آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

اسرارالتوحید روسی - نخستین ترجمه روسی کتاب اسرارالتوحید ابوسعید ابوالخیر در باکو منتشر شد. این کتاب را "مهدی کاظم اف" استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه باکو در مدت دو سال از زبان فارسی به روسی ترجمه کرده و با حمایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو در 524 صفحه منتشر شده است.
 کاظم اف 55 ساله که سابقه بیش از 35 سال فعالیت دانشگاهی در زمینه زبان و ادبیات فارسی دارد پیش از این کتابهای مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری ، رساله عشق و عقل نجم الدین رازی،تاریخ گزیده حمدالله مستوفی و شیخ اویس اثر قطبی اهری را به زبانهای آذری و روسی ترجمه کرده است.
 دو کتاب فارسی به زبان مالایی - کتاب «ارتداد و آزادی» نوشته سیدحسین هاشمی توسط ناصر دمیاتی و «عقل و وحی» نوشته حسین یوسفیان و احمد شریفی از آثار انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی توسط عمار فوزی به زبان مالایی برگردانده و منتشر شده است.
 کتاب «ارتداد و آزادی » پاسخی به شبهه مسئله ارتداد و توهین به مقدسات و رابطه این دو با حقوق بشر و آزادی بیان، عقیده و آزادی در تغییر مذهب است که از چهار فصل تشکیل شده است. در فصل اول به ارائه تعاریف و مفاهیم مربوط به ارتداد پرداخته شده است. در فصل دوم با عنوان « ارتداد فکری و نظری» یکی از اساسی ترین پرسش ها در زمینه ارتداد مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم به اجرای مجازات ارتداد و توهین به مقدسات اختصاص یافته است. در آخرین فصل نیز به فلسفه ارتداد و توهین به مقدسات پرداخته شده است.
 کتاب «عقل و وحی» نیز در هشت فصل با عنوان های «معنا شناسی عقل و وحی»، «عقل مورد نزاع خردگرایان و خرد ستیزان»، « خردگرایی افراطی دین ستیزانه»، «خردگرایان افراطی مسلمان»، «نص گرایی در میان اهل سنت»، «عقل از دیدگاه اخباریان»، « معرفت وحیانی و شهود صوفیانه» و «عقل در اندیش? اصیل اسلامی» به بازار کتاب عرضه شده و تاکنون چهار بار تجدید چاپ شده است.
 سارتر، فوکو و منطق تاریخی- کتابی با همین عنوان اثر توماس فلاین از سوی انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شد. نویسنده در این کتاب به بررسی دیدگاه های فوکو و سارتر پرداخته و آنها را با یکدیگر مورد مقایسه قرار داده است.
 سارتر و فوکو دو فیلسوف مهم در قرن بیستم به شمار می روند و دیدگاه های آنها برای درک اگزیستانسیالیسم و پساساختارگرایی حائز اهمیت است. این دو مکتب فکری درک متفاوتی از فهم تاریخی دارند. توماس فلاین در این کتاب به بررسی نظریه تاریخ ساتر می پردازد. او در بخش دیگر کتاب به بررسی دیدگاه رقیب فوکو می پردازد که در مقابل دیدگاه سارتر قرار می گیرد.
 اسلام در فرانسه- اثری تحت همین عنوان را فردریک میلر، آگنس وندوم و جان مک بروستر تالیف کرده اند که اخیرا" در 76 صفحه از سوی انتشارات آلفا اسکریپ پابلیشینگ مستقر در جمهوری موریس منتشر شده است.
 این کتاب موضوعاتی را چون اسلام در اروپا، قوانین فرانسه درباب امنیت و نمادهای دینی آشکار در مدارس، فهرستی از کشورها براساس جمعیت مسلمانان آنها، حجاب و حدیث را مورد بررسی قرار داده است.
 تاریخ پنهان ملکه مغول ها ج کتاب جدیدی با عنوان «تاریخ پنهان ملکه مغول ها» از «جک ویترفورد» درباره مغول ها و امپراطور خون ریز آنها چنگیز خان در336 صفحه از سوی انتشارات کراون Crown)) به چاپ رسیده است.
 در این کتاب نویسنده ، بر خلاف نگاه غالب غربی ها که در تمام منابع و نوشته های خود معمولاً تمدن شرق به خصوص مسلمانان را تمدنی معرفی می کنند که ارزش زیادی برای زنان قائل نیستند، بیان می کند که چگونه دختران چنگیز بر سر قدرت با یکدیگر رقابت می کردند.
 ویترفورد که سالها در دانشگاه مک آلیستر ایالت مینسوتای آمریکا کرسی درس انسان شناسی را در اختیار داشته است و سال ها نیز در دانشگاه های مغولستان به تحقیق و مطالعه مشغول بوده ، ادعا می کند که دختران چنگیز خان در قانون گذاری و تصمیم گیری های کشوری دخالت مستقیم داشتند.
 وی با اشاره به این مطلب که در حقیقت دختران چنگیز خان در نبود پدر و شوهران خود عملاً کشور را اداره می کردند، با استناد به تاریخ خونین کشور مغولستان نیز نتیجه ای اخلاقی می گیرد و بیان می کند هرچند چنگیزخان و دامادهایش به کشورهای همسایه حمله می کردند و کاری جز خونریزی بلد نبودند ولی از آن طرف دخترانش به گسترش تجارت در جاده ابریشم کمک فراوانی کردند و حتی در برهه ای از زمان سیستم آموزشی و اقتصادی قوی در این مسیر برقرار کرده بودند و تنها اشتباهات تاریخی و نزاع دختران بر سر قدرت بعد از مرگ چنگیزخان در سال 1227 عاملی برای پاک شدن آنها از حافظه تاریخ جهان شد.
 بر این اساس، نویسنده کتاب با استفاده از نوشته های گوته، پوچینی و چاوسر و نویسنده های دیگر اعتقاد دارد که زنان در شرق نه تنها در امور سیاسی اجتماعی شرکت می کنند بلکه حتی می توانند در سطح مدیریتی جامعه تاثیرگذاری خاصی نیز داشته باشند.
 60 هزار دلار برای هجو شیخ نشین های سعودی - «عبده خال» که به عنوان منتقد جنجالی جامعه محافظه کار سعودی شهرت یافته ، نخستین نویسنده سعودی است که برنده جایزه ?? هزار دلاری بوکر عربی شده و با رمانی به نام «ترمی بشرر» که مترجمان آن را «به بلندی کاخ ها» ترجمه کرده اند، توانسته جایزه امسال بوکر عربی IPAF)) را در میان 113 نویسنده عرب زبان به خود اختصاص دهد.
 «ترمی بشرر» با اشاره به آیات قرآنی جهنم را توصیف می کند که چگونه مال اندوزان را در خود جای می دهد. در حقیقت داستان قدرت و ثروت نامحدود شیخ نشین های سعودی و آدمهای دنیای کاخ نشینی را روایت می کند.
 روزنامه الریاض نوشته است که داوران بوکر عربی «به بلندی کاخ ها» را هجوی دردناک توصیف کرده و نوشته اند: این رمان رابطه میان قدرت و حکومت را در جامعه سنتی عربستان به خوبی زیر ذره بین قرار داده است و طعم واقعیات هولناکی از دنیای کاخ های سلطنتی را به خواننده می چشاند.
 عبده خال نویسنده ای عربستانی است که هم اکنون بعد از شغل تبلیغ آموزه های مذهبی در جده زندگی می کند و کار تدریس زبان ادبیات عرب را در یک مدرسه دولتی این کشور را به عهده گرفته است. او تا به حال چند رمان از جمله «جاودانگی، گل، مرگ از اینجا می گذرد، روزها دیگر پنهان نمی شوند، و پارس سگ» و چند مجموعه داستان منتشر کرده است. گفته می شود که کتاب های عبده خال در عربستان توقیف بوده ، اما در همین حال نسخه های معدودی از آنها به طور غیرمجاز در این کشور پیدا می شود.
 کتاب های «آن سوی بهشت (وراء الفردوس) نوشته منصوره عزالدین، وقتی گرگ ها پیر می شوند (عندما تشیخ الذباب)، امریکا (ربیع جابر)، زنی از تل آویو (السده من تل ابیب) نوشته ربعی المدهون، روزی ابری در کرانه خاوری نوشته محمد منسی قندیل» از دیگر نامزدهای بوکر امسال بودند.
 برگزیده مروری بر چهار اثر برگزیده یازدهمین همایش کتاب سال حوزه
 الولایه الالهیه الاسلامیه او الحکومه الاسلامیه نوشته محمد مومن، مجموعه دو جلدی حدود الشریعه نوشته محمد آصف محسنی، مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی نوشته زهرا اخوان صراف و کتاب نزهه الابصار و محاسن الاثار نوشته ابی الحسن علی بن مهدی الطبری المامطیری با تحقیقی از محمد باقر محمودی عناوین چهار اثر برگزیده یازدهمین همایش کتاب سال حوزه در سال جاری می باشد.
 کتاب الولایه الالهیه الاسلامیه او الحکومه الاسلامیه نوشته محمد مومن که در 552 صفحه به همت دفتر انتشارات جامعه مدرسین منتشر شده ، به بیان ولایت الهی و حکومت اسلامی در زمان حضور معصومین(ع) و در زمان غیبت ایشان می پردازد.
 نویسنده در جلد اول کتاب به تبیین ادله ولایت معصومین از آیات قرآنی و اخبار و روایات می پردازد. اختیارات ولی امرو منابع مالی ولایت و ذکر مصادیق آن در ادامه آمده است. اراضی مفتوحه عنوه، جزیه، غنائم، اسراء اموال مردم که از احتیاجات شان زیاد می آید و از اموری است که به عنوان اموار مسلمین از آنها بحث شده است.
 بحث از وجوب شرعی تاسیس حکومت در زمان غیبت در دو مقام مورد توجه نویسنده کتاب قرار گرفته است؛ اول، امکان تشکیل ولایت اسلامی در زمان غیبت. در اینجا طوائف مختلفی از روایات مورد بحث قرار می گیرد. دوم، صفات ولی امر در زمان غیبت. درفصل دیگر راه های تعیین شخصی که اداره امور امت را تولی کند همچون نصب، قرعه و انتخاب مورد توجه قرار می گیرد. حدود اختیارات ولی فقیه نیز در ادامه آمده است. بحث پایانی اشاره می کند که اموالی که در اختیار ولی معصوم(ع) است در عصر غیبت نیز دراختیار ولی فقیه خواهد بود.
 آیت الله محمد مومن نویسنده کتاب «الولایه الالهیه الاسلامیه او الحکومه الاسلامیه» در سال 1316 در قم متولد شده و تحصیلات حوزوی را تاسطح اجتهاد ادامه داد. تخصص و مطالعات وی در زمینه فقه و اصول است.
 مجموعه دو جلدی حدود الشریعه نوشته محمد آصف محسنی نیز دیگر اثر برگزیده یازدهمین همایش کتاب سال حوزه است که در 820 صفحه به همت بوستان کتاب منتشر شده است.
 کتاب«حدود الشریعه» احکام دینی را در دو قسم محرمات و واجبات با نظم الفبایی و در دو جلد سامان داده است. مولف در بیان احکام به آیات قرآن و احادیث معصومین استناد جسته آنها را به طور خلاصه توضیح داده است.
 این اثر از استناد به روایاتی که سند آنها ضعیف است و دلالت شان وافی به مقصود نیست پرهیز کرده و اگر اینگونه روایات به ندرت استفاده نموده، به ضعف آن نیز تصریح شده است.
 آنچه که خوردن آن حرام است در ذیل حرف«ا» در ماده «اکل» آمده است و اینگونه نیست که هر یک از عناوینی که خوردنشان حرام است در در محل خودشان آمده باشد. چیزهایی که نوشیدنشان حرام است در ذیل حرف«ش» و مواردی که فروش شان حرام است در ذیل حرف«ب» آمده است.
 مرجع نویسنده درمورد روایات، «وسایل الشیعه» شیخ حر عاملی است و از ذکر اصل مصادر همچون کتب اربعه و غیره خودداری شده است. همچنین در ارجاع به این کتاب از ذکر شماره باب و روایت پرهیز و تنها به ذکر شماره مجلد و شماره صفحه بسنده شده است.
 محمد آصف محسنی نویسنده کتاب حدود الشریعه در سال 1314 در قندهار افغانستان دیده به جهان گشود. وی تحصیلات کلاسیک را تا مقطع دیپلم و تحصیلات حوزوی را تا سطح اجتهاد ادامه داده و در زمینه تخصصی فقه واصول به مطالعه و تحقیق پرداخته است. این نویسنده در محضر استادانی چون آیت الله خویی و آیت الله حکیم تلمذ کرده و آثاری چون صراط الحق و مسائل طیبه را به رشته تحریر در آورده است.
 همچنین کتاب مکتب اجتهادی آیت الله برجرودی(ره) نوشته زهرا اخوان صراف که در 424 صفحه و برای نخستین بار در سال 1387 منتشر شده بود، در سال جاری به عنوان یکی از کتاب های برگزیده یازدهمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شده است.
 این اثر با تتبع و تحقیق در عناصر موجود در چهار عرصه اصول، حدیث، رجال و فقه، ونیز تعامل آنها با یکدیگر، شاخصه های مکتب اجتهادی این فقیه بلند مرتبه را در مواردی چون بازگشت به اصول متلقات و مبانی قدما، توجه به فضای صدور اخبار و دقت در آرا و احادیث اهل سنت و دقت در اسناد روایات به منظور رفع ابهام های رجالی و راهی به احراز متون آشکار می کند.
 نویسنده در فصل اول کتاب با بررسی مکتب اصولی آیت الله بروجردی به روش شناسی مباحث اصولی(صوری و محتوایی)، تعامل اصول با سایر علوم، آرای خلاف مشهود و ابتکارات و اختیارات در اصول می پردارد.
 در بررسی مکتب حدیثی وی به اثبات اصل اعتبار سنت پیشوایان معصوم، راه دستیابی به سنت قطعی اعتبار، فقه الحدیث و دو اثر حدیثی آیت الله بروجردی توجه شده است.
 فصل سوم کتاب به مکتب رجالی این فقیه عالی مقام اختصاص دارد و در آن به بیان مبانی و دیدگاه ها و خدمات و ابتکارات در این مکتب اشاره شده است.
 فصل پایانی مبانی و دیدگاه ها و خدمات و ابتکارات در این مکتب اشاره شده است. فصل پایانی کتاب، مکتب فقهی وی را مورد بحث قرار داده و به دو موضوع عناصر دخیل در استنباط فقهی و مراحل ترتیب و ویژگی های استنباط پرداخته است.
 زهرا اخوان صراف در سال 1345 در تهران متولد شد. تحصیلات خود را تامقطع دکتری و سطح خارج حوزه ادامه داد. تخصص و مطالعات وی در زمینه علوم قرآن و حدیث بوده و از کلاس درس اساتیدی همچون سید کاظم حائری، مددی و علی دوست بهره برده است. عالمان شیعه یکی از دیگر از آثار به چاپ رسیده از این نویسنده است.
 از دیگر آثار برگزیده یازدهمین همایش کتاب سال حوزه در سال جاری به کتاب نزهه الابصار و محاسن الاثار نوشته ابی الحسن علی بن مهدی الطبری المامطیری می توان اشاره کرد که با تحقیقی از محمد باقر محمودی در 543 صفحه، برای نخستین بار به کوشش مجمع تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده است.
 کتاب« نزهه الابصار و محاسن الاثار» که توسط فقیه و محدث بزرگ ابوالحسن علی بن مهدی الطبری المامطیری تالیف شده، شامل اخبار مروی از حضرت علی(ع) و نقل سخنان نیکوی وی و برخی از فرزندان ایشان می باشد. برخی از مطالب این اثر عبارت است از احادیثی که به ذکر قضایای تاریخی می پردازد و ارتباطی با فصاحت و بلاغت ندارد؛ احدیثی از پیامبر اکرم(ص)، امام حسن، امام حسین، امام سجاد، امام باقر، امام صادق ونیز مرویاتی از جعفر بن ابی طالب و زید بن علی و ام سلمه و دیگران.
 از امتیازات ویژه این اثر می توان به موارد ذیل اشاره کرد: دوره زندگی مولف که در قرون سوم و چهارم هجری است. او از جانب دانشمندان سنی و شیعه به عنوان محدث، عالم، فقیه، متکلمف امام طبرستان و... مورد مدح و ستایش قرار گرفته است.
 مولف کتاب، تنها به ذکر کلمات، خطبه ها و نامه های حضرت علی(ع) اشاره نکرده؛ بلکه به توصیف سیره ایشان پرداخته و اشعار منسوب به ایشان را نیز نقل و بعضی از احکام دینی مروی از ایشان را ذکر کرده است. بعضی از حوادث تاریخی که در هیچ مصدر دیگری چه نهج البلاغه و چه غیر آن نیامده است.
 اثر حاضر دو حقیقت را به منصه ظهور و بروز می رساند؛ اول اینکه آنچه در نهج البلاغه از خطبه ها و نامه ها و اقوال به حضرت نسبت داده شده صحیح است و دوم اینکه محبت اهل بیت(ع) به طائفه خاصی محدود نیست بلکه متعلق به عموم مسلمانان است.
 محمد باقرمحمودی در سال 1303 در مرودشت شیراز متولد شد و در حوزه تا سطح اجتهاد ادامه تحصیل داد. وی در احیای آثار اهل بیت(ع)، حدیث، اخبار و تاریخ مطالعات تخصصی داشته است. محمودی از محضر استادانی چون آیت الله سید ابوالقاسم خویی، میرزا باقر زنجانی و یوسف خراسانی بهره برده است. از آثار وی می توان به نهج السعاده فی مستدرک نهج البلاغه، عبرات المصطفین و مناقب الامام علی بن ابی طالب اشاره کرد.
 از میان تازه ها
 دیرینه شناسی دانش- نگاه «میشل فوکو» به دانش در کتابی با عنوان «دیرینه شناسی دانش» با ترجمه عبدالقادر سواری توسط انتشارات «گام نو» منتشر شد.
 فوکو در این اثر که یکی از آثار دشوار او به شمار می آید، مبحث دانش را در چارچوب فهم گفتمان ها تحلیل کرده است. بر این اساس، گفتمان ها، شاسنده دانش نظری و انسانی موجود به شمار نمی آیند و به طور کلی بدون تفکیک به حوزه های تجربی و نظری بررسی می شوند.
 فوکو دانش را نظیر رودخانه ای که دارای سرچشمه ای است پیوسته نمی پندارد،بلکه به اعتقاد او چارچوب های گفتمانی، سامان دهنده نگاه محقق در پژوهش های علمی است. بنابراین، گفتمان ها از دیدگاه این اندیشمند، مجموعه ای از عوامل بسیار پیچیده اند که جهان بینی یک دوران را ساخته و در تمامی دوره های زندگی از نوع روزمره آن تا آکادمیک، خود را نشان می دهند.
 پیشرفت علم این کتاب نوشته حجت الاسلام محسن عباس ن دژاد است که همزمان با همایش ملی نقش دین در تاریخ تحولات علم با تیراژ یک هزار نسخه از سوی انتشارات بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه به چاپ رسیده است. این کتاب در چهار فصل به بررسی رشد و انحطاط دانش در دوران های مختلف تاریخی می پردازد و با رویکردی علمی آن را نقد و بررسی می کند.
 نقد و بررسی نظریه عرفی شدن در ایران؛ کتابی با همین عنوان، نوشته صادق گلستانی در 190 صفحه برای نخستین بار از سوی انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.
 این کتاب، پژوهشی در قلمرو جامعه شناسی دین است در قالب نقد و بررسی نظریاتی است که ادعای تعمیم تجربه تاریخی عرفی شدن دین مسیحیت به اسلام و به ویژه قرائت شیعی آن را دارد.
 مفاهیم و نظریه های عرفی شدن، تبیین فضای مفهومی، نظریه های عرفی شدن، تفاوت امر قدسی و امر عرفی، نقد نظریه تجدد و عرفی شدن بخش هایی از این کتاب است.
 اوشو از واقعیت تا خلسه ج این عنوان کتابی است که هادی وکیلی و آزاده مدنی با هدف واکاوی و نقد اندیشه های اوشو آن را به رشته تحریر درآورده و انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را در 2500 نسخه برای نخستین بار منتشر کرده است.
 این کتاب که از سری کتاب های کانون اندیشه جوان است، در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول آن به معرفی زندگی نامه و شالوده فکری اوشو می پردازد. در فصل دوم، الهیات اشو و در فصل سوم دیگر دیدگاه های اشو مورد مطالعه قرار گرفته و در آخرین فصل افکار اشو به نقد کشیده شده است.
 در این کتاب عناوینی چون تناسخ، مراقبه، آزادی، عقل، شریعت، پلورالیسم، لذت گرایی و دین داری که شاکله های اصلی اندیشه های اوشو را تشکیل می دهد، در بوته نقد و بررسی قرار گرفته است.
 نویسنده به این نکته رسیده که در عبادت مورد توصیه اشو، خدا نقش چندانی ندارد. در نگاه اوشو آنچه عبادت را سودمند یا بی فایده می سازد، حالات انسانی و توان روانی اوست. خدا در آموزه های عبادی اوشو در موقعیت انفعال قرار دارد؛ در نگاه او پیش از آنکه خدا به یاری انسان آید، شادی درون خود افراد سبب این امر می شود.
 اشو به مخاطبان خود توصیه می کند از هرگونه چارچوب، اعم از چارچوب های شرعی، عرفی، اخلاقی، اجتماعی و ذهنی، کناره بگیرند و به هیچ حد و مرزی تن ندهند؛ چرا که همه این چارچوب ها در حکم زندان هایی هستند که ما را در خود اسیر می کنند. به همین دلیل او قدیسان را بزرگ ترین بردگان روی زمین می داند.
 دینداری اوشو کاملاً منطبق با اهداف سکولاریستی است. در دینی که اوشو معرفی می کند احکام، دستورات، آیین ها و کتب مقدس جایی ندارد. دین او دینی کاملاً فردی و خصوصی است که هیچ برنامه ای برای ساحات مختلف زندگی انسان ندارد. اصرار اوشو برای منفی جلوه دادن نهادهای دینی از این روست.
 مجموعه دو جلدی در پرتو وحی؛ کتاب در پرتو وحی دربردارنده درس ها و مقالاتی از آیت الله موسوی اردبیلی توسط حجت الاسلام سید عباس موسویان تدوین و از سوی انتشارات دانشگاه مفید قم به چاپ رسید.
 در این دو کتاب که جلد اول آن به سه بخش تاریخ قرآن،علوم قرآن و معارف قرآن و جلد دوم آن به تفسیر اختصاص دارد، مجموعه ای از مقالات آیت الله اردبیلی در سال های قبل از انقلاب در نشریه مکتب اسلام و در سال های پیش در نشریه نامه مفید و نیز بحث های تفسیری ایشان در ماه رمضان جمع آوری شده است.
 ساختار معنایی مثنوی- دفتر اول از " ساختار معنایی مثنوی معنوی" به قلم سیدسلمان صفوی، ترجمه مهوش السادات علوی و مقدمه پروفسور سیدحسن نصر در 2000 نسخه و با بهای 5900 تومان ازسوی نشر میراث مکتوب منتشر شد. این کتاب شامل چهار بخش اصلی و زیرمجموعه های فرعی است.
 آن گونه که در درآمد کتاب آمده است، موضوع اصلی کتاب حاضر، بررسی ساختار روایی و موضوعی دفتر اول مثنوی معنوی اثر ماندگار مولانا جلال الدین محمد بلخی است. به نظر محققان شرقی و غربی، سرایش مثنوی بدون هدف از پیش تعیین شده و بالطبع فاقد طرح و ساختار است؛ لیکن از آن رو که مولانا به عنوان شاعری توانا و خلاق، قادر به هرگونه تاثیرگذاری بر افکار و اندیشه های دیگران بوده، بعید است اثری ناقص آفریده باشد. همچنین تاکید دایمی او مبنی بر اینکه جهان ظاهری، جهان واقعی نیست؛ دلیلی قاطع بر ضرورت بررسی ساختار مثنوی و اجماع محققان درمورد بی هدفی و فقدان ساختار ظاهری آن است.
 مولانا هر دفتر را به بخش هایی با تعداد ابیات متفاوت تقسیم نموده و به هر بخش، عنوانی اختصاص داده است. در این کتاب، ساختار دفتر اول مثنوی مورد بررسی دقیق قرار می گیرد؛ به این ترتیب که با تجزیه و تحلیل هر بخش و تعیین روایی یا موضوعی بودن آن، بخش های مرتبط با یکدیگر جهت ایجاد واحدهای بزرگ تر به نام گفتمان Discourse)) مشخص می گردد. دفتر اول مثنوی شامل دوازده گفتمان بلند است که عنصر روایی در آن بسیار قوی است. پس از مشخص نمودن این واحدهای بزرگ تر، رابطه میان بخش های یک گفتمان و ارتباط موضوعی آنها با یکدیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و در نهایت به کشف مهم این تحقیق می انجامد.
 مولانا، پیام جاودانی خویش مبنی بر وجود یک جهان معنوی باطنی بسیار زیبا و باشکوه واحد، ماورای جهان تجربی حواس را، با ترکیبی ظاهرا نامنسجم، در ساختار شاهکار بی نظیر خویش،مثنوی معنوی، به جلوه درآورده است. از این رو مثنوی نه تنها فاقد طرح و ساختار نیست، بلکه به طرزی دقیق طراحی و سازماندهی شده و ساختار دوگانه متوالی و کل نگر را با پیام کلی اثر درهم آمیخته است.
 جرایم حکومت علیه مخالفان و شهروندان - کتاب «تحولات جرم سیاسی» تالیف جفری ایان راس با ترجمه دکتر حسین غلامی، در 239 صفحه و با قیمت 25 هزار ریال توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) منتشر شد.
 این کتاب که به عنوان منبع کمکی درس «حقوق جزای اختصاصی» به ارزش 2 واحد برای دانشجویان رشته حقوق، در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ترجمه شده است، مشتمل بر 12 فصل است که بعد از مقدمه و تبیین چیستی جرم سیاسی، تبیین نظری جرم سیاسی و جرایم سیاسی مخالفان در فصل های دوم و سوم به چشم می خورد. فصل چهارم و پنجم به بررسی جرایم سیاسی غیر خشونت بار و خشونت بار مخالفان می پردازد و موضوع فصل ششم جرایم حکومت است. «فساد سیاسی، نظارت غیرقانونی داخلی، نقض حقوق بشر و خشونت حکومتی عناوین فصل های هفتم تا دهم است. جرایم حکومت - شرکت ها و کنترل جرایم مخالفان و حکومت نیز در فصل های یازدهم و دوازدهم بررسی شده است.
 بررسی تاریخی اسلام و برده داری: کتاب بررسی تاریخی اسلام و برده داری باتکیه بر سیره معصومان نوشته عبدالرضا عرب ابوزید آبادی در 350 صفحه برای نخستین بار در سال جاری به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.
 نویسنده در این اثر با طرح سوالاتی به تشریح برده داری در قبل و بعد از اسلام و اقدامات پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) در راه مبارزه با این معضل می پردازد.
 پیشینه بردگی در جهان، مباحث نظری درباره بردگی در اسلام، بردگی در آستانه ظهور در جزیره العرب، بردگی در عصر نبوی، رفتار معصومان با بردگان و وضعیت بردگان در عصر خلفا و عصر امویان بخش هایی از این کتاب است.
 اخلاق تجارت :کتابی با همین عنوان نوشته جواد ایروانی در 108 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه برای نخستین بار در سال جاری، به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.
 این کتاب، دهمین اثر از سری کتاب های فرهنگ و روابط اجتماعی در آموزه های دینی است که به بررسی آموزه های اخلاقی اسلام در زمینه داد و ستد، و تبیین کارکردهای اقتصادی و شیوه های نهادینه کردن آنها در فرهنگ عمومی می پردازد. مفهوم شناسی اخلاق و تجارت، پیوند اخلاق با اقتصاد، جایگاه تجارت در اقتصاد اسلامی، اداب و اخلاق داد و ستد، آداب هنگام تجارت، آداب پس از تجارت، کارکردهای اقتصادی اخلاق و شیوه های و راهکارهای نهادینه سازی اخلاق و داد و ستد از مهم ترین موضوعات این کتاب به شمار می آید.
 اورنگ و سرگذشت هنر اسلامی - کتاب های «اورنگ» و «سرگذشت هنر اسلامی»، مجموعه مقالاتی در باب مبانی نظری هنر و تمدن اسلامی نوشته دکتر حسن بلخاری از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شد.
 «اورنگ»، شامل مجموعه مقالاتی در گستره حکمت، اندیشه و زیبایی های نظری هنر است که سعی می کند بخشی از این انس و ارتباط را در تمدن ایرانی اسلامی شرح دهد.
 سرگذشت هنر در تمدن اسلامی نیز سرگذشت هنر در تمدن اسلامی است که در سه فصل با عناوین «سرگذشت موسیقی در تمدن اسلامی»، «سرگذشت معماری در تمدن اسلامی» و «مبانی عرفانی هنر اسلامی » به چاپ رسیده است.
 لهوف با ترجمه جدید: کتاب لهوف تالیف سید بن طاووس با ترجمه فرج الله الهی در 264 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه برای نخستین بار در در سال جاری به همت انتشارات سلسله منتشر شد.
 این اثر با تطبیق دادن سه نسخه گوناگون بدست آمده و از ویژگی های آن توضیح اصلاحات و اعلام متن و ضمیمه نامه فرجام قاتلان امام حسین(ع) می باشد.
 در این کتاب پس از آنکه مختصری از زندگی نامه سید بن طاووس آورده شده و مقدمه ای که بر کتاب لهوف نوشته شده درسه بخش کلی پیش از شهادت، شهادت و پس از شهادت گنجانده شده است. در انتها نیز فرجام قاتلان امام حسین(ع) آورده شده است.
 خبر و نظر
 آمار جدید کتابخوانی: دو دقیقه در شبانه روز - رییس سازمان کتابخانه و اسناد ملی ایران، سرانه کتابخوانی در کشور را دو دقیقه در شبانه روز اعلام کرده و در حاشیه همایش سراسری مسوولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مشهد گفته است: در صورتی که مطالعه کتاب های درسی را هم در نظر بگیریم، سرانه مطالعه در ایران به حدود شش دقیقه در شبانه روز می رسد. وی چنین سرانه ای را برای ملتی که بیش از ? ??درصد جمعیت آن با سواد هستند،بسیار تاسف بار خوانده است.
 پیش از این معاون فرهنگی وزیر ارشاد در واکنشی به ارائه آمار و ارقام از کتابخوانی گفته بود این آمارهای بی اساس، تحقیر ملت با فرهنگ ایران است و سرانه مطالعه زیاد قابل بررسی و نتیجه دقیق نیست.
 درگذشت بزرگ ترین کلکسیونر کتاب های نایاب جهان- «جوس میندلین» میلیونر یهودی صاحب بزرگترین مجموعه کتاب های نایاب و همچنین بزرگترین کتابخانه خصوصی جهان با بیش از 38 هزار عنوان کتاب نایاب در سن 95 سالگی در ریودوژانیروی برزیل درگذشت.
 وی یکی از اعضای آکادمی ادبیات برزیل بود که در کنار تجارت از 13 سالگی به جمع آوری کتاب های نایاب اهتمام ورزید. میندلین در سال 2006 نیمی از کتابهای خود را به دانشگاه سائوپائولو برای استفاده دانشجویان اهدا کرد که به همین خاطر ساختمانی جداگانه با نام موسسه میندلین در دانشگاه برای نگهداری این کتاب ها ساخته شد.
 انتشار کتاب های دانشگاهی سوریه در ایران - رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها اعلام کرده است که تمام کتابهای مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاههای سوریه توسط"سمت" منتشر خواهد شد.
 به گفته احمد احمدی ، تعداد هشت جلد این کتاب ها آماده شده و تا پایان فروردین ماه سال جدید،تعداد 23 تا 24 واحد درسی آنها را پوشش می دهد و در مورد تنظیم محتوای این کتابها که در ایران نوشته شده است فردی به نمایندگی ایران در سوریه بازبینی کتاب ها را انجام می دهد تا از نظر محتوا با فرهنگ مردم سوریه مطابقت داشته باشد.
 در دانشگاههای سوریه زبانهای عبری، ترکی، فارسی و یکی از زبانهای اروپای شرقی به صورت اختیاری ارائه می شود که دانشجویان عمدتا زبان فارسی را انتخاب می کنند و در این راستا هزینه انتشار کتابهای فارسی را "سمت" متقبل شده و به صورت رایگان به این دانشگاهها ارسال می کند تا آنها کتابها را منتشر و استفاده کنند.
 ریشه های دین گریزی برای چهارمین بار- کتاب «عوامل و ریشه های دین گریزی از منظر قرآن و حدیث» نوشته علی شکوهی به چاپ چهارم رسید. نویسنده این اثر در پیشگفتار کتاب، ذکر چند نکته را ضروری شمرده، می نویسد: «طرح عنوان دین گریزی در ارتباط با بحث آسیب شناسی دینی است. از نظر اسلام، انسان ها فطرت دینی دارند و گریزان بودن از دین، جریانی برخلاف فطرت و طبیعت است و از این رو باید به واکاوی علت ها و ریشه هایی پرداخت که موجب این جریانند. اعتقاد به خدا و گرایش به دین، نشانه سلامتی آدمی و گریز و ستیز با آن، به منزله بیماری است. اگر بنگریم فردی یا گروهی سلامت و شادابند، آن را نشانه انتخاب درست و حرکت در جریان طبیعی نظام خلقت می دانیم؛ اما اگر ببینیم فردی بیمار است، از علت آن می پرسیم و این پرسشی به جا و صحیح است؛ زیرا بیماری برخلاف جریان اصلی و طبیعت است. بنابراین، گرایش دینی نیاز به علت جویی ندارد؛ چون براساس فطرت است؛ بلکه باید به دنبال این بود که چرا بشر به بی دینی گرایش می یابد.
 نویسنده از این منظر،عوامل دین گریزی را به دو بخش کلی تقسیم می کند: عواملی که مانع روی آوردن انسان به دین و امور معنوی می گردد و او را از نزدیک شدن به دین داری باز می دارد وامور معنوی که موجب تضعیف، تردید، دل زدگی و ناپایبندی انسان به باورها و ارزش های معنوی است و او را از دین، مذهب و ارزش های معنوی دور می کند .
 بازهم دو چشم ناتمام - چاپ پنجم کتاب «دو چشم ناتمام» در شمارگان 2000 نسخه، 68 صفحه و بهای 18000 ریال راهی بازار نشر شد. این اثر، سومین کتاب از مجموعه کتب «قهرمانان کوچک کربلا» است که در قالبی ادبی داستانی و با استناد به منابع معتبر تاریخی به ترسیم بخشی از واقعه عظیم عاشورا می پردازد.
 مجموعه «قهرمانان کوچک کربلا» به معرفی شخصیت های کوچک حادثه کربلا از جمله امام باقر(ع)، قاسم بن حسن، عبدالله بن حسن، طفلان مسلم، علی اصغر و رقیه(علیهم السلام) اختصاص دارد و با بیانی عاطفی، تصویرهایی از آن واقعه بزرگ را به گونه ای ملموس در برابر مخاطبان نوجوان خود تبیین می کند. در این اثر به طور اختصاصی به تبیین زندگی و نحوه شهادت دو جگرگوشه سبط اکبر، یعنی حضرت قاسم و عبدالله بن حسن مجتبی(ع) در قالب پنج تماشا، اشاره شده است.

تبلیغات