آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

متن

مسندنویسى در تاریخ حدیث
دکتر سید کاظم طباطبایى چاپ اول: قم، 1377ش، 551 صفحه، وزیرى، ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم. این اثر در ده بخش، به شرح زیر، تالیف و تدوین یافته است: 1) بحث در معناى لغوى و اصطلاحى سند، اسناد، مسند و مسند و به دنبال آن،روشهاى تدوین حدیث و بیان تفاوت آنها با روش مسندنویسى و در ادامه، بحثى درنقد روش مسندنویسى وسرانجام، اشاره به پاره‏اى از آشفتگى‏ها در به کار بردن این اصطلاح. 2) در بخش دوم، مؤلف به جایگاه مسندنویسى در تاریخ تدوین حدیث اهل سنت و مراحل‏گوناگون آن پرداخته و تلاش نموده تا نشان دهد که مسند نویسى در چه دوره‏اى ازتاریخ تدوین حدیث، بیشتر رواج داشته است. در ادامه همین بخش، خوانندگان بامطالبى در باره نخستین مسندنویس و منزلت مسندها در میان مجموعه‏هاى حدیث، آشنا خواهند شد. 3) بخش سوم، فصل بلندى است در باره مسندهایى که به مؤلفان خود منسوب‏اند ومرورى است‏بر پاره‏اى از احوال مسندنویسان، به ترتیب تاریخ درگذشت آنان. در این‏بخش به گونه‏اى گسترده از آگاهى‏هاى رجال شناختى موجود در کتابهاى رجال، تذکره‏ها و تراجم، بهره گرفته شده است. 4) در بخش چهارم، ابتدا از مسندهایى بحث شده که به نام راویان خود، شناخته‏مى‏شوند. سپس در باره مجموعه‏هایى سخن مى‏رود که آنها را از روى خطا یا سهل‏انگارى، مسند خوانده‏اند. 5) بخش پنجم به سهم شیعه در عرصه مسندنویسى اختصاص دارد. مؤلف در این بخش،پژوهشى را در باره اصول اربعماه سامان داده و اصلها را با مسندها سنجیده ووجوه همانندى آنها را با یکدیگر بیان داشته است. به دنبال آن، زمان پیدایش این‏اصول را در تاریخ حدیث‏شیعه با دوره مسندنویسى در تاریخ حدیث اهل سنت، مقایسه‏کرده و از این رهگذر، نشان داده است که اصل‏نویسى در تاریخ حدیث‏شیعه، بسیارزودتر از مسندنویسى در تاریخ حدیث اهل سنت آغاز شده است. در همین بخش در باره‏آن دسته از مجموعه‏هاى حدیثى سخن به میان آمده که آنها را مسند نامیده‏اند. 6) در بخش ششم، با زید شهید و مسندش، محتواى آن و مقدار ارزش و اعتبار احادیث آن، آشنا خواهید شد. 7) بخش هفتم، ویژه بررسى مسند حمیدى است. 8) در بخش هشتم، مسند احمد بن حنبل به بحث گذاشته مى‏شود و در باره شخصیت احمد بن حنبل و مقدار ارزش و اعتبار احادیث این مسند، بحث مى‏شود. 9) در بخش نهم، مؤلف، مسندهاى ابو حنیفه را برشمرده و به پاره‏اى از احوال‏مؤلفانش پرداخته و در باره علت تعدد مسندهاى ابوحنیفه، سخن گفته و به مقدارارزش و اعتبار مرویات آنها اشاره نموده است. 10) بخش آخر به مسند ابى یعلى الموصلى، مسند الصحابه الذین ماتوا فى زمن النبى(ص) و بخش مسانید در جمع الجوامع سیوطى و المسند الجامع اختصاص دارد.
جواهر البحار فى الاحادیث الصحیحه القصار(عربى)
الشیخ عبد الله بن عبد القادر التلیدى چاپ اول: بیروت، دو جلد، 1419ق، 974 صفحه، وزیرى، ناشر: دار البشائر الاسلامیه. مؤلف، 1938 حدیث نبوى کوتاه را که از طریق اهل سنت روایت‏شده است، همراه بامعناى واژه‏ها و شرح احادیث، آورده و سپس به تخریج و مصدریابى آنها پرداخته وصحت و سقم آنها را بررسى نموده است. وى در مقدمه کتاب، در باره روش خود در تالیف کتاب، چنین مى‏گوید: این تعداداحادیث از صحیح الجامع الصغیر و زیاداته انتخاب شده و از کتب سنن و صحیح بخارى‏و مسلم نیز بر آنها افزوده شده است.
منتخبى از نهج البلاغه
ترجمه: دکتر سید جعفر شهیدى چاپ اول: تهران، 1377ش، 347 صفحه، وزیرى، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامى. گزیده‏اى است از مجموعه خطبه‏ها، نامه‏ها و حکمت‏هاى کوتاه نهج‏البلاغه، با ترجمه‏اى‏روان و شیوا که در آن، همه‏جا متن عربى در صفحه سمت راست و ترجمه در صفحه سمت‏چپ آمده است. افزون بر ترجمه، آنجا که نیاز به توضیح و شرح لغت و یا بیان مرادو معناى عبارتى بوده است، در کنار صفحه سمت چپ، بدان پرداخته شده است. در مقدمه کتاب، گزارشى کوتاه از شخصیت و زندگى امام على(ع) از ولادت تا شهادت،به قلم مترجم، آمده است هرچند ناشر محترم، هیچ‏گونه فهرستى براى این کتاب،ترتیب نداده است.
الصحیفه العلویه الجامعه لادعیه امیر المؤمنین، الامام على بن ابى طالب(ع) (عربى)
سید محمد باقر موحد ابطحى اصفهانى تحقیق: موسسه الامام المهدى(عج) چاپ اول: قم، 1377ش، 760 صفحه، وزیرى، ناشر: مؤسسه الامام المهدى(عج) حدود سیصد سال پیش، شیخ فقیه، ملا عبد الله بن صالح سماهیجى (م‏1135ق)، دعاهاى‏منسوب به امام على(ع) را با حذف سند، در کتابى به نام الصحیفه العلویه والتحفه‏المرتضویه جمع آورى نموده است. این کتاب که بین اهل فضل مشهور است، حاوى 161 دعا مى‏باشد. مرحوم محدث نورى، مستدرکى براى این کتاب شریف تالیف نموده و نام آن را الصحیفه‏العلویه الثانیه نهاده است. این کتاب نیز در بر گیرنده 111 دعا از ادعیه منسوب به امام على(ع) است. مؤلف محترم الصحیفه العلویه الجامعه در کتاب خویش، هفتصد دعا را نقل کرده است‏که تمامى ادعیه منقول در دو کتاب پیشین را در بردارد. همچنین، اضافاتى نیزبدان افزوده است که در کتب قبل، ذکرى از آنها به میان نیامده است. در بخش پایانى، فهرست کاملى از مطالب و موضوعات کتاب، در 167 صفحه آمده است.
الانصاف فى النص على الائمه الاثنى‏عشر من آل محمد(ص) الاشراف (عربى)
علامه سید هاشم توبلى بحرانى (م 1105ق) مترجم: سید هاشم رسولى محلاتى چاپ اول: تهران 1377ش، 543 صفحه، وزیرى، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامى. این اثر، دربر دارنده بیش از سیصد و بیست‏حدیث در باره دوازده امام معصوم(ع)از اهل بیت پیامبر(ص)، از طریق شیعه و اهل سنت است. احادیث، طبق اسامى راویان و برحسب حروف تهجى، مرتب شده است. مترجم،زندگى‏نامه‏اى از مؤلف را در مقدمه کتاب، ذکر کرده و در پایان کتاب، دوازده‏ایراد و اشکالى را که امکان داشت از طرف مخالفان وارد شود، آورده و پاسخ داده است. همچنین، مصادر تمامى احادیث، در پاورقى ذکر شده است.
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال (عربى-فارسى)
شیخ صدوق(ره) مترجم: ابراهیم محدث بندر ریگى چاپ اول: قم، 1377ش، 672 صفحه، وزیرى، ناشر: انتشارات اخلاق. مترجم محترم، این کتاب را که یکى از کتب ارزشمند حدیثى است، به شیوه امروزین‏ترجمه نموده است. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، همان گونه که از نامش پیداست، دردو بخش تدوین گردیده است. مؤلف در بخش اول، ثواب اعمال نیک و مستحب و در بخش‏دوم، مجازاتى را که در روایات براى اعمال نکوهیده نقل شده است، در کنار هم،جمع آورى نموده است. مترجم در ترجمه خود که در صفحات سمت چپ کتاب آمده است، مطالبى را در بین دوهلال، جهت توضیح متن و سلیس بودن ترجمه، افزوده است. متن عربى کتاب، فاقد اعراب است.
النوادر (عربى)
السید ضیاء الدین ابو الرضا فضل الله بن على الحسنى الراوندى (483-571ق) تحقیق: سعیدرضا على عسکرى چاپ اول: قم، 1377ش، 327ص، وزیرى، ناشر: موسسه فرهنگى دار الحدیث. بیشتر احادیث این کتاب، اخلاقى فقهى است و در یک نگاه اجمالى مى‏توان آنها رادر ابواب زیر، خلاصه کرد: علم، ایمان و کفر، طهارت، صلاه، جهاد، زکاه، صوم، حدود، نکاح و آداب العشره. این کتاب در سال 1370ق، در چاپخانه حیدرى نجف اشرف، در ضمن مجموعه‏اى که مشتمل‏بود بر کتابهاى الغیبه، المسائل الصاغانیه شیخ مفید و موالید الائمه در 55صفحه رقعى و بدون تحقیق و بررسى، به چاپ رسیده است. در تحقیق حاضر، ترجمه‏اى‏جامع از زندگى مؤلف، اساتید و شاگردان، تالیفات و جایگاه علمى مؤلف و نیزسخنان علماى سنى و شیعه در باره وى، آمده است. علاوه بر این، مؤلف به بررسى‏این مطلب پرداخته که آیا کتاب النوادر، همان کتاب الجعفریات یا الاشعثیات است‏یا خیر؟ در بخش تصحیح، کارهاى زیر انجام شده است: 1- مقابله و تصحیح متن کتاب با توجه به نقل احادیث النوادر در بحار الانوار و مستدرک الوسائل و الجعفریات و کتب اربعه و کتابهاى معتبر دیگر; 2- اصلاح رسم الخط کلمات با روش متداول امروزى; 3- جداسازى متن احادیث و شماره‏گذارى آنها; 4- اعراب گذارى به مقدار مورد نیاز و در عبارات مشکل; 5- توضیح معانى عبارات و کلمات مشکل; 6- نوشتن شرحى مختصر از زندگى افرادى که در سلسله سند ابتداى کتاب، نام آنها برده شده است. در بخش استخراج احادیث، به نکات زیر، توجه شده است: 1- استخراج مصادرى که متن احادیث، در آنها وجود داشته است، در جهت تصحیح وتوثیق متن; 2- آوردن مصادر مهم شیعه و سنى در کنار هم، افزون بر مصادر دست دوم وسوم; 3- ذکر بحارالانوار و مستدرک الوسائل در بخش مصادر شیعى، براى آن دسته ازخوانندگانى که جز این دو کتاب را در اختیار ندارند; 4- پس از مصادرى که متن مشابهى از حدیث را در برداشته‏اند، به تناسب قرابت متن‏آنها با النوادر، از کلمات نحوه و راجع استفاده شده است. بخش مستدرکات: در این بخش، 59 حدیث‏به عنوان مستدرک آمده است که در چاپ قبلى‏کتاب وجود نداشته اما مرحوم علامه مجلسى در بحار، آنها را با نام، از النوادرراوندى نقل نموده است. از این مجموعه، دو حدیث آخر، به نقل از مستدرک الوسائل است که در بحار الانوار وجود نداشته است.
براى اتمام و تکمیل کار تحقیق، فهارس زیر، براى کتاب تهیه شده است: فهرست آیات‏فهرست احادیث فهرست اعلام فهرست اماکن، غزوات، وقایع و ایام فهرست طوائف فهرست‏مذاهب فهرست مآخذ و منابع.

تبلیغات