آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

متن

میراث حدیث‏شیعه ( دفتر دوم ) ،به کوشش : مهدى مهریزى على صدرایى خویى ،چاپ اول: قم، موسسه فرهنگى‏دارالحدیث، 1378ش ، 650ص ، وزیرى .
احیاى آثار علمى به جاى مانده از دانشمندان و صاحب نظران‏گذشته ، در سالهاى اخیر ، مورد توجه و اهتمام محققان بوده است‏پدید آمدن مجموعه هاى ارزشمندى همچون فرهنگ ایران زمین ،میراث اسلامى ایران و رساله هاى خطى فارسى که هر یک دربردارنده برگهاى ارزنده اى از دفتر دانش و فرهنگ این مرز و بوم‏است ، حاصل کوشش دانش پژوهانى است که به تحقیق و تصحیح و احیاى‏میراث مکتوب ، همت گماشته‏اند .
هر یک از مجموعه هاى فوق ، رساله هاى متعددى را در موضوعات‏متنوعى همچون تاریخ ، سیاست ، ادبیات ، عرفان و در بردارند. در این میان ، مجموعه اى که رساله هایى را در موضوعى خاص جمع‏آورده باشد ، کمتر به چشم مى خورد .
میراث حدیث‏شیعه ، عنوان طرحى تحقیقاتى در مرکز تحقیقات‏دارالحدیث است که شناسایى ، تصحیح و احیاى رساله‏هاى میراثى‏شیعه را در حوزه حدیث و علوم حدیث ، مد نظر قرار داده است. یکى از آثار و محصولات این طرح بزرگ پژوهشى ، سلسله دفاتر (میراث حدیث‏شیعه ) است .
همان طور که در معرفى دفتر اول از این مجموعه ( در شماره نهم‏همین فصلنامه ) اشاره شد ، هر یک از این دفترها در پنج‏بخش‏تنظیم شده است : الف. متون حدیث ; ب. شرح و ترجمه حدیث ; ج. علوم حدیث ; د. اجازات ، ه. معرفى نسخ .
دفتر دوم از مجموعه ارزشمند میراث حدیث‏شیعه ، شامل چهارده‏رساله در بخش هاى پنج گانه مذکور است. در اینجا توجه‏خوانندگان محترم را به فهرستى توصیفى از آثار ارجمندى که دراین دفتر گردآمده است ، جلب مى کنیم :
الف. متون حدیث
1) وصیه النبى لعلى بن ابى طالب
مجموعه وصایاى پیامبر اکرم ( ص ) به حضرت على (ع) در جوامع‏حدیثى شیعه و سنى وارد شده و شروحى نیز بر آن نگاشته شده است. وصیه النبى لعلى عنوان رساله اى است که عمر بن محمد نسفى ازعلماى مشهور اهل سنت در قرن ششم هجرى ، آن را جمع آورى نموده وروایت کرده است .
میان سند و متنى که نسفى روایت نموده ، با آنچه در کتب حدیثى‏شیعه آمده است ، تفاوتهایى وجود دارد و محقق محترم به اختلافات‏نسخه رساله نسفى با نسخ دیگر ، در پاورقى اشاره کرده است. این‏وصیت ، موضوعات مختلفى همچون : عبادات ، احکام ، تهذیب نفس ،معاشرت با مردم و را در خود دارد. وجود مضامین بلند در این‏وصیت و تواتر معنوى مضامین آن و ورود آنها در احادیث صحیح دیگر، موجب اطمینان خاطر در توجه به این حدیث‏شریف است که حقیقتادستور العمل کاملى است‏براى راهیابى انسانها به سعادت و کمالات‏معنوى .
تصحیح این رساله براساس نسخه اى که در سال 699هجرى کتابت‏شده، صورت گرفته است و بندهاى متعدد آن با کلمه ( یا على ) از هم‏جداگشته و براى هر بند ، شماره اى درج شده که مجموعا شامل 222شماره است .
مولف یا کاتب ، رساله را به فصول مختلفى همچون : فصل فى‏الوضوء والصلاه ، فصل فى الصوم ، فصل فى الصدقه والسخاوه ، وتقسیم نموده و احادیث را اعراب گذارى کرده است .
احیاى این رساله به کوشش آقاى سید احمد رضا حسینى انجام شده‏است .
2) المناجات الالهیات
المناجات الالهیات ، مناجاتى عارفانه از امیرالمومنین (ع) است که از طرق متعدد شیعه و سنى روایت‏شده است .
محقق ارجمند ، جناب آقاى سعیدرضا على عسکرى در مقدمه خود ،شرح حال مختصرى از راوى این دعا ( یعنى جناب سید ضیاء الدین‏فضل الله بن على راوندى م‏572ق ) آورده و سپس منابعى را که این‏مناجات در آنها آمده است ، برشمرده و متذکر شده است که این‏رساله سالها قبل به صورت عکس از روى نسخه خطى به چاپ رسیده است. ایشان در تصحیح خود ، از چهار نسخه خطى استفاده کرده وهمچنین به منابع نیز مراجعه نموده اند که بدین جهت در ذیل هرصفحه در موارد بسیارى نسخه بدلها را ذکر کرده و هر بند از دعارا که با کلمه ( الهى ) شروع شده ، شماره گذارى نموده اند وبدین ترتیب ، این مناجات در 114 بند ، تنظیم شده است .
3) الاستبصار فى النص على الائمه الاطهار
از تالیفات نویسنده و عالم شهیر شیعى درقرن پنجم هجرى ، جناب‏ابوالفتح محمد بن على بن عثمان کراجکى ( م‏449ق ) است که مانندبسیارى از تالیفات دیگرش به موضوع امامت اختصاص دارد و در این‏رساله ، روایاتى را که از طریق خاصه و عامه رسیده و دلالت صریح‏بر ولایت و امامت امامان دوازده گانه اهل بیت دارند ، ضمن فصول‏و ابواب جداگانه آورده است .
این کتاب به عنوان ( الاستنصار فى النص على الائمه الاطهار ) نیز در برخى منابع کتابشناسى آمده است و نسخه هاى خطى و چاپى (چاپ بدون تحقیق ) چندى از آن در دسترس است که محقق گرامى ،جناب آقاى محمد اسلامى ، خصوصیات آنها را به ضمیمه شرح حال‏مختصرى از مولف کتاب در مقدمه خود آورده است و در تصحیح وتحقیق متن ، تا حدودى به ذکر نسخه بدلها و استخراج منابع‏پرداخته است .
الاستبصار ، در موضوع خود ، از جمله کتب حدیثى معتبر در نزدعلماى بزرگى همچون سید بن طاووس و علامه مجلسى بوده و موردتجلیل آنها قرار گرفته است .
4) الاربعون حدیثا
این رساله ، اثر خامه محدث و فقیه بزرگ ، شیخ عزالدین حسین‏بن عبدالصمد عاملى ( م‏984ق ) ، والد شیخ بهایى است که ازبزرگان علماى امامیه در قرن دهم هجرى به شمار مى رود .
اربعین ( چهل حدیث ) ، عنوان کتابهایى است که معمولادربردارنده چهل حدیث اند و یا داراى چهل باب در حدیث. این‏رساله در واقع ، شرح چهل حدیث است. بدین ترتیب که چهل حدیث‏اصلى انتخاب شده اند و در ذیل هر یک از آنها احادیثى در تاییدمضمون آنها آورده شده است. جامع این اثر ، تمام احادیث را ازکتاب ( کافى ) انتخاب نموده و موضوعات آن ، بیشتر در مسائل‏اخلاقى و معنوى ( همچون : اخلاص ، توکل ، صبر ، شکر ، تقوا ،عفو ، ) است .
مصحح این رساله ، جناب آقاى على اوسط ناطقى ، در مقدمه اى‏کوتاه و سودمند ، شرح حال مختصرى از مولف آورده و خصوصیات نسخ‏مورد استفاده در تصحیح را برشمرده است و در پاورقى ها به منابع‏احادیث ، اشاره کرده است .
ب. شرح و ترجمه حدیث
5 ) شرح حدیث‏حقیقت
این رساله فارسى از آثار حکیم و دانشمند پرآوازه قرن یازدهم‏هجرى ، خواجه محمد دهدار ( م‏1016ق ) است .
حدیث‏حقیقت ، روایتى است‏با مضامین عرفانى که معروف است کمیل‏بن زیاد ، آن را از امیرمومنان (ع) روایت کرده است. در این‏روایت ، کمیل ، از حقیقت مى پرسد و حضرت (ع) ابتدا از پاسخ‏دادن ، خوددارى مى نماید ، سپس با اصرار کمیل ، رشحه هایى ازحقیقت را باز مى نماید .
این حدیث ، مورد توجه اهل معرفت قرار گرفته و شروح بسیارى برآن نوشته اند که برخى از آنها به طبع رسیده و نسخ خطى برخى‏دیگر در کتابخانه ها موجود است. از آن جمله ، همین شرح است که‏به احتمال از ( خواجه محمد دهدار ) دانسته شده است .
محقق سختکوش ، جناب آقاى مهدى مهریزى که تصحیح رساله راانجام داده اند در مقدمه اى پرفایده ، ابتدا به معرفى کمیل بن‏زیاد و روایاتى که از او نقل شده ، پرداخته اند. پس از آن به‏منابعى که حدیث‏حقیقت در آنها آمده ، اشاره کرده ، آن گاه ،بیش از بیست رساله از شروح حدیث‏حقیقت را با ذکر نسخ خطى آنهامعرفى نموده اند. البته در این مقدمه ، شرح حال و آثار مولف (دهدار ) نیامده که شاید به جهت قطعى نبودن استناد رساله به وى‏بوده است .
6) صحیفه المحبه
مولف ناشناخته این اثر ، چهل حدیث را از احادیث نبوى درفضایل حضرت على (ع) ، از کتاب ( السبعین فى فضائل‏امیرالمومنین ) میرسید على همدانى انتخاب نموده و نام آن را (صحیفه المحبه ) نهاده است. سائل کاشانى ، از شعراى سده دهم‏هجرى نیز ، این چهل حدیث را به نظم فارسى درآورده است. مجموع( صحیفه المحبه ) و نظم آن ، با تصحیح آقاى محمدمهدى فقیهى به‏چاپ رسیده است .
مصحح محترم ، احادیث را از منابع مربوط استخراج نموده و منبع‏هر حدیث را در آخر رساله متذکر شده و در پاورقى ها نسخه بدلهارا یادآور گشته و در مقدمه به خصوصیات نسخه هاى مورد استفاده‏اشاره کرده است .
7 ) شرح حدیث راس الجالوت
این رساله از تالیفات ملاعبدالصاحب محمد بن احمد نراقى (م‏1297ق ) است .
مناظره و گفتگو و بحث علمى ائمه اطهار با سران کفر و الحاد ،از جمله نقاط درخشان در حیات پربار امامان شیعه است. امام رضا(ع) نیز در طول حیاث پربرکت‏خویش ، احتجاجات و مناظرات‏بسیارى با پیروان ادیان و فرقه هاى گوناگون داشته است که حاصل‏آنها دستمایه اى گرانبها براى متکلمان شیعه محسوب مى شود .
از جمله این مناظرات ، گفتگوهایى است که امام رضا (ع) باراس الجالوت ( بزرگ عالمان یهود ) انجام داده است و جمعى ازدانشمندان شیعه آن را شرح نموده اند ، از جمله قاضى سعید قمى‏که شرح وى به نام ( الفوائد الرضویه ) ، همراه با حواشى امام‏خمینى بر آن به چاپ رسیده است .
ملامحمد ( فرزند ملااحمد و نوه ملامهدى نراقى ) ملقب به‏عبدالصاحب نیز شرحى براین حدیث‏شریف نگاشته و در واقع ، شرح وى، تکمله اى است‏بر شرحى که جد او ( ملامهدى نراقى ) بر حدیث‏مذکور نوشته بود .
مصحح این رساله ، جناب آقاى محمد رضا حسینى است که در مقدمه، توضیحى در باب حدیث و شروح مختلف آن و این شرح و شارح آن‏آورده است .
8) المکنون فى حقائق الکلم النبویه
این رساله ، اثر خامه عارف نامى قرن ششم و هفتم هجرى ، ابومحمد روزبهان بن ابى نصر بن روزبهان بقلى شیرازى ( م‏606ق ) است‏که در آن ، شرح و تفسیر عرفانى حدود 400 حدیث از احادیث نبوى‏آمده است .
روزبهان بقلى با ذوق و تبحرى که در مسائل معنوى و عرفانى‏داشته ، کلماتى از احادیث نبوى را انتخاب نموده که داراى‏مضامین بلند و عرفانى بوده اند و با بیانى لطیف و دلپذیر ،تفسیرى عمیق و دقیق از آنها ارائه داده است. برخى از کلمات رابه اختصار و برخى دیگر را به تفصیل شرح نموده و از جمله حدیثى‏در فضیلت‏حضرت فاطمه ( س ) را آورده و شرح کرده است .
مصحح این اثر ، محقق گرانمایه ، جناب آقاى على صدرایى خویى‏است که در مقدمه اى مختصر به شرح حال و ذکر آثار روزبهان‏شیرازى پرداخته و منابع شرح حال وى را معرفى کرده است و درپاورقى ها منابع احادیث رساله را از کتب روایى شیعه و سنى مشخص‏نموده است .
این رساله با نامهاى دیگرى همچون ( شرح احادیث ) ، ( کتاب‏المکنون ) ، ( عرائس الحدیث ) و ( مکنون الحدیث ) نیز شناخته‏مى شود که مصحح به تبعیت از محقق فقید ، مرحوم دانش پژوه ، نام( المکنون فى حقائق الکلم النبویه ) را پسندیده و به واقع ،نزدیک تر دانسته است .
تصحیح رساله از روى نسخه منحصر به فرد موجود در کتابخانه آیه‏الله مرعشى قم انجام گرفته است .
چنانکه پیشتر آوردیم ، در این رساله ، 400 حدیث نبوى شرح شده‏است ; ولى آنچه در این دفتر از ( میراث ) دیده مى شود ، شرح‏205 حدیث است و ظاهرا قسمت دوم در دفتر بعد ، منتشر خواهد شد .
گفتنى است که ( میراث حدیث‏شیعه ) ، مطابق با نامش بایدمشتمل بر آثار حدیثى شیعه باشد و رساله ( المکنون ) ، گرچه درنوع خود تالیف ارزشمندى است ; اما شیعى بودن آن و شیعه بودن‏مولف آن ، قابل تامل است .
9) نظیم اللئالى
این رساله منظوم ، اثر سید قوام الدین محمد حسینى سیفى‏قزوینى ( م‏1150ق ) است. این عالم خوش ذوق در بسیارى از رشته‏هاى علوم اسلامى آثار منظوم دارد ، از جمله ارجوزه هایى در : اخلاق ، نجوم ، حساب ، فقه ، اصول ، طب ، صرف ، نحو ، خط و که‏نشانگر آشنایى وى با علوم مختلف است. نظم چهل حدیث که به‏عنوان ( نظیم اللئالى ) در این دفتر منتشر شده است ، از جمله‏آثار اوست .
تحقیق این رساله توسط آقاى حسین گودرزى براساس دو نسخه خطى‏موجود از آن ، انجام گرفته است و در مقدمه ، شرح حال و آثارناظم به اختصار آمده و احادیث از منابع مربوط استخراج شده وبعضا معانى کلمات مشکل در پاورقى بیان شده و در پایان ، منابع‏تحقیق ذکر شده است .
ج. علوم حدیث
10) لب اللباب فى علم الرجال
اثر ارزنده عالم پرنویس قرن سیزدهم هجرى ملامحمد جعفرشریعتمدار استرآبادى ( م‏1263ق ) است. مولف از دانایان به علوم‏مختلف اسلامى بوده و در رشته هاى گوناگونى چون : رجال ، درایه، فقه ، تفسیر ، فلسفه ، اخلاق ، تاریخ ، نجوم و ریاضیات ،آثار بسیارى از خود به جا گذاشته است .
این رساله در یک مقدمه و هشت‏باب تنظیم شده و شامل مباحث‏مفیدى در علم رجال و درایه است. از جمله ، تعریفى از علم رجال‏و موضوع آن و بیان حاجت‏به این علم در مقدمه ارائه شده و درابواب هشتگانه ، تعریف خبر و تقسیمات آن و راههاى تحمل حدیث وبیان جرح و تعدیل و الفاظ مدح و قدح و کیفیت رجوع به علم رجال‏و ملاحظه کتب رجالى ارائه شده است .
مصحح محترم ، جناب آقاى محمدحسین مولوى ، در مقدمه‏اى مفصل وعالمانه به شرح حال و بیان آثار مولف پرداخته و آثار وى را به‏تفکیک موضوعات ، برشمرده و موضوعات مطرح شده در این رساله وروش تحقیق و تصحیح آن را به خوبى توضیح داده است .
این کتاب ، با اینکه مورد مراجعه و استناد بسیارى از علمابوده ، اما تاکنون به چاپ نرسیده بود که با همت والاى محقق‏ارجمند ، براى نخستین بار و با تحقیقى شایسته در دسترس محققان‏قرار مى گیرد .
11) شرح طرق الشیخ الطوسى
از تالیفات محدث رجالى ملامحمد جعفر شریعتمدار استرآبادى است‏که در آن ، مشیخه اى را که شیخ طوسى در پایان ( تهذیب الاحکام) آورده ، به صورت الفبایى نام روات ، تنظیم کرده و عبارات شیخ‏را در مورد هر یک از روات ذکر نموده و به شرح و توضیح آن‏پرداخته است‏بدین صورت ، این رساله تنظیم و شرح مشیخه ( تهذیب‏الاحکام ) است و راه را براى رجوع به ( تهذیب الاحکام ) و دیگرکتب حدیثى شیخ طوسى آسان مى کند .
مصحح این اثر ، آقاى على فرخ است که در ضبط نص کتاب از دونسخه خطى بهره جسته و در مواردى منابع را در پاورقى‏ها متذکرشده و در مقدمه اى کوتاه ، علائم اختصارى کتاب را توضیح داده‏است .
12) الفوائد الرجالیه للمحقق الکرکى
محقق ارجمند ، جناب آقاى محمد حسون ، پس از اینکه رساله هاى‏محقق کرکى را با تصحیح و تحقیق منتشر ساختند ، بدین فکرافتادند که فوائد کلامى ، اصولى ، رجالى ، تاریخ و ادبى یى راکه به صورت پراکنده در آثار محقق کرکى موجود است ، جمع آورى‏کرده ، به صورت رساله هاى مستقل ، ارائه نمایند. ایشان در این‏دفتر ، آرا و نظریات رجالى کرکى را از بین 80 رساله و کتاب وى، جمع آورى و در دو قسم ( مبانى و فوائد ) و ( رجال ) تنظیم‏کرده اند .
در قسم اول ، مباحثى همچون اقسام حدیث و احکام آن و مراسیل‏قابل اعتنا و غیر آن و تعارض بین اخبار ، مطرح شده و نظریات‏محقق کرکى در این امور بیان شده است و در قسم دوم ، آراى کرکى‏در زمینه رجال سند ( از توثیق و تضعیف ) به ترتیب الفبایى نام‏روات ، تنظیم شده و ضمن بیان نظر کرکى ، به وضعیت راویان موردبحث ، در کتب رجالى دیگر نیز اشاره شده است .
د. اجازات
13) اجازات فیض کاشانى
در این مقاله ، مجموعه اجازات روایى یى که جناب ملامحسن فیض‏کاشانى از اساتید خود دریافت داشته و همچنین اجازاتى که وى‏براى شاگردان خود نوشته است ، فهرست‏شده و آنچه از متن آن‏اجازات موجود بوده ، ارائه شده است .
اجازه ، از مهمترین طرق تحمل حدیث است و فوائد بسیارى بر آن‏مترتب است ، از جمله اینکه اجازه شهادت و گواهى یى است که‏استاد براى شاگرد ، صادر مى کند و در آن ، تصدیق به شایستگى ومهارت شاگرد در نقل و روایت‏حدیث مى نماید و نیز در اجازات‏مفصل ، مطالب و اطلاعاتى تاریخى وجود دارد که بخشهاى نامعلومى‏از احوال و آثار علماى گذشته را روشن مى نماید و در لابه لاى‏همین اجازات ، اسامى عالمان و دانشمندان و نام کتب و رسائل‏آنان ، یافت مى شود. در حالى که برخى از آنها در منابع دیگربه دست نمى آید .
یکى از روشهاى تنظیم اجازات ، این است که یک عالم را محورقرار داده ، مجموع اجازاتى را که او از اساتید خود گرفته و یاخود براى شاگردانش صادر نموده ، در یک جا جمع آورى نماییم تابدین ترتیب ، فوایدى تاریخى و رجالى و کتابشناسى در مورد آن‏عالم و عالمان عصر او به دست آوریم. در این مقاله ، اجازات‏مربوط به فیض کاشانى توسط راقم این سطور ، جمع آورى شده است .
ه. معرفى نسخ
13) معرفى ( ازاله الاوهام ) شیخ ابوالقاسم خویى
آخرین بخش از ( میراث حدیث‏شیعه ) به معرفى نسخه هاى حدیثى‏چاپ نشده یا کهن اختصاص دارد که در این دفتر ، جناب آقاى‏سیدصادق حسینى اشکورى ، کتاب ( ازاله الاوهام ) را که در دست‏تصحیح و تحقیق دارند معرفى نموده‏اند.
آقاى اشکورى ، ضمن برشمردن کتابهایى که به موضوع لحن شناسى‏اختصاص دارد ، متذکر شده‏اند که ( ازاله الاوهام ) در میان آن‏کتب ، همچون دایره المعارفى چند دانشى است که در آن از علوم وموضوعات بسیارى بحث‏به میان آمده و استعمالات غلط کلمات دررشته هایى چون ادبیات ، فقه ، تراجم ، رجال ، حدیث و غیر آن ،تذکر داده شده است. نویسنده مقاله با ذکر چند مثال از لابه‏لاى کتاب مذکور و بیان خصوصیات نسخه خطى کتاب و شرح حال مختصرى‏از مولف آن ، نوشته خود را به پایان برده است .
در معرفى دفتر اول ( علوم حدیث ، ش‏9 ) مطالبى در قالب‏پیشنهاد یا انتقاد گفتیم. در اینجا نیز یادآور مى شویم که‏شایسته است چنین مجموعه ارزنده اى که به قصد احیاى ( میراث‏حدیث‏شیعه ) منتشر مى شود ، تصحیح و تحقیقى به غایت استوار ویکدست ( از جهت اصول و روشها ) داشته باشد تا ان شاء الله به‏صورتى هر چه مفیدتر و آبرومندتر به دست تشنگان معارف برسد .
همچنین مناسب است که هر شماره از این دفتر به یکى از محدثان‏بزرگ شیعه اهدا شود تا با نشر هر دفتر ، یاد و نام دانشمندى که‏عمر خود را وقف احیاى کلمات معصومان نموده ، زنده شود .
تنظیم فهرستهاى فنى در آخر هر دفتر براى دستیابى آسانتر به‏مطالب نیز ضرورى به نظر مى رسد .
حرکت‏به سمت موضوعى نمودن هر یک از این دفاتر ، مثلا درموضوعاتى چون : اربعینیات ، شروح احادیث ، رجال ، درایه ، اجازات و و اختصاص دادن کل یک دفتر به یکى از موضوعات مذکور ،پیشنهاد قابل توجه دیگرى است. همچنین مى توان پیشنهاد کرد که‏رساله هاى فارسى از رساله هاى عربى جدا شوند به شکلى که یک‏مجموعه فقط به زبان عربى و مجموعه دیگر به فارسى منتشر شود .
بدیهى است که در این مجموعه ، همچون دیگر کارهاى بشرى ،ایرادات و غفلتهایى به نظر محققان خواهد رسید. بدیهى است‏تکمیل و ارتقاى کیفیت این حرکت علمى و دینى با دعاى خیر وراهنمایى و همیارى دانایان و دانشیان و توفیق پروردگار ، ممکن‏خواهد بود. اللهم وفقنا لما تحب و ترضى !

تبلیغات