آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

 

فلسطین نام سرزمینى با وسعتى معال 27000 کیلومتر مربع (1) است که در خاورمیانه و شرق دریاى مدیترانه قرار دارد . این کشور حلقه اتصال سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا است و قلب جهان عرب نام گرفته است . هجوم یهودى‏هاى مهاجر به این کشور و تاسیس دولت‏یهود و رژیم صهیونیستى، با نام جعلى اسرئیل، عملا فلسطین از جهان اسلام جدا شده و غاصبانه در اختیار یهودى‏هاى صهیونیست قرار گرفت .

در این مقاله سعى شده است، به سؤالاتى چون «زمینه‏هاى تشکیل دولت‏یهود چه بوده است؟ چه راه حل‏هایى در قضیه بحران فلسطین تاکنون ارایه شده است؟ ریشه‏هاى ظهور انتفاضه چیست؟ و سرانجام اینکه چه رابطه‏اى میان فلسطین و جمهورى اسلامى ایران وجود دارد؟» پاسخ داده مى‏شود:

الف . زمینه‏هاى شکل‏گیرى دولت‏یهود
1 . نقش تئودور هرتزل
در سال 1895 م در پاریس، کتابى به نام «دولت‏یهود» ، توسط تئودور هرتزل (1904 - 1860 م) که اهل بوداپست مجارستان و خبرنگار بوده است، به انتشار رسید، دو سال بعد طرح تشکیل دولت‏یهود در سال 1897 م در اولین کنگره صهیونیست‏ها در شهر بازل سوئیس مورد تاکید قرار گرفت . (2) اینکه در کجا باید دولت‏یهود را تاسیس کرد و سرزمین موعود یهودى‏ها را تحقق بخشید، مناطقى چون آرژانتین، اوگاندا در آفریقا و طرابلس در لیبى مد نظر یهودى‏ها قرار گرفت که بنا به دلایلى رد شد و سرانجام فلسطین، به عنوان وطن ملى یهود مورد توافق یهودى‏هاى صهیونیست و نظام سلطه جهانى، به سرکردگى انگلیس قرار گرفت . یهودى‏ها فلسطین را به دلایل زیر برگزیدند:

- صهیونیست‏ها مى‏گویند، یکى از بزرگ‏ترین عبادتگاه‏هاى یهودیان، یعنى معبدى که متعلق به هیکل حضرت سلیمان است، در بیت المقدس قرار دارد .

- به لحاظ تاریخى آنها معتقدند که این سرزمین وابسته به قوم یهود بوده که اقوام خارجى آنها را از آنجا اخراج کرده‏اند، ولى منابع تاریخى تاکید دارد که مسجد الاقصى، همچون کعبه، از آغاز خلقت مکان مقدس بوده، به تدبیر و الهام الهى ساخته شده و در زمان حضرت داود (ع) و فرزندش حضرت سلیمان (ع) تجدید بنا شده است . بنابراین، اصلا وجود هیکل حضرت سلیمان در زیر مسجد الاقصى توطئه‏اى بیش نیست که از طرف صهیونیست‏ها، براى ویرانى مسجد الاقصى از طریق حفارى‏ها و ایجاد تونلى در زیر آن مطرح شده است . (3)

از طرفى تا آنجا که تاریخ به یاد دارد، در سرزمین فلسطین 3500 سال پیش از میلاد، اقوام سامى از قلب حجاز به سوى مصر، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین کوچ نموده و اقوامى چون اعراب کنعانى در فلسطین سکنى گزیدند و حدود دو قرن قبل از میلاد، دولتى تحت عنوان کنعانیه را در آنجا تاسیس نمودند . در سال 1225 ق م، قوم بنى اسرائیل، به همراه حضرت موسى در فلسطین سکونت کردند . حدود هزار سال پیش از میلاد، اقوامى به نام فلسطینى که از دریاى اژه آمده بودند، به این ناحیه راه یافته و جاى کنعانیان را گرفتند . بعدها حضرت داود و سلیمان پیامبر، دولت‏هایى در این سرزمین به وجود آوردند . فلسطین در طول سالیان دراز و در جنگ‏هاى حادث شده بین قدرت‏هاى دنیا، دست‏به دست مى‏شد تا اینکه در زمان خلیفه دوم، یعنى عمر به دست نیروهاى اسلام افتاد . (4)

2 . مهاجرت یهودیان به فلسطین
یهودى‏هاى مستقر در فلسطین در سال‏هاى 71 - 1170م، تنها 1440 نفر و در آغاز قرن 19 به 8000 نفر و در سال 1880م، حدود 20000 نفر و در سال 1918م، این رقم به 56000 نفر رسید . مهاجرت یهودیان، پس از اعلامیه بالفور (1917م) شدت گرفت . در بین جنگ جهانى اول و دوم که فلسطین تحت قیمومیت دولت انگلیس در آمد، انگلیسى‏ها در فروش اموال متعلق به دولت قیمومیت‏به یهودیان سرمایه دار هیچ گونه دریغى نداشتند . یهودى‏هاى مهاجر در فلسطین هر لحظه بیشتر و بیشتر مى‏شوند، تا اینکه در سال 1947 م تعداد آنها به 629000 نفر و در سال 1948 م، پس از تشکیل دولت‏یهود به 760000 نفر رسید . شش ماه از تاسیس ولت‏یهود نگذشته بود که تعداد یهودى‏هاى مهاجر به فلسطین را 101828 نفر ذکر کردند . (5)

3 . مساعدت انگلیس در تشکیل دولت‏یهود
سومین عامل در شکل‏گیرى دولت‏یهود، خیانت دولت انگلیس است، با باز گشایى کانال سوئز در نیمه دوم قرن 19 و اشغال مصر توسط انگلیس، و دعوت انگلیس از آمریکا براى حضور در جنگ جهانى اول علیه آلمان، انگلیس‏ها به صهیونیست‏ها قول مساعد دادند که وعده‏هاى خود به صهیونیست‏ها را براى تاسیس کشور مستقل صهیونیستى به انجام برسانند .

بالفور وزیر خارجه وقت انگلیس در نامه روتشیلد] ] Rothschild صهیونیست فرانسوى که در خواست کرد، پس از پایان جنگ جهانى اول، انگلیس بپذیرد که فلسطین وطن ملى یهود باشد و در جهت تاسیس دولت‏یهود در فلسطین از هیچ تلاشى فروگذار نکند، در دوم نوامبر 1917 م با صدور اعلامیه‏اى پذیرفت و اعلام داشت، دولت‏بریتانیا مساعدت خود را در اجراى اهداف فوق به نحو احسن عمل خواهد کرد . (6)

نیروهاى نظامى انگلیس، 27 روز پس از اعلامیه بالفور، وارد بیت المقدس شدند و در کنفرانس «سان‏رمو» قیمومیت انگلیس بر فلسطین به رسمیت‏شناخته شد . در 30 ژوئن 1920 سر هربرت سامویل، یهودى انگلیسى از سوى دولت انگلیس با سمت کمیسر عالى، وارد فلسطین شد تا یک حکومت غیر نظامى بر فلسطین را سازمان دهد . او در فلسطین اشغالى اعلام داشت، بر اساس تصمیم متفقین و قدرت‏هاى وابسته، زمینه مناسب براى تشکیل وطن یهودى در فلسطین فراهم خواهد شد .

4 . کشتار فلسطینى‏ها توسط مهاجرین یهود
پس از ورود یهودى‏هاى صهیونیست‏به فلسطین، گروه‏هاى مسلح صهیونیست‏ها دست‏به کشتار وسیع مردم مسلمان زدند . نمونه این کشتار را در الحصاص 1947 م و دیر یاسین در 9/4/1948 که به مثله شدن زنان باردار ختم شد، مى‏توان نام برد .

5 . طرح تقسیم فلسطین توسط سازمان ملل
انگلیس که در جامعه ملل، در 24 ژوئن 1924 سند قیمومیت‏خود بر فلسطین را به تصویب رساند، در سال 1947 به سازمان ملل متحد اعلام داشت که دوران قیمومیتش بر فلسطین به اتمام رسید و در خواست راه حل کرده بود . سازمان ملل هیاتى 11 نفره از کشورهاى استرالیا، کانادا، چک و اسلواکى، گواتمالا، هند، ایران، هلند، پرو، سوئد، اروگوئه و یوگسلاوى را براى طرح تقسیم فلسطین به این کشور فرستاد . در نهایت طرح تقسیم فلسطین با 7 راى موافق از 11 راى، به سازمان ملل ارائه و در 29 نوامبر 1948 با فشار شدید آمریکا و همکارى شوروى سابق، طرح تقسیم فلسطین به تصویب سازمان ملل رسید . قرار شد 45 درصد به فلسطین و 55 درصد به یهودیان داده شود . بیت المقدس به نام منطقه حایل (شهر بین المللى) تحت نظارت بین الملل قرار گرفت .

تشکیل دولت‏یهود
در 15 مه 1948، با خروج نیروهاى انگلیسى از فلسطین و قبول طرح تقسیم فلسطین توسط سازمان ملل، بن گورین تاسیس دولت‏یهود در فلسطین را اعلام کرد . دولت امریکا پس از 5 تا 9 دقیقه، تشکیل دولت‏یهود را برسمیت‏شناخت و سیل کمک‏هاى نظامى، اقتصادى این کشور به فلسطین اشغالى سرازیر شد . گواتمالا دومین کشور و شوروى سابق سومین کشورى بودند که رژیم صهیونیستى اسرائیل را به رسمیت‏شناختند و بدین صورت بود که غده‏اى سرطان در قلب جهان اسلام شکل گرفت .

ب . راه حل‏هاى بحران فلسطین
از همان ابتداى صدور اعلامیه بالفور در سال 1917م، مبارزات مردم فلسطینى آغاز شد و در سال 1920 در بیت المقدس، اولین شورش مسلمین و مسیحیان علیه یهودى‏هاى مهاجر، در مراسم «موسم النبى‏» شکل گرفت . از آن زمان به بعد راه حل‏هاى نظامى و سیاسى متعددى در قضیه فلسطین به اجرا گذاشته شد که در ذیل به توضیح آنها مى‏پردازیم:

راه حل‏هاى نظامى
1 . قیام شیخ عزالدین قسام (1935 م) ; شیخ عزالدین قسام اهل سوریه، تحصیل کرده الازهر و شاگرد شیخ محمد عبده بود . او در سوریه به علت قیام علیه استعمار فرانسه، توسط نظامیان فرانسوى غیابا به اعدام محکوم شد .

با اعلام این خبر، شیخ به شهر حیفا در فلسطین رفت و در آنجا به آموزش اسلامى و سازماندهى مردم پرداخت و با تشکیل گروه‏هاى کوچک علیه استعمار انگلیس در فلسطین، دست‏به قیام زد و در نهایت‏با محاصره کوه «یعبد» توسط نظامیان انگلیس و پس از نبرد سخت میان نیروهاى قسام و انگلیس، سرانجام او و یارانش به شهادت رسیدند . (7)

قیام شیخ، اولین حرکت نظامى‏اى بود که توسط اسلام‏گرایان صورت گرفت و از مسجد استقلال در حیفا آغاز و پس از آن به مناطق جنین، طولکرم و نابلس گسترش یافت .

2 . عملیات‏هاى نظامى توسط ارتش‏هاى آزاد یبخش عربى; کشورهاى عربى و در راس آنها مصر و سوریه، به صورت رسمى چهار بار، در سالهاى 1948، 1967، 1973 میلادى، با رژیم صهیونیستى وارد جنگ شدند . در این جنگ‏ها تنها در سال 1973 م به طور ناقص موفقیتى کسب کردند و در بقیه جنگ‏ها، نه تنها شکست را متحمل شدند، بلکه مناطقى از خاک خود را از دست دادند . در ذیل به بررسى سه جنگ فوق مى‏پردازیم:

- جنگ اول 1948 م; یک روز پس از تاسیس رژیم صهیونیستى، یعنى در 16 مه 1948م، ارتش‏هاى عربى از مصر، اردن، سوریه، عراق، لبنان ، یمن و قوایى از عربستان وارد فلسطین شدند . چیزى نمانده بود که تل آویو به تصرف نظامیان عرب در بیاید که پس از 8 ماه نبرد سخت میان یهودیان صهیونیست و سربازان عرب، سرانجام با پادرمیانى سازمان ملل، جنگ خاتمه یافت . صهیونیست‏ها از اعلام آتش بس توسط سازمان ملل نهایت‏بهره را بردند و با شروع عملیات علیه ارتش‏هاى عرب، خاک خود در فلسطین را به 77 درصد افزایش دادند . (8)

- جنگ دوم 1967 م; در ماه مه 1967 م، وقتى جمال عبدالناصر رییس جمهور مصر، سوریه را از احتمال حمله صهیونیست‏ها به این کشور آگاه کرد، ارتش‏هاى مصر، سوریه، اردن، عراق و کویت‏به حال آماده باش در آمدند . شوروى سابق و امریکا تصمیم گرفتند، جلوى جنگ را بگیرند و به همین خاطر سفیر شوروى سابق در مصر، شبانه ناصر را از خواب بیدار و او را از بروز جنگ منع مى‏کند . ناصر وقتى از شروع جنگ منصرف مى‏شود، (9) نیروى هوایى رژیم صهیونیستى عملیات را آغاز و فرودگاه‏هاى مصر، سوریه، اردن و عراق را به شدت بمباران مى‏کنند . با ورود نیروى زمینى صهیونیست‏ها به جنگ، طى مدت 6 روز، صحراى سینا، کرانه باخترى رود اردن، بلندى‏هاى جولان، نوار غزه و بیت المقدس که شهر بین المللى اعلام شده بود به تصرف رژیم صهیونیستى در مى‏آید . این جنگ به جنگ 6 روزه معروف است .

- جنگ سوم 1973 م; در اکتبر سال 1973 م اعراب براى جبران شکست‏هاى گذشته خود به رهبرى سادات از مصر و حافظ اسد از سوریه، عملیات غافلگیرانه‏اى را علیه رژیم صهیونیستى آغاز کردند . این جنگ که در ماه رمضان اتفاق افتاد و به جنگ رمضان معروف است، در همان ساعات اولیه حمله ارتش‏هاى عرب، شکست‏سختى را نصیب رژیم صهیونیستى کرده بود، ولى با ایجاد پل هوایى آمریکا و کمک بى شمار آن به رژیم صهیونیستى، سرانجام عملیات اعراب متوقف و رژیم صهیونیستى توانست، از مرگ حتمى نجات پیدا کند و بدین سان امیدوارى از ارتش‏هاى عربى به یاس تبدیل شد .

3 . تشکیل سازمان‏هاى مسلح فلسطینى
در گیرودار جنگ ارتش‏هاى عرب علیه رژیم صهیونیستى بود که برخى از فلسطینى‏ها تصمیم گرفتند، دست‏به تاسیس سازمان‏هاى مسلح بزنند، تا از این طریق، ناکامى ارتش‏هاى عربى را جبران کرده، شاید به نتیجه برسند و سرزمین خود را از چنگال اشغالگران آزاد سازند . اعم این سازمان‏ها عبارت بودند از:

- الفتح (سازمان سپتامبر سیاه) ; این سازمان توسط تبعیدیان فلسطینى در کویت، در سال 1950 م تشکیل شد که رهبرى آن را یاسر عرفات به عهده گرفت .

- الصاعقه; این سازمان در سال 1966 م توسط حزب بعث‏سوریه تشکیل شد که رهبرى آن در دست «ظهیر محسن‏» بوده است . سازمان مذکور به شدت طرفدار مواضع سورى‏ها به شمار مى‏آمد .

- جبهه دمکراتیک آزادیبخش فلسطین; این سازمان طرفدار تفکر مارکسیستى و رهبرى آن را «نایف حواتمه‏» و «عمر ادیب‏» عهده دار بودند . جبهه مذکور به انقلاب طبقه کارگر اعتقاد داشت .

- جبهه خلق براى آزادى فلسطین; رهبرى این جبهه را (جرج حبش) عهده دار بود و تحت تاثیر ایدئولوژى مارکسیستى شکل گرفتند . از جمله کارهاى آنها هواپیماربایى بوده است .

- جبهه خلق آزادیبخش فلسطین (فرماندهى کل) ; رهبرى این جبهه در دست «احمد جبریل‏» است; این گروه سخت تحت تاثیر سورى‏ها است .

- جبهه آزادیبخش فلسطین; این گروه از جبهه خلق براى آزادى فلسطین (فرماندهى کل) منشعب شده بودند و از رهبران آن مى‏توان «طلعت توفیق‏» و «محمد العباس‏» را نام برد .

- جبهه آزادیبخش عربى; این جبهه توسط عراق آموزش داده شد و سلاح‏هاى خود را از عراق مى‏گرفتند; رهبرى آن در دست «عبدالرحیم احمد» و «ابواسماعیل‏» بود .

- جبهه مبارزات خلقى; این گروه از طرفداران چندانى برخوردار نبود . رهبرى آن را «دکتر سمیر قو شاه‏» به عهده داشت .

- سازمان ژوئن سیاه; رهبرى این سازمان را «خلیل البنا» به عهده داشت . سازمان ژوئن سیاه از سازمان الفتح جدا شدند و سبت‏به سیاست‏هاى میانه‏روى الفتح اعتراض داشتند .

راه حل‏هاى سیاسى
تاکنون راه حل‏هایى از جانب سران دول عرب و نظام بین الملل براى حل بحران فلسطین ارائه شده است که در ذیل به بررسى آنها مى‏پردازیم:

1 . طرح صلح دول عربى
- قرار داد کمپ دیوید; انور سادات رییس جمهورى مصر که در جنگ 1973 م علیه رژیم صهیونیستى فرماندهى جنگ را عهده دار بود، بعدها با فشار آمریکا، در مقابل خواسته‏هاى صهیونیستى تسلیم شد . انور سادات در بهمن 1356 ه . ش (نوامبر 1977م) به اسرائیل سفر کرد و گفت‏وگوهاى صلح را با رژیم صهیونیستى آغاز کرد . (10) این سفر نتیجه چندانى نداشت . در ادامه مذاکرات فوق به دعوت کارتر، سادات رئیس جمهور مصر و بگین سرکرده رژیم صهیونیستى، در کمپ دیوید آمریکا، گفتگوها را ادامه دادند . سرانجام با پادرمیانى امریکا میان مصر و اسرائیل، توافق‏نامه صلح در 16 شهریور 1356 ه . ش (7 سپتامبر 1978 م) به امضاى طرفین رسید . مهم‏ترین مفاد قرار داد عبارت بود از صلح مصر و اسرائیل، یعنى پذیرش اسرئیل توسط مصر و تخلیه سینا توسط اسرائیل و استرداد آن به مصر و خود مختارى فلسطینى‏ها در نوارغزه و کرانه غربى رود اردن . (11)

انعقاد این موافقت نامه، انزواى کشور مصر در دنیاى عرب را در پى داشت و بدین ترتیب قوى‏ترین کشور در خط مقدم جنگ با صهیونیست‏ها از جرگه مخالفان رژیم صهیونیستى خارج شد و این اولین حرکت مصیبت‏بار در روند سازش میان اعراب و اسرائیل بشمار مى‏آید .

- طرح فهد; در آبان سال 1360 ه . ش (اوت 1981 م) فهد که ولیعهد عربستان سعودى به حساب مى‏آمد، طرح 8 ماده‏اى را هت‏حل بحران فلسطین ارائه داد که از بندهاى زیر برخوردار بود:

1 . عقب نشینى اسرائیل از اراضى اشغالى سال 1967 م .

2 . از میان بردن آبادى‏هاى یهودى نشین در مناطق اشغالى 1967 م .

3 . تضمین آزادى مراسم مذهبى در اماکن مقدسه براى پیروان تمام مذاهب .

4 . جبران زیان مالى آن دسته از فلسطینى‏ها که خواستار بازگشت نیستند .

5 . کنترل سازمان ملل بر ساحل غربى و نوارغزه پس از انتقال نیروهاى رژیم صهیونیستى .

6 . تاسیس دولت فلسطینى در ساحل غربى رود اردن و نوارغزه .

7 . شناسایى حق حاکمیت تمام کشورهاى منطقه در صلح و همزیستى مسالمت‏آمیز .

8 . تضمین اجراى موارد طرح از سوى سازمان ملل متحد یا برخى از اعضاى آن سازمان . (12)

طرح فهد با مخالفت‏بعضى از دولت‏هاى عربى به شکست انجامید .

- طرح فاس; در سال 1361 ه . ش (سپتامبر 1982 م) شهر فاس در مراکش، محل تجمع سران 21 کشور عرب جهت‏حل مسئله فلسطین بود . این اجلاس که به دعوت شاه حسین پادشاه وقت مراکش صورت گرفت . شامل بندهایى چون، عقب نشینى اسرائیل از همه سرزمین‏هاى اشغالى عرب در 1967م، تخلیه مناطق یهودى نشین ساخته شده پس از جنگ 1967 م، تضمین آزادى انجام فرایض دینى براى پیروان همه ادیان در بیت المقدس، برخوردارى مردم فلسطین در حق تعیین سرنوشت‏خود در پرتو اکمیت‏ساف، به عنوان تنها نماینده قانونى مردم فلسطین، نظارت و کنترل سازمان ملل متحد بر کرانه باخترى رود اردن و نوار غزه براى یک دوره انتقالى چند ماهه و سپس تاسیس یک دولت مستقل فلسطینى به مرکزیت قدس و نیز تضمین برقرارى و تداوم صلح و اجراى مواد فوق از سوى شوراى امنیت‏بوده است . این طرح که چندان تفاوتى با طرح فهد نداشت، پس از ساعت‏ها مذاکره، نتیجه‏اى در برنداشت . (13)

2 . طرح صلح نظام بین الملل
- ارائه طرح صلح توسط برژنف; برژنف صدر اعظم اسبق شوروى سابق، شاید اولین کسى بود که طرح کنفرانس بین المللى صلح را در سال 1979 م مطرح کرد . وى ضمن محکوم کردن موافقت نامه صلح کمپ دیوید، معتقد بود که تنها راه حل مسئله فلسطین تشکیل کنفرانس بین المللى صلح به رهبرى سازمان آزادیبخش فلسطین، اسرئیل و امریکا و کشورهاى صلح طلب است . مجمع عمومى سازمان ملل در 10/2/1981 م در قطعنامه‏اى با اکثریت آرا، برگزارى کنفرانس بین المللى ویژه فلسطین را تحت نظارت سازمان ملل اعلام داشت .

- کنفرانس صلح مادرید; با آغاز قیام سراسرى مردم مسلمان فلسطین که از سال 1987 م آغاز شد، امریکایى‏ها به این فکر افتادند که هر چه سریع‏تر باید جلوى شورش‏هاى فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستى را بگیرند . به همین منظور در دسامبر 1988 مذاکرات صلح اعراب و اسراییل، با پادرمیانى امریکا و شوروى سابق آغاز شد .

اولین دور مذاکرات در پایتخت اسپانیا، یعنى شهر مادرید در 30 اکتبر 1991 م و با حضور نمایندگانى از سوریه، لبنان، اسرائیل و رؤساى جمهور آمریکا، شوروى سابق و نخست وزیر اسرائیل آغاز به کار کرد . (14) کنفرانس صلح مادرید پس از یازده دور مذاکرات سرانجام به نتیجه روشنى دست نیافت . مهم‏ترین نتیجه کنفرانس صلح مادرید، شناسایى رژیم صهیونیستى توسط سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبرى یاسر عرفات بوده است . (15)

- قرار داد غزه - اریحا; ادامه مذاکرات صلح میان سازمان آزادى بخش فلسطین (ساف) به رهبرى یاسر عرفات و رژیم صهیونیستى، سرانجام سند نهایى قرار داد مذکور در 13 سپتامبر1993 م در واشنگتن به امضاى طرفین رسید . این قرار داد به نزاع میان سازمان آزادیبخش فلسطین و رژیم صهیونیستى رسما خاتمه داد . علاوه بر به رسمیت‏شناختن اسراییل توسط سازمان آزادیبخش فلسطین، رژیم صهیونیستى هم موجودیت‏ساف را به عنوان نماینده مردم فلسطین پذیرفت .

براساس قرار داد غزه - اریحا، رژیم صهیونیستى به سازمان آزادیبخش فلسطین اجازه مى‏داد، یک دولت‏خود مختار فلسطینى (دولت انتقالى) در کرانه باخترى رود اردن و نوارغزه تشکیل دهد . دولت انتقالى فلسطین، اداره امور شهرهاى کرانه باخترى و نوارغزه را به‏عهده خواهد داشت، ولى حفاظت از مرزها و منابع آبى مناطق فوق همچنان در اختیار اسراییل بوده است . در قرار داد مذکور گفته شد که اعطاى استقلال کامل و تشکیل دولت مستقل فلسطینى، پنج‏سال پس از انعقاد قرار داد غزه - اریحا اعطا خواهد شد . (16)

همه آنچه به عنوان راه‏حل‏هاى نظامى و سیاسى قضیه فلسطین آمده ، نتوانسته مشکل بحران فلسطین را به پایان برساند و امروزه پس از آن همه راه‏حل‏ها، به نظر مى‏رسد فلسطین راه خود را جهت رهایى از چنگال صهیونیست‏ها پیدا کرده است و در قالب انتفاضه، به آینده‏اى سرشار از امید دل خوش کرده است .

ج . ریشه‏هاى ظهور انتفاضه
انتفاضه به معنى بیدارى، آگاهى و غبارروبى ملتى است که نتیجه نومیدى و شکست‏هایى بوده که بیش از نیم قرن نصیب فلسطینیان گردید; حرکت جدیدى که در دسامبر 1987 م مطابق با آذر ماه 1366 با قیام همگانى و مردمى و به تاثیر از انقلاب اسلامى آغاز شد . این قیام همگانى مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستى، مى‏رود تا نظام غاصب اسرائیل را در یک موضع انفعالى و غافل‏گیرى قرار دهد .

در دهم اوت 1987 هسته‏اى از جهاد اسلامى فلسطین به یک گروه گشتى صهیونیست‏ها در غزه حمله کردند که طى آن فرمانده پلیس نظامى اسراییل «ویکنو آرگون‏» کشته شد . در این عملیات که به «نبرد شجاعیه‏» معروف شد، چهار تن از رزمندگان فلسطینى به‏نام‏هاى محمد سعید جمل، سامى شیخ خلیل، احمد حلس و زهدى قربقع به شهادت رسیدند . پس‏از این حادثه، تظاهرات وسیعى با مشارکت همه نیروهاى مردمى و سازمان‏هاى مسلمان فلسطینى صورت گرفت که به انتفاضه اول شهرت یافت .

رژیم صهیونیستى در 8 دسامبر 1987 م، براى انتقام از کشته شدن فرمانده پلیس نظامى صهیونیستى بیت المقدس، یک کامیون اسراییلى را به صف کارگران فلسطینى هدایت کرد که چهار کارگر بى دفاع مسلمان در زیر چرخ‏هاى کامیون به‏شهادت رسیدند و نه نفر دیگر به‏شدت مجروح شدند . شهادت کارگران مسلمان فلسطینى اوضاع را در همه مناطق فلسطینى به‏شدت ملتهب کرد . در پى اعتراض به این عمل جنایتکارانه رژیم صهیونیستى، مردان و زنان فلسطینى به خیابان‏ها ریختند و هسته اصلى انتفاضه شکل گرفت . (17)

انتفاضه اول توان نیروهاى صهیونیستى را گرفت; اسحق رابین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستى، پس از این جنبش همگانى مسلمانان فلسطینى در این رابطه اظهار داشت:

«آرزو مى‏کنم روزى از خواب برخیزم و ببینم تمام غزه در دریا فرو رفته و از شر این منطقه رهایى یافته‏ام‏» . (18)

شهید فتحى شقاقى، دبیر کل سابق سازمان جهاد اسلامى فلسطین درباره قیام مردم غزه مى‏گوید:

«غزه، در واقع یک سرزمین آزاد شده است . اسراییلى‏ها غزه را مانند یک خفره یا توفانى از آتش بر سرداشتند و نمى‏توانستند از آن رهایى یابند . آنها براى رهایى از غزه، غیر از پیمان صلح راهى نداشتند . عرفات چنین فرصت تاریخى را در اختیار آنان قرار داد تا غزه را در اختیار عرفات قرار دهند» . (19)

انتفاضه اول، اجراى عملیات شهادت طلبانه را در سرزمین‏هاى اشغال شده فلسطین مسیر ساخت و از آن تاریخ جوانان بى شمارى در قالب شهداى گردان‏هاى شهید عزالدین قسام و بیت المقدس به صف نظامیان صهیونیستى زدند و با کشتن تعداد زیادى از صهیونیست‏ها، لباس فاخر شهادت را برتن کردند .

پس‏از ایجاد ناامنى براى صهیونیست‏ها در مناطق مسلمان نشین فلسطینى، شارون قصاب صبرا و شتیلا، در 28/9/2000 م به حرم شریف قدس رفت و طى مصاحبه‏اى وعده داد که امنیت را براى صهیونیست‏ها به مناطق مسلمان نشین برگرداند . با ورود شارون به بیت المقدس، تظاهرات وسیعى در سراسر فلسطین، علیه این حرکت جنایتکارانه به‏راه افتاد که پس‏از دو سال، همچنان صهیونیست‏ها را در کام آتش و دود فرو برده است . این مرحله به انتفاضه دوم معروف شد .

در پاسخ به این سؤال که انتفاضه مردم فلسطین، در چه عواملى ریشه دارد، باید گفت که ریشه‏هاى ظهور انتفاضه را در عوامل زیر باید جست‏وجو کرد:

1 . گسترش اسلام خواهى; با پیروزى انقلاب اسلامى در ایران در اواخر دهه 1970م (1357 ه . ش) که رستاخیز اسلامى در جهان پر از ظلم و وحشت نام گرفت، روحیه خودباورى در میان مسلمانان فلسطینى ایجاد شد . تجربه موفقى که نشان داد، اسلام توانایى رویارویى با قدرت‏هاى سلطه‏گر و در راس آنها آمریکا را خواهد داشت . بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستى با اعتراف به این خیزش عمومى در جهان اسلام مى‏گوید:

«از سوى دیگر در حال حاضر، شاخص‏هاى دیگرى وجود دارد که مژده دهنده خیر و نیکى براى ملت ما نیست . ما شاهد افزایش جدید اسلام گرایى، از جمله موج قوى انزجار و تنفر علیه اسراییل، از سوى نیروهاى اسلامى که قدرتشان روبه افزایش است، هستیم‏» . (20)

و در همین رابطه شهید دکتر فتحى شقاقى دبیر کل جهاد اسلامى فلسطین مى‏گوید:

«انقلاب اسلامى ایران تاثیر مهمى بر جنبش‏هاى اسلامى در همه جا، و از جمله جنبش‏هاى اسلامى اراضى اشغالى (فلسطین) داشت; چه این انقلاب آمد تا دلیلى بر امکان پیروزى اسلام بر ظلم و قهر و برپایى دولت اسلامى ارایه دهد . انقلاب اسلامى نمونه‏اى براى تمام جنبش‏هاى اسلامى گردید» . (21)

او در جایى دیگر مى‏گوید:

«هیچ چیز به اندازه انقلاب امام خمینى (ره) نتوانست ملت فلسطین را به هیجان آورد و احساسات آنها را برانگیزد و امید را در دل‏هایشان زنده کند . با پیروزى انقلاب اسلامى ما به خود آمدیم و در یافتیم که امریکا و اسراییل نیز قابل شکست هستند . ما فهمیدیم که با الهام از دین اسلام، مى‏توانیم معجزه کنیم . از این رو ملت مجاهدما در فلسطین، به انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى به دیده تقدیر مى‏نگرند و امام خمینى (ره) را از رهبران جاوید تاریخ اسلام مى‏دانند» . (22)

بنابراین نقش مثبت انقلاب اسلامى در انتفاضه مردم فلسطین، مطلبى است که نمى‏توان به آسانى از کنار آن گذشت .

2 . نا امیدى مردم مسلمان فلسطین از ارتش‏هاى آزادیبخش عربى; شکست و ناکامى‏هاى عرب‏ها در جنگ‏هاى 1948، 1967 و 1973 و تسلط رژیم صهیونیستى بر کرانه باخترى رود اردن، صحراى سینا، نوارغزه و بلندى‏هاى جولان، نمایانگر عدم توانایى ارتش‏هاى عربى براى نجات فلسطین بوده است، لذا خیزش عظیم اسلامى مردم فلسطین در انتفاضه، حاکى از یاس و ناامیدى مردم مسلمان فلسطین از ارتش‏هاى عربى به حساب مى‏آید .

3 . سیاست‏سرکوب بى رحمانه فلسطینى‏ها توسط رژیم صهیونیستى; صهیونیست‏هاى غاصب در فلسطین آنچنان عرصه را براى مسلمان درون فلسطین تنگ کرده‏اند که دیگر تحمل را بر فلسطینى‏ها امکان‏ناپذیر کرده است .

تلاش یهودى‏هاى صهیونیست در از بین بردن هر آنچه که رنگ اسلام به خود داشته است، از دیگر عوامل سر بر آوردن آتشى بود که قریب به سه دهه حاکمیت غاصبانه صهیونیست‏ها را به بهاى آوارگى و تحقیر شدن، مسلمانان به شهروندان درجه دو تبدیل کرده بود . دکتر فتحى شقاقى در این باره مى‏گوید:

«انتفاضه ... پاسخى بود به اشغالگران و اعمال سرکوب و طغیان و تکبر آنان و اقدامات آنها در ویران سازى منازل، مصادره زمین‏ها، اسکان یهودیان و ساختن شهرک‏ها، شکنجه مبارزان، دستگیرى، تبعید، ترور و شکستن استخوان‏هاى آنان، نابود کردن اقتصاد فلسطین و زیرسازهاى جامعه، دزدیدن آب‏ها، تحمیل مالیات و جرایم سنگین، تعطیلى مدارس و دانشگاه‏ها، جلوگیرى از کار و کسب، نادیده گرفتن حقوق انسانى و سیاسى و سایر اقدامات مربوط به مجازات دسته جمعى‏» . (23)

4 . سازش سران دول عرب; قبول پیمان صلح کمپ دیوید در سال 1978 م توسط انور سادات، طرح 8 ماده‏اى صلح فهد در سال 1981م، و سرانجام کنفرانس صلح فاس (مراکش) در سال 1982 توسط سران کشورهاى عربى، امید به آینده را از مسلمانان فلسطینى سلب کرده بود . شهید فتحى شقاقى درباره خیانت دول عرب به آرمان فلسطین مى‏گوید:

«انتفاضه پاسخى بود به واقعیت اسف‏انگیز و یاس آور اعراب که وابستگى، ضعف و سستى خود را آشکار کرده بودند . آن‏ها فلسطین و آزاد سازى فلسطین را توجیهى براى بقاى خود مى‏دیدند، تا جایى که مسئله فلسطین را در آخر لیست اولویت‏هاى خود قرار دادند و همگان این امر را که حتى در کنفرانس‏هایى مثل کنفرانس سران در نوامبر 1987 م مشاهده کردند» . (24)

5 . ناامیدى مسلمانان فلسطینى از سازمان‏هاى لاییک فلسطینى; سازمان‏هایى چون الفتح، الصاعقه، جبهه دمکراتیک آزادیبخش فلسطین، جبهه خلق براى آزادى فلسطین، جبهه آزادیبخش فلسطین، جبهه آزادیبخش عربى و جبهه مبارزات خلقى که بیشتر آنها پس‏از شکست‏سنگین ارتش‏هاى عربى در سال 1967 م در صحنه سیاسى و مبارزاتى مردم فلسطین ظاهر شدند، به لحاظ عدم اعتقاد به اسلام نتوانستند چندان در جنگ با رژیم صهیونیستى موفقیتى کسب بکنند و در ادامه، سرخوردگى تمام به راه‏حل‏هاى سیاسى پناه آوردند، خود در قیام همگانى مردم فلسطینى به عنوان تنها گزینه حذف اسراییل از گیتى نقش اساسى داشته‏اند . نقش یاسر عرفات در سازش با رژیم صهیونیستى نشان داد که هیچ امیدى به سازمان‏هاى مسلح فلسطینى لاییک نیست .

6 . ناامیدى و یاس مسلمانان فلسطین از سازمان‏هاى بین‏المللى; راى به تقسیم خاک فلسطین به صورت 55 درصد به یهودى‏ها و 45 درصد به مسلمان‏ها توسط جامعه ملل در سال 1947 م و کوشش سازمان ملل در به سازش کشاندن مردم فلسطین در قالب صدور قطعنامه‏هاى بى اثر، نقطه پایانى بود بر امید مردم مظلوم فلسطین از سازمان‏هاى بین‏المللى که در یافتند، از این سازمان‏ها هم از جهت رهایى آنها از چنگال بى رحمانه صهیونیست‏ها کارى ساخته نیست .

7 . اسلام تنها راه نجات مردم فلسطینى; فلسطینى‏ها در یک دوره طولانى مبارزه علیه صهیونیست‏ها دریافتند که تنها اسلام است که مى‏تواند آنها را از زیر سلطه رژیم غاصب صهیونیستى نجات بدهد . روزنامه آمریکایى «کریستین سانیس مانیتور» با اعتراف به این مطلب مى‏نویسد: 

«اگر به خاطر مسلمانان رادیکال نبود، صلح بین اسراییل و ساف هرگز به‏وقوع نمى‏پیوست . از شگفتى‏هاى قضیه این است که طرفین معاهده، یعنى اسحاق رابین و عرفات، هر دو از ترس یک دشمن مشترک که همان اسلام سیاسى رادیکال باشد، مجبور به قرار داد صلح شدند» . (25)

قیام عمومى مردم فلسطین پس‏از نماز جمعه‏ها و حرکت دسته جمعى از مساجد به عنوان پایگاه اصلى مبارزه علیه صهیونیست‏ها و نامگذارى انتفاضه به انقلاب مساجد، همه و همه حکایت از امید مردم مسلمان فلسطین از اسلام و کمک گرفتن از آن براى استقلال و هویت اصلى خود است . در طى سال‏هاى اخیر و با قیام انتفاضه، ظهور دو سازمان مسلمان فلسطینى، خود دلیل دیگرى بر مدعاى اسلامى بودن انتفاضه است که در ذیل به توضیح این دو سازمان، یعنى جهاد اسلامى و حماس مى‏پردازیم:

- سازمان جهاد اسلامى فلسطین; (26) در پایان دهه 1970 م، شهید فتحى شقاقى که مشغول تحصیل در کشور مصر بود، دریافت که اشکال اساسى در مبارزات نیروهاى ملى فلسطینى، دور بودن این حرکت‏ها از اسلام اصیل بوده است . او خود تمام تلاش را در جهت اسلامى کردن قیام فلسطینى‏ها به کار برد تا اینکه سرانجام در سال 1980 م، سازمان جهاد اسلامى فلسطین را بنیانگذارى کرد . (27)

شهید فتحى شقاقى که در سال 1951 م در شهر غزه به دنیا آمد و در رشته پزشکى در مصر فارغ التحصیل شد به‏دنبال پیروزى انقلاب اسلامى در ایران، کتاب مشهور خود به‏نام «خمینى، راه حل و آلترناتیو اسلامى‏» را به نگارش در آورد . او در سال 1981 م از مصر وارد فلسطین شد و خود رهبرى سازمان جهاد اسلامى را به‏عهده گرفت . در سال 1983 م به مدت 11 ماه در غزه زندانى شد و در سال 1986 م بار دیگر به مدت چهار سال زندان قطعى و 5 سال زندان تعلیقى محبوس شد و سرانجام در سال 1988 م از داخل زندان به لبنان تبعید شد و در 26/10/1995 م، در جزیره مالت، در مسیر بازگشت از لیبى به دمشق، به‏وسیله دستگاه اطلاعاتى رژیم صهیونیستى (موساد) ترور و به‏شهادت رسید . پس از شهادت او، دکتر رمضان عبدالله، به عنوان دبیر کل جنبش جهاد اسلامى برگزیده شد . (28)

با ظهور سازمان جهاد اسلامى فلسطین، تصویر جدیدى از اسلام در مبارزات مردم فلسطینى ارائه شد و با ارتباط دادن دین با سیاست توسط این سازمان، انتفاضه فلسطین وارد مرحله جدیدى از حیات خود شده است .

- جنبش مقاومت اسلامى فلسطین (حماس)، (29) این جنبش در سال 1987 م مطابق با 1366 ه . ش همزمان با قیام سراسرى مردم فلسطین (انتفاضه) از اخوان المسلمین فلسطین جدا شد و اعلام موجودیت کرد .

جنبش حماس در ابتدا سعى کرد با تربیت جوانان فلسطینى در قالب عقیده اسلامى، به جنگ با رژیم صهیونیستى برود . رهبرى معنوى این جنبش در دست‏شیخ احمد یاسین است . حماس علیرغم اتخاذ مشى مبارزه مسلحانه با رژیم صهیونیستى در سایه اسلام، با جنبش‏هاى دیگر فلسطین، نظیر ساف برخوردى مسالمت‏آمیز دارد، و از این نظر با سازمان جهاد اسلامى تفاوت اساسى دارد، زیرا سازمان جهاد اسلامى هیچ رابطه‏اى با سازمان‏هاى لاییک فلسطینى ندارد، ولى هر دو سازمان در مبارزه بى امان با صهیونیست‏ها، تشکیل دولت اسلامى و آزادى همه سرزمین فلسطین وحدت نظر دارند . (30)

د . ایران و مسئله فلسطین
رژیم صهیونیستى از ابتداى ظهور در فلسطین، مورد حمایت‏حکومت پهلوى در ایران قرار گرفت . همکارى‏هاى نفتى و اطلاعاتى میان ایران و اسراییل در سطح گسترده‏اى شکل گرفت و در سال 1337 ه . ش نخستین نماینده سیاسى رژیم اشغالگر قدس وارد ایران شد و یک سال بعد دفتر سیاسى ایران در تل‏آویو گشایش یافت . شاه ایران در سال‏هاى پایانى دهه 1330 ه . ش در مصاحبه با سردبیر روزنامه کیهان، به طور تلویحى اسراییل را به‏رسمیت‏شناخت . (31) همکارى‏هاى ایران و رژیم صهیونیستى، بارها مورد اعتراض روحانیون سرشناسى چون آیت الله کاشانى و به‏ویژه امام خمینى (ره) قرار گرفت .

با پیروزى انقلاب اسلامى در ایران به‏رهبرى امام خمینى (ره) مخالفت جدى با رژیم غاصب صهیونیستى، سر لوحه یاست‏خارجى جمهورى اسلامى قرار گرفت . حمایت‏هاى معنوى ایران از مبارزات مردم فلسطین، همواره خشم رژیم صهیونیستى را بر انگیخت . امام خمینى (ره) درباره اسراییل فرمود:

«من مجددا خطر فراگیرى غده چرکین و سرطانى اسراییل را در کالبد کشورهاى اسلامى گوشزد مى‏کنم ... سران سازش‏کار اسلامى تصور نکنند که گذشت زمان سیرت و صورت جنایت‏هاى اسراییل را دگرگون ساخته است و گرگ‏هاى خون آشام صهیونیسم، از فکر تجاوز و غصب سرزمین‏هاى از نیل تا فرات دست‏برداشته‏اند» . (32)

اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط امام خمینى (ره)، به عنوان روز «قدس‏» در راستاى حرکت عملى در جهت‏حمایت از مردم فلسطین بوده است . پس‏از رحلت امام خمینى (ره) و اعلام رهبرى حضرت آیة الله العظمى خامنه‏اى به عنوان رهبرى جمهورى اسلامى، بارها معظم له حمایت‏خود را از مردم فلسطین اعلام داشتند و فرمودند:

«نظام اسلامى (جمهورى اسلامى ایران)، حتى یک ساعت، حکومت غاصب صهیونیستى را به‏رسمیت نخواهد شناخت و همچنان با این غده سرطانى زاییده استعمار مبارزه خواهد کرد» . (33)

مخالفت آشکار جمهورى اسلامى با طرح‏هاى سازش اعراب و اسراییل، آخرین تلاش‏هاى صهیونیست‏ها را در به سازش کشاندن جهان اسلام ناکام گذاشته است . این خود واقعیتى است که آینده فلسطین به حمایت‏بى چون چراى ایران اسلامى از آن بستگى دارد، چنانکه دکتر ابولؤلؤ از رهبران جهاد اسلامى در همین زمینه مى‏گوید:

«در حقیقت، ایران مسلمانان دیگر را زنده کرد . فلسطینى‏ها همواره به ایران نگاه مى‏کنند و ایران اراده مستضعفان است . ایران قدرت اسلامى را در جان‏هاى مسلمانان بیدار کرد . پیروزى انقلاب اسلامى عامل عمده‏اى در تشکیل سازمان جهاد اسلامى فلسطین و پیدایش انتفاضه بود که نیروى ایمان را در درون مسلمانان زنده کرد» . (34)

در پایان بحث فلسطین، باید گفت که آینده فلسطین در گرو بالندگى انقلاب اسلامى، به‏عنوان تنها گزینه رهایى مسلمانان از زیر سلطه گران جهانى، به‏ویژه آمریکاى زیاده خواه است . حال که انتفاضه مردم فلسطین موجودیت رژیم صهیونیستى را نشانه رفته و چهره واقعى غاصبان بیت المقدس را بر ملا نمود و حیات دوباره‏اى در روح و کالبد مسلمانان فلسطینى دمیده است، باید عرصه را بر دشمنان اسلام هر چه بیشتر تنگ و تنگ‏تر کرد و در انتظار رهایى سرزمین مظلوم فلسطین از چنگال غاصبانه صهیونیست‏ها بود .

امروز هر شهیدى که خونش در جاى جاى فلسطین به زمین ریخته مى‏شود، فریاد پیروزى مردمى را سر مى‏دهد که سالیان دراز است، در انتظار آن روز نشسته‏اند .

پى‏نوشت:

1) سعید بختیارى، اطلس کامل گیتاشناسى، چاپ پانزدهم، تهران، موسسه گیتاشناسى، 1379، ص 22 .

2) ناهوم سوکولوف، تاریخ صهیونیسم، ترجمه داود حیدرى، 2 جلد، تهران، بنیاد مستضعفان و جانبازان، 1377، ج اول، ص 385 - 386 .

3) جنبش جهاد اسلامى فلسطین، فلسطین (سرزمین، تاریخ و مقاومت)، تهران: انتشارات جنبش جهاد اسلامى فلسطین، 1379، ص 34 .

4) غلامرضاگلى زواره، سرزمین اسلام (شناخت کشورهاى اسلامى و نواحى مسلمان نشین جهان)، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، 1377، ص 116 .

5) جنبش جهاد اسلامى فلسطین، همان، ص 9 .

6) دورین اینگرامز، بذرهاى توطئه، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران، انتشارات اطلاعات، 1366، ص 15 .

7) روزنامه جمهورى اسلامى، 3/6/1361 .

8) محمد باقرسلیمانى، بازیگران روند صلح خاورمیانه، تهران: دفتر مطالعات سیاسى و بین المللى، 1379، ص 16 .

9) ماکسیم رود نسون، و ایزاک دویچر، درباره فلسطین، ترجمه منوچهر هزار خانى، تهران: توس، بى‏تا، ص 137 - 136 .

10) زبیگنیوبرژنسکى، سیاست‏خارجى آمریکا در خاورمیانه، ترجمه حمید احمدى، تهران: نشر سفیر، 1369، ص 51 .

11) على‏بابایى، فرهنگ علوم سیاسى، 7 ج، تهران: ویس، 1368، ج 2، ص 65 و 795 - 797 .

12) على‏بابایى، فرهنگ تاریخى - سیاسى ایران و خاورمیانه، 4 ج، تهران: رسا، 1374، ج 2، ص 438 .

13) راشدالغنوشى، مسئله فلسطین و ماهیت طرح صهیونیسم، ترجمه سید هادى خسروشاهى، قم، فرانشر، 1370، ص 47 .

14) محمدکریمى، پشت نقاب صلح، تهران: کیهان، 1380، ص 56 - 55 .

15) محمد باقر سلیمانى ، همان، ص 33 .

16) فصلنامه خاورمیانه، سال اول، شماره 1، زمستان 1373، ص 129 .

17) سازمان جهاد اسلامى فلسطین، همان، ص 24 .

18) روزنامه کیهان 27/10/1377 .

19) جمیله‏کدیور، پشت پرده صلح، تهران: انتشارات اطلاعات، 1374، ص 262 .

20) بنیامین نتانیاهو، مکان تحت‏شمس، ترجمه محمد عودة الدویرى، عمان: دارالجلیل للنشر، 1995، ص 38 .

21) زیاد ابو عمر، جنبشهاى اسلامى در فلسطین، ترجمه هادى صبا، تهران: نشر سفیر، 1371، ص 13 .

22) جمیله کدیور، همان، ص 160 .

23) ابراهیم فتحى شقاقى، انتفاضه، و طرح اسلامى معاصر، تهران: انتشارات بین المللى هدى، 1371، ص 86 و 28 .

24) همان منبع، ص 86 .

25) روزنامه اطلاعات، 23/6/1372 .

26) حرکة الجهاد اسلامى فى فلسطین .

27) محمد کریمى، همان، ص 75 .

28) سازمان جهاد اسلامى فلسطین، همان، ص 44 .

29) حماس بر گرفته از «حرکة المقامة الاسلامیه فى فلسطین‏» است .

30) سید هادى خسروشاهى، اسراییل پایگاه امپریالیسم و حرکت‏هاى اسلامى در فلسطین، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1370، ص 150 .

31) هوشنگ مهدوى، سیاست‏خارجى ایران در دوران پهلوى، تهران: البرز، 1360، ص 283 .

32) امام خمینى، پیام برائت، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، 1366، ص 6 .

33) روزنامه جمهورى اسلامى، 27/8/1377 .

34) جمیله کدیور، انتفاضه حماسه مقاومت فلسطین، تهران: اطلاعات، 1372، ص 230 - 228 .

تبلیغات