نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

جام‏جم،29/6/83
در این مصاحبه نویسنده محترم ابتدا به تبیین و پیشینه تفکر انتقادى اشاره مى‏کند: بحث در تفکر انتقادى این است که آیا ما روشى ساده و کارآمد براى ارزیابى دیدگاه‏ها و اعتقادات گوناگون داریم یا خیر. این مطلب از زمان سقراط، ارسطو و افلاطون مطرح بوده است. براى مثال، ارسطو در این زمینه، «منطق» را تدوین کرد تا روشى خاص براى این مهم ارائه دهد. لذا تقسیمات، دسته‏بندى‏ها و مقولاتى را در علم منطق مطرح کرد. بعد از ارسطو دانشمندان دیگرى آمدند و در آن تغییراتى دادند، براى نمونه در قرن نوزدهم منطق ریاضى مطرح، و به دانش بسیار پیچیده‏اى تبدیل شد، در حدى که فقط متخصصان مى‏توانستند از آن استفاده کنند. اما از سوى دیگر، براى بهره‏مندى مذاهب متعدد فکرى قرن بیستم، باید سطح منطق را تنزل داد. این دو انگیزه باعث تأسیس شاخه‏اى به عنوان «تفکر انتقادى» توسط برخى از اندیشمندان و براى ارائه منطق به صورت ساده و روان شد. بنابراین تفکر انتقادى دو هدف را دنبال مى‏کند: اول، مفاهیم ساده را در برخورد انتقادى با افراد و ارزیابى افکار به کار گیرد و دوم، از دستاوردهاى بخش‏هاى دیگر فلسفه مانند زبان، معناشناسى، نشانه‏شناسى و معرفت‏شناسى براى ارزیابى آسان‏تر افکار مختلف و کمک به آنها استفاده مى‏کند.
تفکر انتقادى به معناى برخورد انتقادى با افکار، نه تنها در سنت فلسفه و علوم معقول اسلامى سابقه دارد، بلکه در علوم منطقى نیز وجود دارد. متخصصان و کارشناسان علوم دینى همواره با بهره‏گیرى از قواعد منطقى، آراء و اندیشه‏هاى فلسفى دیگر صاحب‏نظران را ارزیابى، بررسى و نقد مى‏کنند؛ اما هرگز سعى نکرده‏اند فلسفه را ساده کنند؛ چون برخى به پیچیده ماندن آن معتقدند تا کمتر حالت عمومى پیدا کند.
امروزه فلسفه همه جا حضور و گسترش و عمومیت پیدا کرده است. فلسفه براى فراگیرشدن باید با استفاده از شیوه برخى از بزرگان مانند شهید مطهرى و شیخ اشراق به صورت داستان و رمان درآید. مسلما فعالیت‏هایى در فلسفه غرب انجام شده؛ اما کار جدى در کشور ما صورت نگرفته است. از آنجا که فلسفه، برخلاف برخى علوم مانند فیزیک و ریاضى، داراى مشکلات و سختى‏هاى خاص، بسیار انتزاعى و مجرد و غیرملموس است، لذا حضور و نقش استاد و دیالوگى کردن مباحث براى فهم بهتر شاگرد ضرورى است. علاوه بر آن، فضاى فیزیکى کلاس و نحوه نشستن شاگردان دور هم بسیار مؤثر است. ایشان بار دیگر در آخر به نقش و ضرورت داستان‏نویسى مسائل فلسفى تأکید و به کم‏کارى‏ها و دشوارى‏هاى این کار اشاره مى‏کند.

تبلیغات