آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

متن

عنوان مقاله: قرآن حدیث تفسیر: غیبت و راز طول عمر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسنده : طهماسبی، زهرا

راز طول عمر

در ابتدای این بخش، به آن دسته از عقایدشیعه - پیرامون امام عصر «عج‏» - که باعث‏طرح سؤالاتی از جانب مخالفان شده است،اشاره می‏کنیم:

1- مهدی «عج‏»، دوازدهمین امام وجانشین پیامبر«صلی الله علیه وآله‏» و فرزند امام حسن‏عسکری‏«علیه السلام‏» است.

2- مهدی «عج‏» هم اکنون زنده است وبیش از هزار سال از عمر او می‏گذرد.

3- مهدی «عج‏» زنده است ولی ازنظرها پنهان است. ایشان زندگی طبیعی‏دارند ولی به طور ناشناس در همین جهان‏زندگی می‏کنند. (1)

دیگر فرق اسلامی به جز معدودی عقیده‏دارند که ایشان در آخر الزمان متولدمی‏گردند هرچند از دودمان پیامبراند. آنان‏طول عمر و غیبت طولانی برای آن حضرت‏قایل نیستند. البته عده کمی از اهل سنت نیزاو را فرزند امام حسن عسکری‏«علیه السلام‏»می‏دانند.

طول عمر انسان

عمرهای عادی که ما دیده‏ایم غالبا از100 یا 150 سال تجاوز نمی‏کنند، آنها هم‏جزء نوادر محسوب می‏شوند. ولی آیا عمرطبیعی حد ثابتی دارد؟ آیا راهی برای‏افزایش طول عمر هست؟ آیا انسان مانندیک باطری کوچک، عمر معینی دارد؟ مثلا24 ساعت پشت‏سر هم کار کند، سپس‏نیروی آن تمام شود؟ در جهان همه نوع دوام‏و بقایی وجود دارد. در دل اتمها ذراتی‏هستند که 1/1000 ثانیه عمر می‏کنند ولی در

____________________________

1) مکارم شیرازی - ناصر: مهدی انقلابی بزرگ، ص‏211-260

مقابل، عمر کره زمین به 5000 میلیون‏سال تخمین زده شده است. (1)

دلیل زنده‏ای که برای اثبات این‏عقیده می‏توان اقامه کرد، آزمایشهایی‏است که گروهی از دانشمندان بر روی‏گیاهان و حیوانات به عمل آورده‏اند ودر شرایط خاصی در آزمایشگاه‏توانسته‏اند گاهی عمر یک موجودزنده را به 12 برابر افزایش دهند، اگرفرضا چنین آزمایشی روی انسان انجام‏گیرد، عمر او به بیش از 1000 سال نیزمی‏رسد.

اگر هم فرض کنیم نوع انسان به‏طبع نخستین خود، حد ثابتی از عمردارد این موضوع را نمی‏توانیم تعمیم‏بدهیم. زیرا افرادی استثنایی وجوددارند که عمرشان با استانداردها وضوابط علمی مطابقت ندارد.

ایراد مخالفان از طول عمر امام‏زمان «عج‏»

اگر مشکل طول عمرحضرت‏«عج‏»، از جانب ماتریالیستهاکه همه چیز را از زاویه مادی و قوانین‏مادی طبیعی نگاه می‏کنند، مطرح‏شود، پاسخ همان است که در بحث‏قبل آمد. ولی اگر از سوی خداپرستانی‏چون مسیحیان و یهودیان یا اهل تسنن‏بیان شود، در جواب آنان علاوه برآنچه گذشت، سخنان دیگری نیزداریم.

آنها برای قدرت بی‏پایان خداوند وبرای فرستادگان، معجزات فراوانی‏قایل هستند. به تعبیر دیگر خدا راحاکم بر قوانین طبیعی می‏دانند، نه‏محکوم این قوانین و هرچه خدا اراده‏کند همان می‏شود و اراده او مافوق‏علل طبیعی است. آیا در ابتدای خلقت‏حد متوسط عمر یک انسان معمولی،1000 سال نبود ؟ آیا کسی از این امورتعجب می‏کرد و آن را خرق عادت‏می‏دانست ؟ پزشکان معاصر ودانشمندان زیست‏شناس و بیولوژ -یستها، بعد از مدتها تجربه و آزمایش وسپری کردن عمر خود در کنج‏آزمایشگاهها به این نتیجه رسیده‏اندکه همه بافتهای مهم بدن انسان، ازعمر جاوید برخوردار است و اگرعاملی پیش نیاید برای همیشه زنده‏خواهند ماند.

مسیحیان معتقدند که دشمنان‏مسیح او را به دار آویختند. پس از چندروز عیسی‏«علیه السلام‏» برخاست و به‏آسمان رفت و الآن نیز زنده است. ولی‏ما شیعیان کشته شدن آن حضرت رارد می‏کنیم و معتقدیم ایشان زنده‏است. از طرفی هیچ مسلمانی عمرطولانی نوح «علیه السلام‏» را انکار نمی‏کندچون صریحا در قرآن آمده است:

«فلبث فیهم الف سنة الا خمسین‏عاما» (2)

داستان عزیز که در قرآن آمده وانگوری که 100 سال تازه و سالم بود.پس صحیح و سالم نگهداشتن انگورمهمتر است‏یا بدن حضرت حجت‏«عج‏» ؟

جریان اصحاب کهف و حضرت‏خضر«علیه السلام‏» را نیز می‏توان شاهدآورد (3) . در این امر به هر حال کسانی درشک هستند که غرق در ماده وطبیعت‏اند، به روی حقایق چشم‏بسته‏اند و قادر به درک بعضی امورنیستند. به هر حال خفاشان نور آفتاب‏را نمی‏بینند.

فایده وجود امام در دوران غیبت

پیامبر اکرم‏«صلی الله علیه وآله‏» در پاسخ این‏پرسش که فایده وجود مهدی در عصرغیبت چیست، فرمودند: «ای والذی‏بعثنی بالنبوة انهم ینتفعون بنور ولایته‏فی غیبته کانتفاع الناس بالشمس و ان‏جللها السحاب

«آری سوگند به خدایی که مرا به‏نبوت برگزید مردم از رهبری او دردوران غیبتش بهره می‏گیرند همانگونه‏که از خورشید به هنگام گرفتن و رفتن‏آن پشت ابر بهره می‏برند

آثار وجود آن حضرت در دوران‏غیبت عبارت است از:

1- امیدبخشی:

شیعه به وجود امام زنده عقیده‏دارد; هرچند او را نمی‏بیند، ولی خودرا تنها نمی‏داند. رئیس یک جمعیت‏یاکشور، مادام که زنده است هر چند درسفر باشد، مایه حیات و حرکت و نظم‏و آرامش آنهاست ولی شنیدن ازدست دادن او، گرد یاس و نا امیدی بر

___________________________

1) همان منبع

2) عنکبوت، آیه 14

3) و لبثوا فی کهفهم ثلاث مائه سنین و ازدادواتسعا (کهف / 25)

همه می‏پاشد. (1) شیعه همواره انتظاربازگشت آن سفر کرده را که قافله دلهاهمراه اوست، می‏کشد; انتظاری‏سازنده و اثربخش که هر روز احتمال‏ظهور او را می‏دهد. در روایات بسیارزیادی در منابع مذهبی آمده که‏امام‏«عج‏» بطور مداوم در دوران‏غیبت، مراقب حال پیروان خویش‏است و طبق یک الهام الهی از اوضاع واحوال آنها آگاه می‏شود و به روایتی‏همه هفته، برنامه اعمال آنها به نظر اومی‏رسد و از کردار آنها آگاه می‏شود. (2)

2- پاسداری آیین خدا:

مهدی «عج‏» حافظ اسرار الهی‏است و حامل حقیقت دین و سرانجام‏خواهد آمد و دلایل و نشانه‏های‏روشن پروردگار باطل نمی‏گردد.

3- تربیت‏یک گروه ضربتی آگاه:

آنگونه که از روایات اسلامی برمی‏آید، گروه کوچکی از آماده‏ترین‏افراد که سری پرشور از عشق خدا ودلی پر ایمان و اخلاص برای تحقق‏بخشیدن به آرمان اصلاح جهان دارند،با او در ارتباطند و از طریق این پیوندتدریجا ساخته می‏شوند و روح‏انقلابی بزرگتری کسب می‏کنند;انقلابی سازنده و بارور برای ریشه‏کن‏ساختن هرگونه ظلمی.

4- تاثیر روحانی و نامحسوس:

می‏دانید که خورشید یک سلسله‏اشعه نامرئی دارد به نام اشعه مافوق‏بنفش و مادون قرمز و یک سلسله‏اشعه‏های مرئی که از ترکیب آنها با هم‏هفت رنگ معروف حاصل می‏شود.یک رهبر بزرگ آسمانی نیز، اگر پیامبرباشد یا امام علاوه بر تربیت تشریعی‏که از طریق گفتار و رفتار و تعلیم وتربیت عادی صورت می‏گیرد، نوعی‏تربیت روحانی از راه نفوذ معنوی دردلها و افکار دارد که می‏توان آن راتربیت تکوینی نامید.

5- ترسیم هدف آفرینش:

هیچ عاقلی بدون هدف گام برنمی‏دارد و هر حرکتی که در پرتو عقل‏و علم انجام گیرد در سیر، هدفی‏خواهد داشت. برای بیان بهتر مطلب‏مثالی می‏آوریم; در باغی در لابلای‏بوته‏های گل و درختان، علفهای هرزمی‏روید. هرگاه به آبیاری آن گلهای‏زیبا و درختان تنومند می‏پردازیم،علفهای هرزه نیز سیراب می‏شوند واگر گلها و درختان خشک شود، ازآبیاری دست می‏کشیم.

جهان آفرینش مانند باغ پر طراوت‏و انسانها مانند علفها و بوته‏های باغندو همان گروهی که هدف اصلی‏آفرینش را تشکیل می‏دهند، توجیه‏کننده هدف آفرینش و مایه نزول هرخیر و برکتند. پس وجود مبارک آن‏حضرت‏«عج‏» نیز همچون باران‏رحمت و فیض خداست اعم از اینکه‏در میان مردم آشکارا زندگی کند یاناشناس بماند. چنانکه از معصومین‏«علیهم السلام‏» نقل شده است:

« بیمنه رزق الوری و بوجوده‏تثبت الارض و السماء »

به برکت وجود او مردم روزی‏می‏برند و به خاطر او آسمان و زمین‏برپاست.

6- امتحان و آزمایش:

گروهی که ایمان محکمی ندارند،باطنشان ظاهر می‏شود و کسانی که‏ایمان در اعماق دلشان ریشه کرده‏است‏به واسطه صبر و ایمان به غیب،ارزششان معلوم و به درجاتی نائل‏می‏شوند.

به وسیله غیبت از بیعت کردن باستمکاران محفوظ می‏ماند.

امام رضا«علیه السلام‏» به حسن بن فضال‏می‏فرماید: گویا شیعیانم رامی‏بینم که هنگام مرگ سومین‏فرزندم امام حسن عسکری‏«علیه السلام‏»،در جستجوی امام خود همه جارا می‏گردند، اما او رانمی‏یابند. حسن بن فضال گوید: چراغایب شود؟ امام‏«علیه السلام‏» می‏فرماید:برای اینکه وقتی با شمشیر قیام‏کند، بیعت احدی برگردنش‏نباشد. (3)

____________________________

1) رک: مکارم شیرازی: همان منبع، ص‏250-265; سعید - حسن: خدا و مهدی، ص 160

2) مکارم شیرازی: همان منبع، ص 255

3) امینی - ابراهیم: دادگستر جهان، ص 147

 

تبلیغات