آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۸

چکیده

هدف:هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی زمینه ها و موانع کارآفرینی آموزشی از نظر متخصصان کارآفرینی آموزشی در شهر تبریز است. روش پژوهش:این پژوهش به صورت ترکیبی صورت گرفته است. مرحله کیفی این پژوهش، تحلیل محتوای عرفی به روش اکتشافی بوده است و برای تحلیل داده ها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.در این مرحله 14 نفر مصاحبه شونده از اساتید دانشگاه تبریز و شهید مدنی آذربایجان به زمینه ها و موانع کارآفرینی آموزشی اشاره کردند. در مرحله ی کمی که روش آن توصیفی-پیمایشی بود از بین 530 نفر از شامل اساتید، دانشجویان  و فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی رشته ی علوم تربیتی در دانشگاه های تبریز و شهید مدنی آذربایجان 217 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردیده و با استفاده از پرسشنامه ی نتیجه ی مرحله ی کیفی تنظیم گردیده بود مورد آزمون قرار گرفتند.تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی-استنباطی(کالموگروف اسمیرنوف، آزمونهای برازش مدل پژوهش، و آزمون فریدمن)انجام گرفت. یافته ها:در این پژوهش در بخش کیفی بعد از کدگذاری باز و محوری در قسمت زمینه های کارآفرینی آموزشی 4 مقوله کلی و در قسمت موانع به 7 مقوله کلی به دست آمد. مقوله های مربوط به زمینه ها شامل 1)روش تدریس 2)تاسیس مراکز آموزشی 3)تجهیزات و محصولات کمک آموزشی 4)نرم افزارهای آموزشی و مقوله های مربوط به موانع شامل 1)کیفیت ضعیف ساختار نظام آموزشی 2)موانع انگیزشی 3)موانع اقتصادی 4)موانع مهارتی 5)موانع ارتباطی 6)موانع شناختی 7)موانع اجتماعی می باشد. در پایان پژوهش براساس داده های به دست آمده پرسشنامه ای ساخته شد. در بخش کمی نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی، 4 عامل مربوط به زمینه ها و 7 عامل مربوط به موانع را مورد تایید قرار داد. برای اولویت بندی زمینه ها و موانع ازآزمون فریدمن استفاده شد. نتیجه گیری:یک کارآفرین آموزشی موفق نیازمند شناسایی زمینه ها و موانع آموزشی است لذا در این پژوهش مهم ترین زمینه کارآفرینی آموزشی مربوط به ارائه روش تدریس است و اساسی ترین مانع مربوط به موانع شناختی می باشد.

Identifying and Prioritizing the Fields and Obstacles of Educational Entrepreneurship in Tabriz

Objective: The purpose of this research is to identify and prioritize the fields and obstacles of educational entrepreneurship according to experts of educational entrepreneurship in Tabriz city. Methods: This research has been conducted in a combined way. The qualitative stage of this research has been exploratory content analysis, and open, central and selective coding has been used for data analysis. At this stage, 14 interviewees from the professors of Tabriz University and Shahid Madani University of Azerbaijan pointed out the fields and obstacles of educational entrepreneurship. In the quantitative stage, the method of which was descriptive-survey, 217 people were selected from among 530 professors, students and graduates of educational sciences in Tabriz and Shahid Madani universities of Azerbaijan using Morgan's table and They were tested using the questionnaire of the result of the qualitative stage. Data analysis was done using descriptive-inferential statistical tests. Results: In this research, in the qualitative part, after open and central coding, 4 general categories were obtained in the field of educational entrepreneurship, and 7 general categories were obtained in the barriers section. The categories related to the fields include 1) teaching method 2) the establishment of educational centers 3) equipment and educational aid products 4) educational software and the categories related to obstacles include 1) the poor quality of the structure of the educational system 2) motivational obstacles 3) economic obstacles 4) skill obstacles 5) communication obstacles 6) cognitive obstacles 7) social obstacles. At the end of the research, a questionnaire was created based on the obtained data. In the quantitative part of the confirmatory factor analysis test results, 4 factors related to contexts and 7 factors related to obstacles were confirmed. Friedman's test was used to prioritize fields and obstacles. Conclusion: A successful educational entrepreneur needs to identify educational fields and barriers, therefore, in this research, the most important field of educational entrepreneurship is related to teaching methods and the most basic barrier is related to cognitive barriers.

تبلیغات