آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

رسالت، 21/4/83
این مصاحبه با تعریف مفهوم «اصلاح» و بیان تفاوت آن با مفهوم «انقلاب» آغاز می‏شود. آقای فارسی متذکر می‏شود که اصطلاح قرآنی اصلاح، با کاربرد سیاسی آن تفاوت دارد؛ ضمن انتقاد از کسانی‏که اصلاح را فراتر از قانون اساسی می‏خواهند، تأکید می‏کند که اصلاح واقعی، راه تداوم انقلاب است؛ خواست و هدف مردم از انقلاب و نیز سایر تحولات کشور و انتخابات‏های مختلف را رفع نقص‏ها، ضعف‏ها و حل معضلات کشور می‏داند و تصریح می‏کند که همه این موارد در سیر تکامل قرار دارند.
آموزه‏های وحیانی در جهت معرفی معیاری برای اصلاح واقعی، به سه بخش تقسیم می‏شوند: آموزه‏های هستی شناسی، آموزه‏هایی برای زندگی و طرح سازمان‏دهی اجتماعی حکومت، که هدف انقلاب اسلامی اجرای آموزه‏های بخش سوم است. لذا انقلاب، ابتدای راه سازماندهی اجتماعی است که با رهبری امام خمینی قدس‏سره آغاز شد. بنابراین، معیار اصلاح واقعی را باید از کلمات ایشان به دست آورد که مهم‏ترین آن، انسان سازی معرفی شده است و اصل مهم آن، معنویات است و توسعه اقتصادی به تنهایی مشکلی را حل نخواهد کرد. آقای فارسی توسعه اقتصادی را نفی نمی‏کند؛ آن‏را مقدمه انسان‏سازی برمی‏شمرد و با بیان مشکلات 25 سال اخیر، توسعه اقتصادی کشور ما را ضعیف نمی‏داند.
ایشان در ادامه بحث، ولایت خردمندان را در کنار ولایت پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله مطرح می‏کند؛ آن‏را با متخصصین رشته‏های مختلف تطبیق می‏کند و آیه شورا را نیز در همین راستا قابل تفسیر می‏داند و می‏گوید: «شورا یعنی بسیج تمام مهارت‏ها، و تجارب و دانش‏ها، و همه آنها باید نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند». در همین زمینه موردی تاریخی را نیز برای مثال ذکر می‏کند و تصریح می‏کند که قانون اساسی در این مورد ابهام دارد. در پایان نیز با مقایسه قبل بعد و از انقلاب، نتیجه می‏گیرد که نسل کنونی آمادگی حرکت به سوی حیات طیبه را دارد.

تبلیغات