آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

متن

چرا آن را بخوانیم؟
در کتاب استراتژی سازمانی، آنسوف تجارب خود به عنوان استراتژی‌پرداز در لاک‌هید را به طور کلی و عمومی بیان می‌کند. این کتاب دربرگیرنده‌ مجموعه‌ای از مفاهیم و رویکردها است که مدیران می‌توانند از آنها برای تدوین یک روش عملی در قبال تصمیم‌گیری‌های استراتژیک یک سازمان بهره ببرند.
کتاب استراتژی سازمانی، مفاهیم برنامه‌ریزی استراتژیک را به طور مستقل در چندین شرکت برتر آمریکایی مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب نمایانگر یک الگوی منطقی و پر قدرت است که می‌توان به کمک آن تصمیمات استراتژیک و برنامه‌ریزی را اتخاذ نمود. آنسوف برنامه‌ریزی استراتژیک را دارای یک توالی پیچیده می‌داند و دو مفهوم اساسی را برای درک و اجرای موفقیت‌آمیز آن الزامی می‌داند. نخستین مفهوم، «تجزیه و تحلیل شکاف» است -- این شکاف عبارت است از تفاوت میان جایگاه فعلی یک سازمان و اهداف استراتژیک آن.. مفهوم دوم، «همیاری» است – این مفهوم یعنی این که 5 = 2 + 2.
مشارکت
1. یکپارچه ساختن مفاهیم برنامه‌ریزی استراتژیک
کتاب استراتژی سازمانی مفاهیم برنامه‌ریزی استراتژیک که به طور مستقل در شرکت‌های برتر آمریکایی از جمله لاک‌هید مورد بررسی قرار گرفته‌اند را یکپارچه می‌سازد.
آنسوف مدیریت استراتژیک را یک نظریه‌ کاربردی قوی می‌داند که به دلیل فقدان نظریه‌های مدیریتی از این دست، قابل کاربرد در سراسر جهان است.
2. مفاهیم نوین نظری
در این کتاب، مفاهیم نوین تئوریک همچون استراتژی کسب و کار، توانایی‌ها و صلاحیت‌ها، و همیاری ارایه شده‌اند. یکی از مفاهیم خاص، مارتیس تولید – هدف (ماموریت) است که بسیار رایج شده زیرا یک مفهوم ساده است و برای نخستین بار است که از آن برای نشان دادن تفاوت‌های میان توسعه‌ استراتژیک و تنوع-سازی استفاده شده است.
3. الگویی منطقی برای تصمیمات برنامه‌ریزی
کتاب استراتژی سازمانی یک الگوی منطقی را ارایه می‌کند که به موجب آن می‌توان تصمیمات استراتژیک و برنامه‌ریزی را اتخاذ نمود. این الگو متمرکز بر توسعه‌ سازمانی و متنوع سازی است نه صرفاً برنامه‌ریزی استراتژیک.
الگوی برنامه‌ریزی استراتژیک آنسوف، از یک توالی پیچیده برخوردار است. تصمیمات به صورت کلی اتخاذ و سپس به سمت اهداف خاص توسعه می‌یابند.
4. مقدمه‌ای بر تجزیه و تحلیل شکاف
نقطه‌ ثقل این تصمیمات، مفهوم تجزیه و تحلیل شکاف است که به طور خلاصه چنین است: ببینید کجا هستید، ببینید تمایل دارید به کجا بروید، و وظایفی که باید در آنجا انجام دهید را مشخص سازید.
رویکرد مورد استفاده در هر یک از این مراحل یکسان است.
• مجموعه‌ای از اهداف تعیین شده است.
• تفاوت (یا شکاف) میان جایگاه فعلی سازمان و اهداف آن برآورد شده است.
• یک یا چند اقدام (استراتژی) پیشنهاد شده‌اند.
• این موارد برای کاهش شکاف موجود آزموده شده‌اند.
5. مفهوم همیاری
کتاب استراتژی سازمانی، واژه همیاری را در واژگان مدیریتی معرفی می‌کند. اگرچه بیش از حد از این وازه استفاده شده اما تعریف ساده‌ آنسوف (5 = 2 + 2) به سادگی در ذهن می‌ماند.
متن
کتاب استراتژی سازمانی در زمانی منتشر شد که علاقه‌ زیادی نسبت به برنامه‌ریزی استراتژیک وجود داشت و سازمان‌های زیادی به طیف استفاده‌کنندگان از این مفهوم افزوده می‌شدند.
تا پیش از انتشار کتاب استراتژی سازمانی، درکی درست از برنامه‌ریزی استراتژیک وجود نداشت. نظریه‌های چندان روشنی نیز در این زمینه وجود نداشتند.
آنسوف، قبل از این که مایکل پورتر در دهه‌ 1980 به این موضوع اشاره کند، به مزایای بلند مدت آن پرداخته بود.
در حالی که کتاب استراتژی سازمانی، اثری چشمگیر برای دوران خود بود اما نقایصی نیز داشت که آنسوف خود به آنها اذعان دارد.
کتاب استراتژی سازمانی یک اثر تجویزی است و اتکای زیادی به تجزیه و تحلیل‌ها دراد.
برخی شرکت‌ها با آنچه که آنسوف «فلجی ناشی از تحلیل» می‌نامد – هر چه آنها اطلاعات بیشتری دارند، بیشتر فکر می‌کنند که نیازمند اطلاعات هستند – دست به گریبانند. همین موضوع باعث علاقه‌مندی بسیاری از سازمان‌ها به برنامه‌ریزی استراتژیک شده است.
آنسوف برنامه‌ریزی استراتژیک را موضوعی ناکامل می‌داند هر چند که او معتقد است برنامه‌ریزی استراتژیک، ذاتاً یک ابزار موفق مدیریتی است.
آنسوف 40 سال از عمر خود را صرف اثبات این موضوع کرده که مدیریت استراتژیک می‌تواند ابزاری پویا برای پرداختن به مشکلات پیش‌بینی نشده‌ بازارها باشد.
گری هامل یکی از استادان حوزه‌ کسب و کار در مورد آنسوف می‌گوید: «واقعاً او پدر استراتژی سازمانی است. اگرچه امروزه به نظر می‌رسد که رویکرد آنسوف جبرگرایانه است اما او زبان و فرآیندهایی را خلق کرد که برای نخستین بار، به شرکت‌های مدرن صنعتی اجازه دادند تا صراحتاً به پرسش‌هایی مهم در باب استراتژی سازمانی همچون چگونه رشد کنیم، در کجا با دیگران هماهنگ باشیم، چه نقاط قوتی را توسعه بخشیم و غیره، بپردازند.»
برای اطلاعات بیشتر
استراتژی سازمانی – نوشته‌ ایگور آنسوف، 1965

تبلیغات