آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

آیا قرآن از هرگونه تحریفی مصون مانده است؟ به چه دلیل؟ سهیلا صادقی تهران
گرچه پاسخ این سؤال را با مراجعه به شماره‌های قبلی «بشارت» میتوانید به دست آورید، ولی پاسخ مختصری برای کسانی که شماره‌های قبلی نشریه را ندیده‌اند، میآوریم.
به چند دلیل قرآن از هرگونه تحریفی مصون مانده است:
1 تاریخ قرآن مجید از روز نزول تا امروز، کاملاً روشن و پیوسته، سور و یات آن ورد زبان مسلمانان بوده است.
2 اوصاف و امتیازاتی که قرآن برای خود بیان نموده، هنوز هم باقی است و خواهد بود. قرآن میگوید: «من کتاب نور و هدایتم و بشر را به سوی حق و حقیقت رهنمایی میکنم» و یا میگوید: «من کتابی هستم که هرچه بشر در زندگی خود نیازمند آنست و فطرت انسان با آن سازگار است، روشن میسازم» و….
همین قرآنی که در دست‌رس ماست یک دوره جهان بینی کامل که مطابق دقیق‌ترین براهین عقلی است و تکیه‌گاه مهمترین زندگی سعادتمندانه بشر میباشد، روشن میسازد. توحید را که اصل اساسی همه معارف اعتقادی از آن نتیجه میگیرد را بیان میدارد و پس از آن اخلاق فاضله و اعمال و افعالِ فردی و اجتماعی انسان که مطابق آنچه فطرت و آفرینش انسان نشان میدهد و کلیات وظایف انسانی را بیان میکند. بدون اینکه کمترین تضاد و تدافعی در میان اجزاء و مواد آن باشد.
3 قرآن دعوت به تحدی کرده است، نه تنها به لفظ، بلکه با تمام جهات معنوی خود نیز تحدی و دعوی اعجاز میکند.
کسانی که در زبان عربی تتبعی داشته‌اند میدانند که زبان قرآن ورای از شعر و نثر است ، جذبه و کشش مافوق شعر و سلامت و روانی مافوق نثر را داراست. ایه‌ای از قرآن در میان سخنان بلیغترین و فصیحترین افراد گذشته، مانند چراغی در شبستانی تاریک میدرخشد.
4 آخرین و محکم‌ترین دلیل اینست که خود خداوند فرموده است: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» و یا میفرماید: «وانه لکتاب عزیز لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلقه تنزیل من حکیم حمید».
قرآن تنها کتاب آسمانی است که از روزگاری دراز با مصونیت در میان بشر گذران عمر کرده واز پیش آمدهای تباه کننده در پناه خدا نگهداری می شده است.

تبلیغات