آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

کیهان، ش 18345، 9/7/84
فمینیسم افراطى، مخرب‏ترین و عقب‏افتاده‏ترین جنبشى است که از دهه شصت میلادى به دوران ما رسیده است. این جنبش بدون آنکه جنبه اصلاحى داشته باشد با روحى مستبدانه و عمیقا مخالف کلیه ارزش‏ها و سنت‏هایى است که از دیرباز حتى در فرهنگ غرب مورد احترام بوده‏اند. با این اعتقاد که منبع کلیه ستمکارى‏ها و پلیدى‏ها جنس مرد است و روابط متعارف زندگى اجتماعى پدر سالارى است.
فمینیسم افراط‏گرا نه تنها براى زنان توضیح مى‏دهد که گناه هرگونه نارضایتى و سرخوردگى‏شان از زندگى به گردن مردان است، بلکه احساس همبستگى و پیوند با زنان دیگر را در کنار آنها تهییج مى‏کند. به نظر آنان سکس فقط مربوط به بیولوژى است در صورتى که واژه «جنسیت» چارچوب نقش زنان را از نظر اجتماعى مشخص مى‏سازد.
چهره سیاسى این جنبش دربرگیرنده درجات و سلسله مراتب مختلفى است و از «لیبرال سخت» شروع و به «چپ افراطى» ختم مى‏شود. فمینیست‏ها مدعى‏اند بار سنگین نابسامانى‏هاى اجتماعى و اقتصادى که به دلیل برنامه‏هاى دولت ایجاد مى‏شود بر دوش زنان است و از حکومت‏ها خواسته‏اند که براى سبک‏تر کردن بار وظایف زنان تصمیمات جدى اتخاذ کنند، روح حاکم بر این جنبش همان روح توتالیتر و دیکتاتورى است.
فمینیست‏هاى رادیکال به این دلیل خواهان نابودى مرزهاى احساسى و عقلانى هستند که مى‏دانند هرگونه تحلیل منطقى نشان مى‏دهد که فلسفه آنها از آغاز غلط بوده است.
فمینیست‏ها در دانشگاه‏ها سعى مى‏کنند کرسى‏هاى درسى را با اعمال نفوذ و فشارهاى سیاسى به خود اختصاص دهند. آنها دروس دانشگاهى را با فرهنگ پدرسالارى عجین دانسته، خواهان دگرگونى ریشه‏اى و فمینیستى در آن و مدعى تحقق علوم فمینیستى هستند.
فمینیست‏ها حتى زنان را به درون ارتش و جبهه‏هاى جنگ مى‏رانند و براى این سیاست فاجعه‏آمیز دو دلیل ارائه مى‏دهند اول اینکه فرستادن زنان به جبهه‏هاى جنگ قدرت اعتماد به نفس را در زنان تقویت مى‏کند چرا که موجب احترام مردان نسبت به زنان نیز خواهد شد و دلیل دوم اینکه آنان از موضع تساوى مرد و زن حمایت مى‏کنند.
شاید کریه‏ترین چهره فمینیست‏ها را بتوان در کوچک شمردن و بها ندادن به شریف‏ترین رسالت زنان یعنى مادرى و خانه‏دارى مشاهده کرد.
امروزه مبارزه با فمینیسم افراطى و ترمیم تخریب‏هاى این جنبش رادیکال امرى ضرورى شده است، مبارزه با فمینیسم باید به وسیله زنان هم صورت گیرد و به نظر مى‏رسد این روش مؤثرترى باشد.
رویکردى انتقادى از منظر فلسفه اسلامى (عقل و جنسیت)
حمید پارسانیا
کیهان، ش 18345، 9/7/84
فمینیسم در یک تقسیم‏بندى به دو بُعد عملى به شکل جریان اجتماعى و نظرى به شکل ایدئولوژى تقسیم مى‏شود که در عین تفاوت با یکدیگر در تعامل‏اند. فمینیسم به لحاظ

تبلیغات