آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

متن

این بخش از نامه­ی حیات بخش امام ششم7 با جمله­ی عمیق فاتقوا الله ایتها العصابة الناجیة آغاز می­شود و با عبارت ثم سلوا الله ان یعطیکم الصبر علی البلاﺀ فی السّراﺀ والضّراﺀ والشّدة والرّخاﺀ مثل الذی اعطاهم. پایان می­یابد.
با سیری کوتاه در این بخش از نامه­ی امام7 سرفصل­های هدایت آفرین زیر به دست می­آید:
1. تأکید بر تقوا و پارسایی با همه­ی ابعاد گسترده­ی آن.
2. یادآوری متشکّل بودن شیعه و ارتباط عمیق میان آنان.
3. یادآوری نجات یافتگی شیعیان از عذاب الهی.
4. یادآوری این­که بهره­مندی از نعمت­های الهی بدون زمینه­سازی برای تداوم آن سبب محرومیت و ناتمام بودن هدایای الهی است.
5 . یادآوری این­که بروز مشکلات و آزمایش، سنت تاریخی الهی است.
6 . تذکر به این­که آزمون الهی همراه با مشکلات جانی، مالی، آزار رسانی جسمانی، آزار لفظی و تبلیغاتی فراوان از سوی مخالفان است.
7. تأکید بر این­که صبوری در برابر اذیت و آزارهای گوناگون، شرط کمال بهره­مندی از عطایای الهی است.
8 . تأکید بر این­که امواج تحقیر، خصومت، فشار و ظلم همیشه متوجه جریان نیروهای جبهه حق بوده و خواهد بود و آن­ها باید برای رضای خدا و دست­یابی به نعمت­های اخروی در برابر این مشکلات مقاومت کنند و خشم خویش را فرو برند و تکذیب­ها، دشمنی­ها و کینه­ها را در راه حق تحمل کنند.
9. یادآوری این­که پیامبران اولوا العزم و پیروان آن­ها با این مشکلات مواجه بودند و صبوری نشان دادند.
10. تأکید بر این­که صبر در بلاها و مشکلات و شادی­ها و سختی­ها را باید از خدا خواست.
ترجمه:
پس ای گروه نجات یافته تقوا پیشه کنید. اگر خداوند به شما نعمت­هایی داده است. کار پایان یافته نیست، تا آن­که حوادث گذشته بر پیشینیان صالح، بر شما هم فرود آید و شما هم نسبت به جان­ها و اموال خویش امتحان شوید و از دشمنان خداوند، آزار فراوان بشنوید و صبر و تحمل کنید، تا آن­که شما را حقیر شمارند، مبغوض و منفور دارند و بر شما ظلم و فشار وارد آورند، ولی شما این رفتارها را برای رضای خدا و دست­یابی به سرای دیگر تحمل کنید و خشم فراوان را به خاطر آزارهایی که در راه حق می­بینید، صبورانه فرو برید. سخن حق شما را دروغ شمارند، با شما دشمنی کنند و به دلیل مواضع حق، کینه­ی شما را به دل گیرند، ولی شما در برابر همه­ی این دشواری­ها صبر کنید. نمونه­ی همه­ی این امور در کتاب خداوند که جبرئیل بر پیامبرتان فرود آورد، وجود دارد.
سخن خدای تعالی را خطاب به پیامبر خویش شنیده­اید:
)فاصبر کما صبر أولوا العزم من الرّسل ولاتستعجل لّهم...(([1])؛ پس همان­گونه که پیامبرانِ نستوه، صبر کردند، صبر کن، و برای آنان شتابزدگی به خرج مده...
)و لقد کذّبت رسل من قبلک فصبروا علی ما کذّبوا و أوذوا حتّی أتاهم نصرنا...(([2])؛ و پیش از تو نیز پیامبرانی تکذیب شدند, ولی بر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند شکیبایی کردند تا یاری ما به آنان رسید...
به راستی پیامبر گرامی9 و پیام­آوران قبلی را آزار رساندند و تکذیب کردند. اگر خوش دارید، با پیامبر خدا محمد9 و رسولان قبلی باشید؛ در آن­چه خداوند در قرآن نقل کرده، بیاندیشید و در آزمون­های انبیا و پیروان مؤمن آن­ها تدبّر کنید.
سپس از خداوند درخواست صبر کنید، صبر در آزمون­های شادی و رنجوری و سختی و آسایش به سان صبری که خداوند به پیامبران و پیروان با ایمان آن­ها بخشید.
تذکر:
مباحث عقیدتی، تربیتی مهمّی در این بخش از نامه­ی آن بزرگوار به چشم می­خورد و پیوند عمیقی میان رهنمودهای قرآنی و نامه­ی نورآفرین امام7 احساس می­شود:
1. ضرورت سختی­ها در نظام آفرینش.
2. صبوری پیامبران الهی و موحّدان تاریخ در برابر مشکلات اجتماعی.
3. گستردگی قلمرو مشکلات و آزمون­های الهی، )سرّاﺀ، ضرّاﺀ، شدت و رخاﺀ(
4. انواع آزاررسانی شامل؛ خطر جانی، خطر مالی، آسیب­های جسمی و روحی، فشار اجتماعی و محروم سازی از زندگی، سلامت، امنیت عزّت, عدالت و محبوبیّت اجتماعی می­شود که پیامبران و موحدان تاریخ در برابر همه­ی این دشواری­ها مقاومت کردند.
5 . از این نامه و قرآن کریم استفاده می­شود که توفیق صبر و شکیبایی را باید از خداوند خواست ﴿واصبر وما صبرک إلاّ بالله...﴾.([3])
در این بخش از نامه آن بزرگوار؛
ارزش صبوری، عوامل صبوری، مبانی صبوری، ابعاد صبر، فلسفه مشکلات اجتماعی، انواع مشکلات اجتماعی، تاریخچه صبوری و مشکلات، وظیفه­ی مؤمنان در برابر دشواری­ها، اهمیت تقوا، ارزش آشنایی با تاریخ پیامبران و نقش دعا در سازندگی انسان.
و مطالب بسیار دیگری وجود دارد که با تدبر در آیات صبر قرآن کریم می­توان به آن دست یافت.
پی­نوشت:
1 احقاف )46(: 35.
2. انعام ﴿6﴾ : 34.
3. نحل )16( : 127.

تبلیغات