آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

متن

کتب
معجزه‌ توسعه: نگرش‌هایی عملی برای ایجاد کسب و کاری پایدار
موهرداد باگای و استفتن کولی ، 1999
این کتاب با استفاده از مثال‌های واقعی در مورد شرکت‌هایی که به وضعیت خود سر و سامان داده‌اند، یک راهنمای جامع برای حفظ کسب و کار از طریق ابزار توسعه‌ پایدار است. در این کتاب سه نکته‌ اصلی ذکر شده که اگر شرکتی می‌خواهد رشد خود را حفظ کند، باید به آنها توجه کند: مشارکت‌های کارآفرینانه، مبانی کسب و کار و عقایدی که احتمالاً بیشترین سودآوری را دارند.
هنر نگرشی بلند مدت: برنامه‌ریزی آینده در جهانی پر ابهام
پیتر شوارتز ، 1996
مؤلف یک راهنمایی عملی را در خصوص استفاده از نگرش‌ها در کسب و کار ذکر می‌کند که برگرفته از تجارب کاری او در شرکت‌های کوچک، شرکت‌های چندملیتی و مؤسسات دولتی است. تاریخ برنامه‌ریزی کسب و کار به پیشگامانی همچون پیر واک در شرکت رویال دوئیچ/ شل بازمی‌گردد که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته و نحوه‌ استمرار آنها تشریح شه است.
رقابت برای آینده
گری هامل و سی. کی. پراهالد ، 1994
در این کتاب، نویسندگان رویکردی نوین را در قبال استراتژی مطرح می‌نمایند. آنها مفهوم صلاحیت‌های محوری سازمانی را معرفی نموده و پیشنهاد می‌نمایند که سازمان‌ها این روش را امتحان کنند تا بتوانند بهتر از دیگران عمل نمایند. آنها با ذکر تجارب گذشته، خطر از دست دادن مزیت رقابتی را خاطر نشان می‌سازند و بر اهمیت رها کردن تصورات سازمانی و تدوین یک نگرش پویا درباره‌ آینده تاکید می‌کنند.
استراتژی رقابتی: روش‌های تجزیه و تحلیل صنایع و رقبا
مایکل پورتر ، 1998
این اثر که دربرگیرنده‌ تحقیقات پورتر در دهه‌ 1970 است، کتابی در باب مدیریت کلاسیک است که توانست بر جریان فکری موجود در قبال استراتژی و رقابت تاثیر زیادی از خود بر جای بگذارد. نویسنده استدلال می‌نماید که برای بازیابی توانایی‌های رقابتی، شرکت‌ها باید سه استراتژی مهم (رهبری هزینه، تنوع‌سازی و تمرکز) را به کار بگیرند که تحت تاثیر پنج نیروی رقابتی (مشتریان، عرضه‌کنندگان، تهدید محصولات مشابه، رقابت موجود و تهدید تازه‌واردها به بازار) هستند.
تحلیل استراتژی‌های هم‌زمان: مفاهیم، روش‌ها و کاربردها – جلد سوم
رابرت گرانت ، 1998
این کتاب مفاهیم استراتژی را مطرح، بازارها و رقبا را تحلیل و بر اهمیت تجزیه و تحلیل رقابت تاکید می‌کند. نسخه‌ اخیر شامل مطالبی بیشتر در قبال اجرای استراتژی و اهداف سازمانی است.
نظم رهبران بازار: مشتریان خود را انتخاب کنید، تمرکز خود را تقویت کنید و بر بازارتان تسلط یابید
مایکل تریسی، فرد ویرسما
این کتاب نمایانگر آن است که چگونه تغییر و افزایش انتظارات مشتریان شما می‌تواند مشکلاتی شدید را برای کسانی به دنبال داشته باشد که تلاش می‌کنند با شما رقابت کنند. مثال‌های مختلفی از شرکت‌هایی که این خط‌مشی را دنبال می‌کنند ارایه شده است مانند وال – مارت ، اینتل ، چارلز شواب و شرکت هواپیمایی ساوت وست .
هر کسب و کاری یک کسب و کار رو به توسعه است
نوئل تیچی و آر چاران ، 1999
در این کتاب، نویسندگان به این موضوع می‌پردازند که چگونه یک شرکت معمولی به شرکتی در حال رشد تبدیل می‌شود. این کتاب نمایانگر دو شاخص مهم برای توسعه است: نخست، تعریف مجدد بازار خود و افزایش تقاضا از طریق اطلاع از دیدگاه‌های مشتریانتان و دوم تدوین دوباره‌ فرهنگ سازمانی برای فراهم آوردن امکان توسعه. مؤلفان برای تایید این نکات مهم، مثال‌هایی واقعی را نیز ذکر کرده‌اند.
یافتن استراتژی سازمانی – جلد پنجم
جری جانسون و کوان اسکولز ، 1999
این کتاب کلاسیک بیانگر یک ارزیابی جامع از اصول و کارکرد استراتژی سازمانی در شرایط متنوع و گوناگون است. حوزه‌های تجزیه و تحلیل استراتژیک، اختصاص منابع، انتخاب‌های استراتژیک، اجرای استراتژی و مدیریت تحولات استراتژیک، در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. دستاوردهای اخیر در زمینه‌ استراتژی از جمله یادگیری صلاحیت‌های محوری، به نسخه‌ پنجم افزوده شده‌اند. همچنین جلد پنجم شامل فهرستی از نکات کلیدی برای دانشجویان است. راهنمای تایمز مالی در قبال استراتژی – جلد دوم
ریچارد کخ ، 2000
این کتاب به مدیرانی که می‌خواهند یک ساختار استراتژیک برای کسب و کار خود ایجاد نمایند، سازماندهی محیط بازار و خلق یک الگوی کسب و کار کمک می‌کند. همچنین این کتاب به این موضوع می‌پردازد که چگونه استراتژی می‌تواند به افزایش سود کمک کند و در عین حال نگرش‌های موجود در قبال تفکرات استراتژیک که طی چهل سال گذشته ظهور کرده‌اند را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.
از خوب به عالی: چرا برخی شرکت‌ها جهش می‌کنند و دیگران نمی‌توانند
جیم کولینز ، 2001
جیم کولینز این پرسش را مطرح می‌کند که «آیا شرکت خوب می‌تواند به یک شرکت عالی تبدیل شود و اگر می‌تواند، چگونه؟» او می‌گوید که بله امکان این کار وجود دارد اما هیچ گونه پاسخ آنی و سریع وجود ندارد. او با ذکر مطالعات موردی 11 شرکت، نشان می‌دهد که فرهنگ قوی سازمانی، نقطه‌ ثقل موفقیت سازمانی است.
رشد کردن برای بزرگ بودن: درهم شکستن چرخه‌ تعدیل نیروها
دوایت گرتز و جوا باپتیستا ، 1995
در این کتاب، نویسندگان که هر دو برای شرکت مشاوره‌ مدیریتی مرسر کار می‌کنند، عقاید پذیرفته شده در مورد نحوه‌ اداره‌ شرکت‌ها را از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات بالغ بر 1000 شرکت، به چالش می‌کشند.
ذهن یک استراتژی‌پرداز
کنیچی اوهمائه ، 1991
این کتاب که در سال 1975 در ژاپن منتشر شده است، ابزاری برای معرفی رویکرد ژاپنی‌ها نسبت به تفکرات استراتژیک غرب در اوایل دهه‌ 1980 و مبنایی برای اتخاذ رویکردهای بنیادی‌تر در قبال تفکر مدیریت از جمله کار گری هامل در مورد نوآوری استراتژیک بوده است. نویسنده، استراتژی را بر اساس یک مثلث استراتژیک – شرکت، مشتری و رقابت – تحلیل کرده و رهبری پویا و آگاهانه را کلید موفقیت یک استراتژی کسب و کار می‌داند.
کاربرد مدیریت بازرگانی در زمینه‌ استراتژی – جلد دوم
لیام فاهی، رابرت راندال ، 2000
این کتاب راهنمای جامع، برگرفته از دیدگاه‌های رهبران برجسته‌ بین‌المللی در حوزه‌ عملکرد و تفکر استراتژیک است. موضوعات مورد بحث عبارتند از: روش‌های مدیریت استراتژیک، تحلیل مشتریان، بازارها و رقبا؛ شناخت و ارزیابی جایگزین‌های استراتژیک؛ و تهدیدها و فرصت‌های پیش روی کسب و کار.
ظهور و سقوط برنامه‌ریزی استراتژیک
هنری مینتزبرگ ، 1993
مینتزبرگ به تاریخ برنامه‌ریزی استراتژیک از دهه‌ 1960 به بعد می‌پردازد و شکست‌های قبلی را بررسی می‌کند. الگوهای مختلف برنامه‌ریزی مورد برسی و تحلیل قرار گرفته‌اند، نقایص شناسایی شده‌اند و رویکردی جدید مطرح شده است.

سازمان‌های استراتژی‌مدار: چگونه شرکت‌ها معیاری متوازن را در محیط نوین کسب و کار اتخاذ نمایند
رابرت کاپلان و دیوید نورتون ، 2000
بانیان معیار متوارن، به بررسی 20 شرکتی می‌پردازند که از این رویکرد استفاده کرده‌اند و در عین حال پنج اصل را برای سازمان‌های استراتژی‌مدار ذکر می‌کنند.
فرآیند استراتژی: مفاهیم، متون و نمونه‌ها – جلد سوم
هنری مینتزبرگ و جیمز برایان کویین ، 2000
هدف از این کتاب کمک به آموزش و کاربرد تدوین استراتژی است. این کتاب دربرگیرنده‌ مجموعه‌ای از مفاهیم و متون حوزه‌ استراتژی است که مطالعات موردی بین‌المللی و آمریکایی نیز به عنوان مکمل این موضوعات ارایه شده‌اند. سوالاتی نیز برای مباحثه‌ دانشجویان ذکر شده‌اند.
کارکرد استراتژی: سفری به قلب کسب و کار شما
سیریل لویکی ، 1997
این کتاب یک راهنمای گام به گام برای ایجاد یک استراتژی موفق هم برای اهداف کسب و کار و هم زندگی روزمره است.
مجلات
ارزیابی استراتژی کسب و کار
www.blackwellpublishers.com/asp/listofj.asp
این ماهنامه توسط دانشکده‌ بازرگانی لندن و با همکاری انجمن برنامه‌ریزی استراتژیک انگلستان منتشر می‌شود. این مجله که شامل مقالاتی در باب موضوعات استراتژیک مرتبط کسب و کار مدرن است، یک رویکرد چندوجهی را اتخاذ کرده و هدفش دستیابی به طیف گسترده‌ای مخاطبان از جمله دانشجویان و دانشگاهیان است.
Harvard Business Review
www.hbsp.harvard.edu/hbr/index.html
HBR یک مجله‌ پیشرو برای رهبران کسب و کار و مدیران ارشد است که بر بهترین روش‌ها و کاربرد تحقیقات در قبال مسایل کسب و کار تاکید می‌نماید. تمرکز اصلی این نشریه بر موضوع استراتژی است. هر شماره شامل مقالات نوشته شده توسط کارشناسان و مصاحبه با رهبران کسب و کار است.
مجله‌ استراتژی کسب و کار
www.acmediagroup.com
این نشریه که دو بار در ماه چاپ می‌شود، شامل مقالاتی عملی در باب عناوین روز کسب و کار است که توسط مدیران و استراتژی‌پردازان ارشد نوشته شده‌اند.
برنامه‌ریزی بلند مدت
www.elsevier.com
این مجله با همکاری انجمن برنامه‌ریزی استراتژیک و فدراسیون برنامه‌ریزی استراتژیک اروپا منتشر می‌گردد. این یک نشریه‌ برتر بین‌المللی در زمینه‌ مدیریت استراتژیک بوده و هدفش مدیران ارشد، سرپرستان و دانشگاهیان است. مقالات افراد دانشگاهی و دیگر متخصصان در این نشریه به چاپ می‌رسند.
تحول استراتژیک
www.interscience.willey.com
سالانه 8 شماره از این نشریه به چاپ می‌رسد. هدف این نشریه ارایه‌ گزارش‌های تحقیقاتی در مورد مدیریت استراتژیک تحول و اجرای آن در محیط جهانی کسب و کار است.
مجله‌ مدیریت استراتژیک
www.interscience.willey.com
این ماهنامه به نظریه‌ها و کاربردهای مدیریت استراتژیک اختصاص دارد. هدف از آن دانشگاهیان و مدیران فعال است. این نشریه تاکید خاصی بر تحقیقات دارد.
استراتژی و رهبری
www.emeraldinsight.com/sl.htm
این نشریه که دو بار در ماه منتشر می‌شود، حاوی مقالاتی درباره‌ رهبران کسب و کار است و روش‌های کارآمد در حوزه‌ استراتژی و رهبری و همچنین نظریه‌های نوینی را تشریح می‌کند که توان توسعه‌ استراتژی‌ها و اجرای آنها را دارا هستند.
اینترنت
Business.com Strategic Planning
www.business.com
بخش برنامه‌ریزی استراتژیک این سایت که تحت حوزه‌ مدیریت قرار دارد، شامل مجموعه‌ای کامل از وب سایت‌ها، انجمن‌ها و نشریات است.
Knowledge@Wharton
http://knowledge.wharton.upenn.edu
این بخش از مدیریت استراتژیک این سایت که مورد حمایت مالی دانشکده‌ وارتون دانشگاه پنسیلوانیا قرار دارد، شامل مقالات، ارزیابی‌ها و دیگر سایت‌های مرتبط است.
Sookoo.com
www.sookoo.com
این سایت یک موتور جستجو در زمینه‌ استراتژی کسب و کار است.
باشگاه الکترونیکی مدیریت استراتژیک
www.strategyclub.com
این وب سایت که توسط دکتر فرد دیوید برای دانشجویان لیسانس و پیش از آن تعبیه شده، امکان ارتباط، گفتگو و مباحثه را فراهم می‌آورد.  سازمان‌ها
ایالات متحده
انجمن برنامه‌ریزی استراتژیک
www.strategyplus.org
هدف این انجمن حرفه‌ای، ارتقای تفکر، برنامه‌ریزی و اقداماتی استراتژیک و اثربخش در سازمان‌های خصوصی و دولتی است.
اروپا
انجمن برنامه‌ریزی استراتژیک
www.sps.org.uk
این انجمن یک سازمان حرفه‌ای است که در سال 1967 تاسیس شده و هدف از آن توسعه‌ آگاهی و درک مدیریت استراتژیک از طریق انتشارات، رخدادهای آموزشی، کنفرانس‌ها و گروه‌های ویژه است.
بین‌الملل
شبکه‌ جهانی کسب و کار
www.gbn.org
این شبکه در سال 1987 توسط پیتر شوارتز ، جی اوگیلوی ، ناپیر کولینز و استیوارت براند و با همکاری همکاران اروپایی آنها همچون کی واندر هیجدن ، آری دی گیوس و بو اکمان تاسیس شد. هدف بانیان این شبکه، توسعه‌ یک جامعه‌ جهانی از افراد و سازمان‌های عضو و علاقه‌مند برای افزایش درک آنها از تغییرات محیط کسب و کار و توسعه‌ عقاید و ابزارهایی برای برنامه‌ریزی و نوآوری بود.
انجمن مدیریت استراتژیک
www.smsweb.org
این انجمن، یک سازمان بین‌المللی است که در سال 1981 تاسیس شد و هم اکنون بیش از 50 کشور عضو آن هستند. این انجمن بر توسعه و انتشار دیدگاه‌های موجود درباره‌ مدیریت استراتژیک و ایجاد ائتلافی از متخصصان و دانشگاهیان متمرکز است. سالانه یک کنفرانس بین‌المللی و چندین کنفرانس کوچک‌تر توسط این انجمن برگزار شده و نشریاتی همچون مجله‌ مدیریت استراتژیک و کتب مختلف در این حوزه به چاپ می‌رسند.
انستیتو استراتژی
http://institute.strategosnet.com
این انستیتو، کنسرسیومی از شرکت‌های جهانی است که در خصوص توسعه‌ ابزارها، فرآیندها و شاخص‌های نوآوری‌های استراتژیک فعالیت می‌کنند. متخصصان کسب و کار، مشاوران و اساتید دانشکده‌های بازرگانی در این انستیتو حضور دارند و گری هامل متفکر و نویسنده‌ بزرگ معاصر، مدیریت این انستیتو را بر عهده دارد.
«برای آغاز یک کسب و کار و ادامه‌ موفق آن، باید افرادتان را دوست بدارید. باید همواره مراقب آنها باشید.» بود هادفلد
«وقتی برنامه‌ریزی استراتژیک از طریق ابزاری دیگر ظهور می‌کند، نه می‌تواند باعث خلاقیت شود و نه به آن توجه می‌کند.» هنری مینتزبرگ
«وقتی می‌بینم که کارمندی در کارش اشتباه عمل می‌کند، فکر می‌کنم تقصیر من است زیرا این من بوده‌ام که او را استخدام کرده‌ام.» آکیو موریتا

تبلیغات