آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

متن

 در آمریکا کتابی به نام A pan todivis and desnoylte theologyچاپ شده که در آن مصاحبه مفصل «مائیکل برانت»، دست راست رئیس سابق سیا و عضو مهم بخش شیعه شناسی سازمان سیا آورده شده است. وی در این مصاحبه از اسرار تکان دهنده‏ای پرده برداشته و کارکنان سیا را به اختصاص نهصد میلیون دلار برای فعالیت بر ضدّ شیعه متهم کرده است. دکتر مائیکل برانت مدتی طولانی در بخش مذکور فعالیت داشته و به دلیل فساد مالی و اداری از کار برکنار شده است، لذا از باب انتقام جویی، برخی اسرار محرمانه را برملا کرده است. دکتر برانت می‏گوید: عالم اسلام از قرن‏ها پیش در تسلط دولت‏های غربی بوده است. گرچه در قرن گذشته بیشتر کشورهای اسلامی آزاد شده‏اند، ولی غرب
_______________________________
1. محمدتقی مصباح یزدی، شرح الهیات شفا، تحقیق و نگارش محمدباقر ملکیان، ج اوّل، قم، انتشارات موءسسه امام خمینی، چاپ اوّل، 1382، ص 435 433.
_______________________________
بر آزادی، استقلال، سیاست، آموزش و فرهنگ آن‏ها مسلط بوده است، به ویژه نظام سیاسی و اقتصادی این کشورها در کنترل ما بوده است، از این رو آنها بعد از رهایی از استعمار، همچنان پای بند فرهنگ غرب بوده‏اند. در سال 1979، انقلاب اسلامی ایران سیاست‏های ما را ناکام گذاشت. در ابتدا تصور این بود که انقلاب، نتیجه طبیعی سیاست‏های شاه ایران است و ما بعد از برکناری شاه افراد مطلوب خود را روی کار می‏آوریم و سیاست‏های خود را تداوم خواهیم بخشید. پس از ناکامی شدید آمریکا در دو سال اوّل (گروگان گیری سفارت آمریکا و نابودی هواپیمای این کشور در صحرای طبس) و بعد از رشد روز افزون بیداری اسلامی و نفرت نسبت به غرب و بعد از ظهور آثار انقلاب ایران در میان شیعیان کشورهای مختلف به خصوص لبنان، عراق، کویت، بحرین و پاکستان، در نهایت، گردهمایی بزرگ مقامات بلند پایه سیا منعقد شد که در آن نماینده سازمان جاسوسی انگلیس نیز شرکت نمود. (انگلیس تجربه وسیع فعالیت در این کشورها را دارد). در این گردهمایی به این جمع‏بندی رسیدیم که انقلاب ایران فقط نتیجه انعکاس طبیعی سیاست‏های شاه ایران نبوده است، بلکه در باطن عوامل و حقایق دیگری نیز وجود دارد که محکم‏ترین آن عوامل، حصول رهبری سیاسی ایران برای مرجعیت مذهبی و شهادت حسین نوه پیغمبر اسلام در 1400سال پیش است که شیعیان پس از قرن‏ها هنوز به ماتم و اندوه نشسته و عزاداری گسترده‏ای را به راه می‏اندازند. در واقع همین دو موضوع است که شیعه را از مسلمان‏های دیگر فعالتر می‏کند. در آن گردهمایی تصویب شد که شعبه مستقل و جداگانه‏ای برای مطالعه اسلام شیعی و برنامه ریزی و کار در این پروژه تأسیس شود و نخستین بودجه چهل میلیون دلاری به آن اختصاص یافت. برای تکمیل این پروژه سه مرحله برنامه‏ریزی شد:
1. جمع آوری اطلاعات، محل استقرار و تعداد کامل آن‏ها.
2. اهداف کوتاه مدت:
با تبلیغات بر ضدّ شیعه و راه اندازی آشوب‏های بزرگ شیعه و سنی، آن‏ها را با اکثریت سنی درگیر کردن تا توجه آن‏ها از آمریکا برگردد.
3. اختلاف شیعه و سنی را چگونه می‏توان دامن زد و افزایش داد؟
دکتر مائیکل برانت می‏گوید: بعد از نظر سنجی‏های اولی و جمع آوری اطلاعات درباره شیعه در تمام کشورها، نقاط مشترک زیر به دست آمد:
1. مراجع شیعه سرچشمه اصلی قدرت این مذهب‏اند که در هر زمان از مذهب شیعه صیانت و بر اصول آن تأکید می‏کنند. در تاریخ طولانی تشیع، روحانیت هیچگاه با حاکم غیر اسلامی بیعت نکردند. انگلیس با فتوای مرجع وقت، آیت الله شیرازی، نتوانست در ایران دوام بیاورد. در عراق که بزرگترین مرکز علمی شیعه بوده، صدام با تمام توان و کوششی که داشت نتوانست آن را بخرد و در نهایت مجبور به بستن آن شد و تا هنوز هم ویران است؛ حال این که مراکز دیگر علمی جهان همیشه با حکام وقت همراهی کرده‏اند. حوزه علمیه قم تخت ظالم شاهنشاهی را درهم پیچید و با ابرقدرت آمریکا به نبرد پرداخت. در لبنان آیت الله موسی صدر ارتش‏های انگلیس، فرانسه و اسرائیل را مجبور به فرار کرد.
در اسرائیل بزرگترین مزاحمت به شکل حزب الله به وجود آمد. پس از این مطالعات به این نتیجه رسیدیم که درگیری مستقیم با شیعه ضررش زیاد و امکان پیروزی در آن کم است، لذا باید پشت پرده کار کرد؛ به جای اصل قدیم انگلیس که اختلاف بیانداز و نابود کن باید گروه‏هایی را که با شیعه اختلافاتی دارند، بر ضدّ شیعه تحریک کرد، باید شایعه کافر بودن شیعه‏ها گسترش داده شود و آن‏ها را با تبلیغات منفی از جامعه جدا نمود یا بر ضدّ آن‏ها مطالب نفرت برانگیز نوشته شود. افراد کم سواد و بی سواد را باید جمع کرد و تقویت نمود تا وقتی تعدادشان به مقدار مناسب برسد، بر ضد شیعه‏ها جنگ راه انداخت.
از سوی دیگر باید یک جبهه تمام بر ضدّ مراجع شیعه گشوده شود. کسانی به عنوان ستون پنجم باید در میان آنها نفوذ داده شوند. از این طریق می‏توان سیمای شیعه را مسخ کرد تا از مقبولیت آنها کاسته شود و به تدریج در میان عامه مردم مورد نفرت قرار گیرند. از سوی دیگر شیعه‏هبه یاد واقعه کربلا جمع می‏شوند و یک نفر سخنرانی می‏کند و واقعه کربلا را بیان می‏کند . مستمعین برای ما مهم هستند. یاد همین عزاداری و مجالس، در شیعه‏ها جوش و خروش و آزادی بزرگ برپا می‏کند و برای حاکمیت حق، به جنگ با باطل برمی‏خیزند. ما باید برای به دست گرفتن سخنران و مستمعین، ده‏ها میلیون دلار اختصاص دهیم. در مرحله اوّل باید به دنبال افرادی از شیعه برویم که پول پرست‏اند و عقاید آن‏ها سست است و از شهرت و نفوذ کلمه برخوردارند تا توسط آنها در عزاداری‏ها نفوذ پیدا کنیم.
1. به وجود آوردن یا سرپرستی مداحانی که با عقاید شیعه آشنایی کامل ندارند.
2. شناسایی افرادی از شیعه و حمایت مالی از آنها که بتوانند با نوشتارهای خود عقاید و مراکز شیعه را هدف قرار دهند و بنیان‏های شیعه را منهدم سازند.
3. کم و زیاد کردن رسوماتی که با عقاید خود شیعه منافات داشته باشند.
4. در عموم جامعه باید سیمای عزاداری به طوری مطرح شود که چنین برداشت شود که شیعه یک گروه جاهل و توهم پرست است که مزاحمت‏هایی برای انسان‏های عادی به وجود می‏آورند. برای توسعه این گونه برنامه‏ها پول‏های هنگفتی باید خرج شود و مداحان ساخته شده، خوب تشویق شوند. در نتیجه شیعه که یک مذهب مهم و دارای قوت منطقی است، تبدیل به مذهب درویشی محض می‏شود و از درون پوک و توخالی می‏گردد و سرانجام در میان عوام الناس منفور خواهد شد و در خود شیعه اختلاف گسترش می‏یابد و در نهایت، توسط نیروهای جهادی بر آن‏ها تیر خلاص زده، نابود خواهند شد.
5. بر ضدّ مرجعیت شیعه مطالب فراوانی فراهم شود و بعد، این مطالب به نویسنده‏های پول پرست و بی نام داده شود تا در میان جامعه نشر دهند.در مرحله نهایی، خود شیعه برضدّ مرجعیت قیام کرده تا 2010 میلادی به عمر مرجعیت یا به عبارت دیگر مرکزیت شیعیت خاتمه داده و شیعه‏های باقیمانده پراکنده خواهند شد. سرانجام مرجعیت را که تا امروز سد اصلی جلوی دولت مردان ما بوده است، به دست خود شیعه خاتمه می‏دهیم.

تبلیغات