آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

متن

انقلاب اسلامی باعث دگرگونی عظیم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران شد و نیز تأثیری شگرف در سطح جهانی به وجود آورد. با وجود آن که انقلاب­های بسیاری در جهان روی داده است، ولی انقلاب اسلامی ایران به دلیل روح دینی و ظلم ستیزی و حمایت از محرومان جامعه و به خصوص مبارزه با قدرت­های شیطانی منحصر به فرد است.
این انقلاب مورد توجه و تجزیه و تحلیل و حمایت و استقبال اندیشمندان و انقلابیون جهان قرار دارد. تجلیل از آن در اندیشه­های کلامی و شعری بسیاری بروز و ظهور نمود و باعث شناخت مجدد اسلام در جهان معاصر گردید. این انقلاب در ابعاد پنج گانه:
1. احیای هویت دینی، 2. طرح اندیشه حکومت اسلامی، 3. دفاع از آرمان مقدس فلسطین در جهان، 4. ایجاد وحدت و همبستگی اسلامی، 5 . طرح گفتمان در سطح جهانی، بی­بدیل است.
نظرات اندیشمندان
آنچه در ذیل می­آید نمونه­ای از ابراز عشق و علاقه قلبی میلیون­ها انسان آزاده و حق طلب جهان نسبت به امام راحل(قدّس سرّه) و انقلاب اسلامی ایران است.
محمدالعاصی، امام جمعه مسجد واشنگتن معتقد است که انقلاب اسلامی، علاوه بر این­که دگرگونی­های متعددی در داخل ایران به وجود آورد، در سطح بین­المللی نیز در جهت احیای تفکر دینی تأثیر گذاشت. وی می­گوید:‌ امام عزیز ما، جهان لامذهبی و دنیاگرایی را متلاشی ساخت و هم اکنون برخلاف سال­های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نه تنها مسلمانان بنیادگر، بلکه مسیحیان بنیادگر و بنیادگرایان سایر ادیان در جهان فراوان شده­اند و هر روز در عرصه مطبوعات و رسانه­های جمعی مطرح هستند.
شیخ عبدالعزیز عوده، رهبر معنوی جهاد اسلامی فلسطین، بر این باور است که مهم­ترین اثر فرهنگی این انقلاب بیداری مسلمانان در بسیاری از کشورهای دنیا است. وی با تأکید بر این­که انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل(قدّس سرّه)، روحیه ایمان را در دل­های جوانان رسوخ داد و با تعالیم حیات بخش اسلام آشنا کرده است، چنین می­گوید:
انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل(قدّس سرّه) و حضرت آیةالله خامنه­ای(مدّ ظلّه العالی)، امید از بین رفته را در دل مسلمانان احیا کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دیگر، مسلمانان جهان یتیم نیستند. نیروی عظیمی پدیدار شد و از آن­ها حمایت کرد و پیوسته پشتیبان و حامی حقیقی آن­ها بود. انقلاب اسلامی ایران این امید را در دل­ها زنده ساخت که مسلمین می­توانند بار دیگر پیروز شوند و عظمت و مجد دیرینه خود را باز یابند و دشمنانشان را شکست دهند.
آقای احمد ورسی سردبیر مجله مسلم نیوز لندن، با تأکید بر جهان شمول بودن اهداف انقلاب اسلامی می­گوید:
موفقیت انقلاب اسلامی با یک انقلاب بدون خون­ریزی افکار مسلمانان را تغییر داد و مشخص ساخت که یک چنین عملی انقلاب در جهان اسلام امکان­پذیر است و امت اسلامی، قادر است حکومت را اداره کند. زمان نشستن عالم در مسجد و تنها به جنبه روحانی اسلام اندیشیدن به سرآمده و رهبر امت اسلامی هم به دنیا می­اندیشد و هم به آخرت توجه می­کند. دیدگاه ایشان در مورد نه شرقی، نه غربی حکومت اسلامی ایران را از قدرت­ها مستقل ساخت.
امام خمینی(قدّس سرّه) تفکر کلیشه­ای از حکومت اسلامی به عنوان بازگشت به سال­های سیاه را نابود ساخت و برعکس، ثابت نمود که اسلام همچنان نیرویی پویاست که قادر به راهبری امت در اجتماع به اصطلاح مدرن و فوق مدرن کنونی است.
شهید دکتر فتحی شقاقی، رهبر پیشین سازمان جهاد اسلامی فلسطین، در خصوص تأثیر انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین می­گوید: این انقلاب به ما فهماند که پیروزی ما در گرو پیروی از راه امام خمینی(قدّس سرّه) است؛ ‌از همین رو، ناگهان در و دیوار مساجد سرزمین­های اشغالی به ویژه مسجد الاقصی با تصاویر حضرت امام تزیین شد. امروز نیز شاهد آن هستیم که آیةالله خامنه­ای همان مشی امام(قدّس سرّه) را ادامه می­دهند و مسأله فلسطین را در شمار مسایل اصلی مسلمانان قرار داده­اند.
وی در جای دیگری انتفاضه را از برکات مهم انقلاب اسلامی ایران می­داند و می­گوید: انتفاضه یکی از ثمرات بیداری اسلامی است که امام خمینی(قدّس سرّه) در منطقه و به ویژه در فلسطین به وجود آورد. بنابراین، انتفاضه اسلامی، در سطوح مردمی به سوی افق اسلامی و شعارهای اسلامی پیش می­رود، پس بر ماست که در مبارزه برای رهایی از تسلط و اشغال­گری صهیونیست­ها از تمام راه­ حل­های دیگر پرهیز کرده و با توجه به اصولی که امام(قدّس سرّه) در مبارزه با اسرائیل ارایه کرده­اند با دشمنان اسلام و مسلمانان مبارزه کنیم.
نایف حواتمه دبیرکل جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، در مورد تأثیر فوق العاده­ای که انقلاب اسلامی در پیشبرد مبارزات مردم فلسطین داشته است، چنین می­گوید:
عمق و اصالت موضع­گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(قدّس سرّه) درباره قضیه فلسطین و مبارزه با دولت صهیونیستی، باعث تحکیم و گسترش پایه­های رویارویی با تجاوزات اسرائیل گردید و موجبات گسترش و تعمیق مبارزه را فراهم آورد، به گونه­ای که آن را از قالب مبارزه اعراب و اسرائیل به مبارزه "کشورهای اسلامی غیر عربی" که مردم آن با مبارزات فلسطینی و عربی همدردی می­کردند، مبدّل ساخت؛ هرچند برخی از رژیم­های این کشورها، هم­پیمان با امپریالیسم آمریکا و هم دست با اسرائیل بودند.([1])
شیخ سعید شعبان، رهبر فقید جنبش توحید اسلامی لبنان در خصوص اثر جاویدان و ماندگار انقلاب اسلامی می­گوید: امام، دولت اسلامی را در پایگاهی به وسعت یک میلیارد مسلمان بنا نهاد و ندای وحدت شیعه و سنی را تحقق بخشید و اکنون بر همه علما و پیروان اسلام است تا این گنجینه بزرگ را حفظ نموده و سنی و شیعه در کنار هم امتی را تشکیل دهند که استکبار جرأت نفوذ در میان آنان را نداشته باشد. امام آرزوی بزرگوارانی چون جمال الدین اسد آبادی، محمد عبده، نواب صفوی و ... را برآورده کرد.([2])
پی­نوشت:
[1]. روزنامه جمهوری اسلامی، 8/10/1384.
[2]. روزنامه جمهوری اسلامی، 11/10/1384

تبلیغات