چکیده

امروزه، کارآفرینی به عنوان یک راهبرد در توسعه، شکوفایی و رشد جوامع انسانی به جایگزینی بی بدیل تبدیل شده است. توسعه کارآفرینی در هر جامعه، با ارتقاء کیفیت وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن جامعه همراه خواهد بود. در مناطق عشایری، با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های موجود، می توان برای رشد و توسعه کارآفرینی، فعالیت هایی انجام داد که یکی از آن ها، کشت و جمع آوری گیاهان دارویی می باشد. مناطق عشایری، خاستگاه و رویشگاه گیاهان دارویی کشور هستند و امکان تولید بخش عمده ای از گیاهان دارویی در این مناطق وجود دارد. تولید و پرورش گیاهان دارویی توسط جامعه عشایری، منجر به ایجاد ارزش افزوده برای آنها خواهد شد و می توان از این ظرفیت در جهت بهبود معیشت و وضعیت زندگی عشایر استفاده نمود. در همین راستا، در پژوهش حاضر که به صورت مروری انجام شده، به نقش و جایگاه گیاهان دارویی در اشتغال زایی و کارآفرینی جامعه عشایری پرداخته شده است. انجام این پژوهش می تواند توجه مسئولین و برنامه ریزان را به این حوزه در جهت کارآفرینی جامعه عشایری و بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی آن ها فراهم آورد.

Investigating the Role of Medicinal Plants in Job Creation and Entrepreneurship within Nomadic Communities

Nowadays, entrepreneurship is regarded as a distinctive strategy for enhancing the growth and development of human societies, ultimately leading to their prosperity. In fact, the development of entrepreneurship can enhance the economic and social status of societies. In nomadic regions, such development is achievable due to the diverse natural and economic opportunities available, one of which includes the cultivation and harvesting of medicinal plants. Nomadic regions in Iran are the origins and habitats of various medicinal plants, making these areas highly promising for their production. Producing these plants and realizing the subsequent value added could enhance the livelihoods and living standards of nomadic communities. In this context, this review paper examines the role of medicinal plants in generating nomadic employment and fostering related entrepreneurship. Discussions in this paper offer a comprehensive overview and deeper understanding of the aspects of nomadic entrepreneurship, particularly for nomadic researchers and official planners.

تبلیغات