آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

با وجود اینکه سوره‌های قرآن کریم، هر کدام دارای ارزش و فضیلتی هستند و خواندن آنها قلب انسان مؤمن را روشن میگرداند و همه آنها موجب هدایت و سعادت انسان میشوند، امّا در «اثر» یکسان نیستند، برخی از سوره‌های قرآن کریم، دارای آثاری خاص و فضیلتی برتر میباشند.
جوانان عزیز باید به ثواب و فضیلت خواندن سوره‌ها آشنا باشند و تأثیر آنها را در زندگی خویش بدانند. ممکن است بعضی فکر کنند که این مطالب برای جوانان زود است و سنگین، ولی باید توجّه کرد که جوان دارای فطرتی پاک و روحی روشن است. از این روی، حقیقت را بهتر میتواند دریابد و به آن عمل کند.
از سوره‌های قرآن کریم که دارای فضایل و آثار شگفت است، سوره شریفه «اخلاص» که از آن به «توحید» و «قل هواللّه احد» نیز یاد میشود میباشد که در بین دیگر سوره‌ها، دارای امتیازات و درخشش خاصی است. این سوره در مکّه بر پیامبر(ص) نازل شده است، با اینکه دارای چهار ایه است، ولی از چنان عظمت و شکوهی برخوردار است که به هنگام نزول، هفتادهزار از ملائکه مقرّب خداوند، آن را همراهی میکردند و از هر آسمان که میگذشتند، تمام فرشتگان نسبت به آن تعظیم و تکریم میکردند، تا بر پیامبر(ص) نازل شد.
نقل شده است که فردی نزد پیامبر(ص) آمد و عرضه داشت که: من سوره توحید را بسیار دوست میدارم، پیامبر فرمود: «این محبّت تو را به بهشت میرساند».
عظمت این سوره در این مطلب نهفته است که این سوره به عنوان سند هویت و شناخت خداوند میباشد، به طوری که اگر کسی بخواهد خداوند را توصیف و تعریف کند، این سوره معرِف مناسبی است. چنان که وقتی یهودیان از پیامبر(ص) درخواست توصیف خداوند را کردند، پیامبر(ص) سه روز سکوت کرد تا اینکه، این سوره بر آن حضرت نازل شد و پاسخ آنان را بیان داشت.
به طور کلی میتوانیم با دقت در محورها و مطالب زیر، به امتیاز و عظمت این سوره شریفه پیببریم که برخی از آنها مربوط به نماز و برخی دیگر مربوط به سایر امور است.
تلاوت در نماز
در شبانه روز ما پنج نماز میخوانیم و در هر نماز باید بعد از حمد سوره‌ای به دلخواه تلاوت کنیم و اگر کسی تمام پنج نمازش را با سوره‌های دیگر بخواند و سوره اخلاص را نخواند امام صادق (ع) درباره چنین شخصی میفرماید که از عرش به آن فرد خطاب میشود «لست من المصلین؛ [ای بنده خدا] تو از نماز گزاران نیستی».
تلاوت در هر دو رکعت نماز
اگر یک سوره را در رکعت اول و دوم نماز بخوانیم کراهت دارد، مگر آنکه این سوره «قل هواللّه احد» باشد که هیچ‌گونه کراهتی در خواندن آن در هر دو رکعت نماز نیست.
لزوم اتمام سوره توحید
هر سوره‌ای را که در نماز شروع به خواندن آن کردیم، میتوانیم آن را رها و سوره‌ای دیگر را شروع و تمام کنیم، مگر سوره «قل هواللّه» و «قل یا ایها الکافرون» که اگر آن ایندو را آغاز کردیم، باید آن را تمام کنیم.
جایگزین سوره‌های دیگر
سوره‌های قرآن همه دارای فضیلت هستند و در نماز اگر به جای هر سوره‌ای «قل هو اللّه احد» یا «انا انزلنا» بخوانیم، خداوند ثواب آن سوره‌ای که نخوانده‌ایم ـ علاوه بر ثواب سوره خوانده شده ـ به ما عنایت میکند.
تعقیب نماز
پیامبر(ص) فرمودند: کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، خواندن سوره «قل هو اللّه احد» را بعد از هر نماز ترک نکند، چرا که هر کس آن را بخواند خداوند خیر دنیا و آخرت برای او جمع میکند و خودش و پدر و مادر و فرزندانش را میآمرزد.
نماز حضرت علی (ع)
هر کس چهار رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت پنجاه مرتبه «قل هو اللّه» بخواند، بین او و خدا هیچ گناهی نمیماند .
ثواب ختم قرآن
از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که: هر کس یک بار سوره توحید را بخواند، خداوند ثواب ثلث قرآن را به او میدهد و اگر آن را دو بار بخواند، ثواب دو سوم قرآن را به او میدهند و اگر سه بار بخواند، خداوند به برکت این سوره ثواب یک ختم قرآن را به او میدهد.
هنگام ورود به منزل
مردی پیش پیامبر(ص) از فقر و تنگدستی شکایت کرد، پیامبر(ص) فرمود: وقتی به خانه‌ات وارد شدی اول بر اهل خانه سلام کن و اگر کسی نبود، بگو: «سلام علینا من عند ربّنا» و سوره توحید را یک مرتبه بخوان. آن فرد این کار را انجام داد، خداوند فقر و تنگدستی را از او مرتفع ساخت و رزقی واسع به او عنایت بخشید. به‌طوری که به دیگران نیز انفاق میکرد.
هنگام خواب
کسی که سوره «قل هو اللّه احد» را صد مرتبه در وقت خواب بخواند، خداوند گناهان پنجاه سال او را میبخشاید.
نماز ملائکه
امام صادق (ع) میفرمایند: هنگامی که رسول خدا بر جنازه سعد بن معاذ نماز گذارد، فرمود: هنگام تشییع سعد هفتاد هزار ملک که در میان آنها «جبرییل» نیز بود، حضور داشتند و بر جنازه آن نماز گذاردند. من از جبرییل پرسیدم، او به خاطر کدام عمل مستحق نماز شما شده است؟ فرمود: بخاطر تلاوت «قل هو اللّه احد» در حال نشستن، ایستادن، سوار شدن، پیاده و رفت و آمد.
نظرو رحمت خداوندی
از پیامبر (ص) از ثواب خواندن «قل هواللّه احد» پرسیدند، آن حضرت فرمودند: وقتی که فردی «قل هواللّه احد» میخواند، خیر و برکت از آسمان بر سر او میریزد، آرامش و رحمت، او را میپوشاند و خداوند به او نظر رحمت میکند، هرچه را که از خدا بخواهد به او میدهد و او را در پناه خود حفظ میکند و مورد عنایت خویش قرار میدهد.
چنان که گفته شد، فضایل، آثار و امتیازات یاد شده، مخصوص و منحصر به سوره توحید است، زیرا این سوره به عنوان معرفی نامه، سند هویت و شناخت خداوند در قرآن کریم نازل گشته است.
همچنانکه خداوند خود بیهمتا، یکتا و برتر از سایر موجودات است ، سوره مخصوص او نیز در بین سوره‌ها، از جنبه معنا، اثر وخاصیت برتر میباشد. از این روی، سوره توحید، حقایق، معارف، فضای روحانی مخصوص به خود را دارد که انسان با قرائت آن به عالم‌قدس و دل باختگی وارد میگردد. این توصیه‌ها و ثواب‌ها برای تکرار و یا قرائت این سوره شریفه، به مناسب‌های گوناگون، به جهت آن است که همواره رشته اتّصال معنوی انسان با خداوند حفظ شود و منقطع نگردد.

تبلیغات