آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

متن

مدیریت معضلات والدین شاغل
مباحث زیادی در مورد والدین شاغل صورت گرفته است . در اکثر موارد، دو درآمد زوج‌ ها را قادر می ‌سازد تا رفاه و تفریح بیشتری در زندگی مدرن امروز داشته باشند. وقتی پدر و مادر کار می ‌کنند، هر یک از آنها قادر است تا یک مسیر شغلی را بپیماید، از قدرت رقابت در بازار کار و امنیت مالی دوران بازنشستگی برخوردار باشد. به علاوه، این امر باعث می ‌شود که یکی از زوجین با اطمینان خاطر شغل خود را رها کرده و به سراغ شغلی بهتر برود.
اما موانعی هم در این زمینه وجود دارد. از جمله یکی از زوجین مجبور است به نفع طرف دیگر، از برخی مزایای شغلی خود چشم بپوشد. شاغل بودن زوجین می ‌تواند آنها را از برخی اولویت ‌های شخصی همچون زندگی زناشویی، فرزندان و علایق آنها دور کند.
خوشبختانه، کارفرمایان به طور فزاینده ‌ای، نیاز به اجرای سیاست‌ هایی را درک می ‌کنند که انعطاف‌ پذیری کاری و توازن میان نیازهای کاری و شغلی را تقویت می‌ کنند. مثلاً بسیاری از سازمان ‌ها زمان انعطاف ‌پذیر کاری، امکانات الکترونیکی و برنامه‌ های مراقبت از کودکان را برای ایجاد توازن میان شغل و زندگی خصوصی افراد ارایه می‌ کنند. اما شما و همسرتان باید همچنان اقدام به تصمیم‌ گیری در میان گزینه ‌ها و انتخاب‌ های خود بکنید تا بهترین انتخاب را بر اساس اولویت ‌ها و ارزش‌ های مد نظر خود داشته باشید.
تنها شما و همسرتان می ‌توانید اصول زندگی خود را بر اساس ارزش ‌هایتان اولویت ‌بندی کنید. اما نکات زیر، پرسش‌ هایی کلیدی هستند که در زمان برنامه ‌ریزی شغل خود باید آنها را از خودتان بپرسید:
• آیا شغل هر یک از زوجین، کار اصلی آنها است؟
• نیازهای خانوادگی و نیازهای شغلی تا چه میزان در تضاد با یکدیگر هستند؟
• آیا نیازهای خانوادگی و نیازهای شغلی باعث تقویت یکدیگر می ‌شوند؟
• در مورد فرصت‌های متضاد، چگونه می‌توان در بلند مدت اقدام به اتخاذ تصمیمات مهم کرد و آیا رضایت هر دو زوج حاصل می ‌شود؟
• چگونه می ‌توانید مطمئن شوید که منافع مالی بلند مدت شغل زوجین حفظ می شوند؟
پرسش ‌های تحقیق
آیا می‌ توانم میان شغلی که من تمایل دارم و یک ارتباط سالم زناشویی، توازن برقرار کنم؟
بله اما تنها در صورتی که شما بتوانید با دقت این کار را صورت دهید. قبلاً ایده ‌ای روشن درباره‌ آنچه که می ‌خواهید داشته باشید (و در مورد آن با همسر خود به توافق برسید) تا بتوانید انتخاب ‌هایی درست را طبق اهداف بلند مدت خود داشته باشید. پس از مدتی، شاهد تحقق اهدافتان خواهید بود.
آیا اصلاً می‌ توانم چنین توازنی داشته باشم؟
کارشناسان توازن زندگی – کار معتقدند که شما هرگز نمی ‌توانید به چنین توازنی دست یابید. اما اگر همراه با همسر خود کار می‌کنید، فرصت بهتری برای رسیدن به این توازن خواهید داشت حتی اگر این توازن در مدتی کوتاه ادامه داشته باشد. رسیدن شما به چنین توازنی به اراده‌ شما بستگی دارد.
من شنیده ‌ام میزان طلاق در میان زوج‌های شاغل بیشتر از طلاق‌ها در میان زوج هایی است که یکی از آنان شاغل است. آیا باید زندگی زناشویی خویش را فدای کارم کنم؟
خیر. ارتباط، اعتماد، انعطاف ‌پذیری و خلاقیت برای هر شراکتی مهم هستند و آنها اهمیتی ویژه برای زوج‌ های شاغل دارند.
اگر این روش کارآیی نداشته باشد، من باید چه کنم؟
یک رویکرد مشابه رویکردهای کاری را برای حل این مسئله به کار بگیرید. داشتن یک زندگی سخت الزاماً بدان معنا نیست که شما در زندگی زناشویی خود شکست خورده ‌اید – همان طور که شکست در آغاز تولید یک محصول، الزاماً بدان معنا نیست که سازمان شما محکوم به فنا است. این امر صرفاً بدان معنا است که شما باید مدیریت بخش ‌هایی از زندگی خود را تغییر دهید.
عملی ساختن آن
دو شغله بودن را به مثابه‌ یک کسب و کار پیچیده بدانید
فرض کنید ادارات گوناگونی در زندگی خصوصی شما وجود دارند که باید آنها را به شکلی اثربخش اداره کنید. البته منظور ما این نیست که باید آنها را با عشق و محبت اداره کنید. اما باید به برخی حوزه ‌های زندگی خود بیشتر توجه کنید تا بتوانید منابع در اختیار خود (پول، زمان، توجه) را به بهترین شکل ممکن در زندگی توزیع کنید.
از مزیت فن ‌آوری ‌های موجود بهره ببرید
بسیاری از خانه ‌هایی که والدین در آنها شاغل هستند، حداقل دارای یک رایانه هستند. نرم ‌افزار مدیریت کسب و کار را نصب کنید تا بتوانید بخش ‌هایی از کارتان را در منزل اداره کنید. اینها نرم‌ افزارهای مالی و محاسباتی هستند که کسب و کارهای بزرگ نیز از آنها بهره می ‌برند. حتی می ‌توانید فهرست مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق رایانه تأمین کنید.
فرض کنید همسرتان، شریک کسب و کارتان نیز هست
همچنان که یک شرکت اهداف بلندمدتی را تعیین و یک مأموریت اصلی را برای خود ترسیم می‌ کند، شما نیز باید با همکاری همسرتان مشخص کنید که مأموریت زندگیتان چیست و چه اهداف بلندمدتی را مد نظر دارید. از اهداف بلند مدت به عنوان یک نقطه‌ ارجاع استفاده کنید تا بتوانید بدون قربانی کردن کار همسرتان، تصمیمات مهم زندگی خود را با موفقیت اتخاذ کنید.
ارتباطات
اگر همسرتان از نیازها و اولویت‌ های شما مطلع باشد، تنها می‌ توانید از او انتظار داشته باشید که به تحقق آنها کمک کند.
در صورت نیاز، به سراغ کمک ‌های حرفه ‌ای و تخصصی بروید
شرکت‌ ها خدماتی را از بیرون تأمین می‌کنند که لازم و ضروری بنظر می رسند اما خارج از توانایی‌ های درونی آنها هستند. اگر چنین نیازی دارید، چرا این کار را در خانه عملی نمی ‌کنید؟ شما می ‌توانید خدماتی همچون خانه ‌داری و آشپزی را از بیرون تأمین کنید و همین کار را می ‌توانید در مورد کارهای دفترداری، برنامه‌ ریزی مالی و حتی مشاوره‌ ازدواج نیز صورت دهید.
از آموزش مهارت ‌های کسب و کار خود برای کمک به توازن کار – زندگی کمک بگیرید
یکی از مهارت‌ هایی که در آینده برای شما کاربرد خواهد داشت، توانایی مذاکره است. وقتی هر دو شما در یک حوزه فعالیت می‌ کنید، می ‌توانید در مورد قوانین و درکی که از اهداف مشترک دارید، با یکدیگر مذاکره کنید.
فرزندان خود را نیز درگیر کنید
هیچ دلیلی وجود ندارد که والدین شاغل تمامی بار جزئی‌ترین امور زندگی را خود به دوش بکشند. به فرزندانتان مسئولیت‌ کافی بدهید. آنها را به شرکای زندگی خانوادگی خود و همچنین افراد ذینفع کار سخت خود تبدیل کنید.
اگر قرار است شغلی اول و شغلی دوم باشد، در مورد یکی از آنها به توافق برسید
مطمئناً این حقیقتی است که هر دو طرف به آن اذعان دارند. با چنین درکی، شما می ‌دانید که چه کسی مسئول مراقبت از کودکان است و نفر دیگر نیز فعالیت ‌های مهم کاری را صورت می ‌دهد. باید بدانید که هر دوی این کارها به یک اندازه مهم هستند.
به نیازهای خودتان توجه کنید
شما مدیر عامل زندگی خودتان نیز هستید. به خاطر داشته باشید که باید نیازهای خودتان را با نیازهای زندگی، کار و تعهدات شغلی متوازن سازید. اگر شما در قبال رفع نیازهای دیگران خوب عمل نکنید، در قبال نیازهای خودتان نیز قادر نخواهید بود خوب عمل کنید.
تاریخ ملاقات‌ های خود را به اطلاع همسرتان برسانید
این تاریخ ‌ها بسیار مهم هستند. هدف از این جلسات، مدیریت توأمان کسب و کار و زندگی شما هستند.
اشتباهات رایج
شما فکر می‌کنید «کشتی‌‌ هایی هستید که در شب حرکت می‌ کنند»
به راحتی ممکن است جذب جزییات کار روزانه شوید و در نتیجه زندگی خود را فراموش کنید. برای اینکه هم به راهکارهای خود برسید و هم در ارتباطات خانوادگی شما خللی ایجاد نشود، باید برنامه ‌ریزی دقیقی داشته باشید.
شما کنترل موضوعات جزیی زندگی خود را از دست بدهید
نادیده گرفتن برخی موضوعات کوچک، می ‌تواند تاثیر شدیدی بر زندگی شما به همراه داشته باشد. فهرستی از کارهایی را که باید صورت دهید و کالاهایی را که باید خریداری نمایید، تهیه کنید. مطمئن شوید که هر کسی به خوبی از مسئولیت‌ هایش آگاه است.
شما فکر می ‌کنید تمام بار مسئولیت را چه در خانه و چه در کار به دوش می‌کشید
مطمئن شوید در مورد نیازهای روزانه و اهداف بلند مدت شغلی، همچنان همسر خود را به خوبی مطلع می‌سازید. اگر پیگیری اهداف کاری و شخصی جزء اولویت ‌ها شما هستند، توجه داشته باشید که همسرتان از این روند آگاه است و این اهداف برای هر دو طرف قابل قبول هستند.
برای اطلاعات بیشتر
کتاب:
«زن و مرد کار می ‌کنند: چگونه خانواده‌ای که زوجین در آنها کار می‌کنند، شاد، سالم و پر رونق هستند»، روزالیند بارنت ، 1998
وب سایت ‌ها:
www:anglodomus.com: مرکز خدمات بین ‌المللی آنگلو دوموس
www.workingmommall.com/resources: زوج ‌های شاغل
www.prospect-magazine.co.uk: مجله‌ پراسپکت
«هنوز می ‌شنوم که مردان خواهان مشاوره در این زمینه هستند که چگونه کار و زندگی زناشویی خود را می ‌توانند با هم ترکیب کنند.» گلوریا استینم
«برای یک مدیر تمام وقت نیز عملی کردن کارهای تمام وقت حقیقتاً دشوار است.» کلایو تامپسون

تبلیغات