مندی قرآن کریم از امکانات زبانی و روش های زیبا یی آفرینی هدفی است که این پژوهش می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی و از طریق ذکر نمونه هایی از ده جزء میانی قرآن کریم به آن دست یابد. اهمیت بررسی این موضوع در قرآن کریم آن است که برجستگی و زیبایی این کتاب آسمانی را که مورد تأیید همگان است، بیش ازپیش روشن تر می سازد. آشنایی زدایی برخاسته از هنجار گریزی به کثرت در قرآن کریم قابل مشاهده است. بیش ترین هنجار گریزی موجود به مبحث ایراد کلام برخلاف اقتضای ظاهر مربوط است، به ویژه التفات و قلب، هنجار گریزی نحوی. این موضوع در قرآن کریم با هدف دلالت بیش تر بر مقصود الهی و لذت بردن مخاطب انجام گرفته است.

The connection between familiarity and the objection of speech contrary to the requirements of appearance (a case study of attention and heart in the ten middle parts)

De-familiarity, which is the act of making something familiar unfamiliar and alienating it, is one of the pillars of the Russian formalism school. This term is one of the pillars of aesthetics and the salience of any literary work. The connection of de-familiarity with the topic (objection to words contrary to the requirements of appearance) to express the benefit of the Holy Quran from linguistic possibilities and methods of creating beauty is a goal that this research tries to achieve with a descriptive-analytical method and by mentioning examples from the ten middle parts of the Holy Quran. The importance of examining this topic in the Holy Quran is that it makes the prominence and beauty of this divine book, which is approved by everyone, clearer than ever before. De-familiarity arising from non-normativity can be observed in abundance in the Holy Quran. The most non-normativity that exists is related to the topic of objection to words contrary to the requirements of appearance, especially al-tifāt and qalb, syntactic non-normativity. This topic has been done in the Holy Quran with the aim of further indicating the divine intention and enjoying the audience.

تبلیغات