چکیده

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
استمرار توجه و اقبال شایسته نسل عزیز جوان به کتاب آسمانی قرآن است و این همانا پدیده مبارکی است که در سایه حکومت شکوهمند اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فراهم آمده و پاسداشت و گرامیداشت آن بر یکایک ما و شما فرض است.
تذکر این نکته مهم را در این مجال کوتاه ضروری می دانم که برگذاری این همایش، باید مقدمه دستیابی به مفاهیم عالیه قرآن کریم و اجرا و عمل به آن مفاهیم حیات بخش در صحنه زندگی همگان باشد، چرا که تلالؤ عظمت این کتاب بزرگ الهی در ساخت حیات بشری نباید به ظواهر اولیه و مقدمات امر محدود گردد. قرائت قرآن با صوت و لحن زیبا که از دستورات قرآن و سنت است و حفظ آیات کریمه آن که مورد تأکید واقع گردیده و نیز زیبا نویسی این کتاب آسمانی که مورد توجه حضرات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده است، همه وهمه اگر چه لازم و ضروری است اما به هیچ روی کافی و وافی نیست. قرآن کریم کتاب عمل و اجرا است و باید با لسان استعداد و زبان قلب نیز قرائت کرد و آیات کریمه آن در روش فکری وشیوه عملی ما، حفظ گردد و با خط زیبای عمل بر صفحات حیات و زندگی انسان ترسیم گردد.
بی شک، دستیابی به چنین اهداف والائی، جز به امداد الهی و شتافتن به پیشگاه مفسران حقیقی قرآن که صلوات خداوند برآنان باد میسر نخواهد شد.
چرا که آن بزرگواران، تنها حاملان حقیقی اسرار وحی و معدن دانش حق تعالی و قرار گاه کتاب های آسمانی هستند و از این رو، هدایت، تنها و تنها بوسیله آنان اعطا می گردد و نور باطنی جز از طریق آن حضرات به دست نمی آید و به دیگر سخن باید گفت: اهل بیت عصمت و طهارت علیهم افضل صلوات الله مخلوق و دست پرورده ذات اقدس خداوند سبحان هستند و دیگران بدین منظور پرورده می شوند که از برکات علمی و حسنات عملی آن ذوات مقدس بهره مند گردند و بدین جهت اگر کسی خود را در معرض استفاده از آن برکات علمی و این حسنات عملی قرار دهد و همچون انسانی تشنه کام و مسافری عطشناک، به کوثر زلال معارف قرآنی آنان وارد گردد، فطوبی له و حسن ماب. و اگر هر کس راهی جز این طریق والای رحمانی و صراط مستقیم ربانی، بپیماید، هیچ رمزی از رموز قرآن کریم و هیچ حقیقتی از حقایق آن کتاب مقدس را بهره نخواهد برد و بلکه در وادی ظلالت و عرصه حیرت، واقع خواهد گردید.
بنابراین شما قاریان و حافظان عزیز قرآنی: برای قرائت باطنی قرآن و حفظ حدود آن و ترسیم زیبای اسرار آن برصفهات قلبهایتان بکوشید ودر این جهت راهی جز شتافتن به محضر اقدس حضرات اهل بیت علیهم السلام و مسئلت تفسیر و تبیین مفاهیم والای قرآنی از آنان وجود ندارد. آن بزرگواران هم اسماء و صفات مبدا پیدایش وحی یعنی ذات اقدس خداوند سبحان را تفسیر کرده اند و هم چگونگی دستیابی به حقائق و رموز وحی را به ما آموخته اند و هم رسالت قرآن کریم که تزکیه و تعلیم آدمی ودر یک کلام انسان سازی است را تبیین فرموده اند.
پس به پیشگاه با عظمت آنان بشتابید و به کهف حصین آنان پناه برید که همانا قرآن ناطق، آن بزرگوارانند چنانچه امیر المؤمنین علیه افضل صلوات الله فرمودند:«قرآن نوری است که باید آن را به سخن آورید و هرگز او با زبان عادی با شما سخن نمی گوید، اما من از جانب قرآن شما را آگاهی می دهم.»
آری، قرآن کریم، کتاب صامت الهی است و عترت پاک نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم کتاب ناطق خداوند متعال اند. امید است برگزاری این همایش، مقدمه شایسته ای برای درک حقائق قرآنی و دستیابی به آن و اجراء و عمل به آن بوده و برگزار کنندگان و شرکت کنندگان عزیز، در این راه به توفیقات الهی نائل گردند. بار دیگر از مسئولان و همه دست اندرکاران این مسابقات و همچنین از عزیزان شرکت کننده و قاریان و حافظان گرامی، صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم و سلامت و سعادت همه شما عزیزان قرآنی را از خداوند قرآن مسئلت می نمایم.

تبلیغات