آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

در این نوشتار، دیدارى تازه با نسل جدید، از بلندگوهاى مدرن است. پس از توضیحاتى کوتاه درباره نفوذ و گستره اینترنت، به یکى از امکانات بسیج و شگفت آن اشاره، که «وبلاگ» نام گرفته و اکنون شهرت عالم‏گیرى یافته است. امکانات بى‏حد و اندازه این پدیده پرتوان و جذّاب، همگان را وا مى‏دارد که، براى ابلاغ مرام یا اظهار آرمان‏هاى شخصى یا ملى یا الاهى خود، بدان رو مى‏کنند و از قابلیت‏ها و خدمات رایگان آن سود مى‏برند. نیز پاره‏اى از برترى‏ها، امکانات، کارایى‏ها و امتیازهاى آن‏را برمى‏شمارد و آن گاه با دیگر رسانه‏هاى مرسوم ـ به ویژه نشریات کاغذین ـ مقایسه مى‏کند.
ایشان تبلیغ دین در جهان مجازى را، یکى از راه‏هاى مهم و اساسى مبلغان دانسته و بر این باور است که؛ مروّجان مرام‏هاى گوناگون و مبلغان اندیشه‏هاى مختلف، اکنون با همه توش و توان اینترنتى خود وارد این میدان شده‏اند؛ جولان نگاهى که فرار از آن، کار را نه بسامان که زار خواهد کرد. آیا تعامل کاغذى و مواجهه سنتى با چنین ابزار پُرتوانى که خود را به آخرین دست یافته‏هاى تکنولوژى فوق مدرن مسلح کرده است، بردن تیغ چوبین در کارزارى سخت و آهنین نیست؟
در پایان، این نکته را یادآور مى‏شود که، آیا توجیهى براى غفلت نویسندگان دین‏گرا، از این محیط پرجنب و جوش و فعال و بى‏مهرى بدان وجود دارد؟ وبلاگ نویسى، این توانایى را دارد که، نوع جدید و مدرن‏ترى از تبلیغ دینى را پذیرایى کند: تبلیغ دیجیتالى.

تبلیغات