آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

رسالت، 4و5/5/83
این مصاحبه طولانی با پرسش و پاسخ‏هایی درباره جایگاه علم و تولید علم در جامعه اسلامی و نیز نقش آن در توسعه آغاز می‏شود؛ پس از اشاره به علت مهاجرت محققان به کشورهای دیگر، مجددا به بحث جنبش تولید علم از دیدگاه اسلامی بازمی‏گردد. و به بحث رابطه علم و ایمان می‏پردازد. علم بدون ایمان نوعی تهدید برای جامعه بشری و در عین حال جزو ابزار دفاعی هر ملتی است و مهم‏ترین نقش را در استقلال کشور دارد. معادله واردات و تولید علم در این زمینه باید با هم مساوی باشند. واردات علم و تکنولوژی به تنهایی کارآمد نیست و بلکه با وابستگی مساوی است. نتیجه واردات علم تغییر در فرهنگ مصرفی کشور است. اینکه مجلات علمی خارجی معیار ارزش‏گزاری محققان قرار می‏گیرد باعث تأسف است. برای انتشار دست‏آوردهای علمی می‏توان یک نشریه مستقل بین‏المللی ایجاد کرد.
ادامه مقاله را جایگاه تولید علم در سند چشم‏انداز بیست ساله تشکیل می‏دهد. سپس، بسترها و زمینه‏های جنبش نرم‏افزاری بیان می‏شود که عبارت‏اند از: تغییر نگاه مدیران کشور و جدی گرفتن تحقیقات؛ امنیت عمومی از قبیل امنیت شغلی، علمی و فکری که وابسته به قانون‏مداری نیز می‏باشد؛ توسعه متوازن و فرهنگ عمومی. فرهنگ عمومی در این عرصه بسیار مؤثر است که بدین وسیله نقش دولت در بازسازی فرهنگ عمومی برجسته می‏شود. از آسیب‏های تولید علم، مدرک‏گرایی و عدم احترام به عالم در جامعه است.
بخش سوم به ارائه گزارشی از روند شکل‏گیری فرهنگ عمومی، می‏پردازد. هیچ‏یک از دستگاه‏ها در این زمینه موفق عمل نکرده‏اند. و علت آن نیز روشن نشدن اهمیت مقاله برای مدیران است. نارسایی فرهنگی کشور ما چند دلیل عمده دارد که عبارت‏اند از: نداشتن تربیت اجتماعی و عمومی؛ عدم نظم‏پذیری افراد و عدم قانون‏گرایی. آقای منصوری وی هر یک از این موارد را با بیان مثال‏هایی از اوضاع جاری کشور تبیین می‏کند و برای اصلاح این مشکلات نیز بیشترین تأکید را بر ساختار نظام آموزشی کشور دارد.
در ادامه، اولویت‏ها در فرهنگ عمومی بررسی شده است، مانند نظام آموزشی؛ شایسته‏سالاری؛ اعمال قانون؛ اعتماد مردم به دولت؛ روان کردن امور مردم در دستگاه‏های اداری؛ آموزش مستمر کارکنان؛ تحول کیفی در سازمان آموزشی و پژوهشی کشور. در پایان مجددا بر تربیت اجتماعی تأکید می‏کند.

تبلیغات